Hallo meiden, Ik heb 2x eerder een keizersnede gehad. De eerste keer was spoed met alle nare gevolgen van dien. Bij de 2e heb ik een natuurlijke ks gehad (na heel veel pushen dat ik het persé zo wilde) Nu zag ik laatst die live ks op tv en daar hadden ze het over een gentle sectio. Kindje wordt rustig uit de buik gehaald, mama kan het kindje eventueel aanpakken en de baby gaat NIET eerst met de kinderarts mee.Dit lijkt me zo mooi!! Op dit moment bezig voor ons derde en waarschijnlijk laatste wonder. Ik hoop dat ik de laatste keer een zo 'natuurlijk' mogelijke bevalling mag meemaken. Ik kan echter niet vinden in welke ziekenhuizen dit gedaan wordt, kan iemand mij dit vertellen? Bedankt alvast
Het kindje op tv werd ook eerst door de kinderarts onderzocht, dat doen ze altijd. En dat is maar goed ook, het mondje moet bijvoorbeeld schoon gespoeld worden. Als je daarmee gaat wachten, dan komt het vruchtwater al in de longetjes terecht. Op tv ging niet het operatiedoek naar beneden, dat is bij een 'echte' gentle sectio wel het geval. Ik heb toevallig afgelopen week uitleg gekregen over de gentle sectio omdat ik bij de eerste een spoedkeizersnede heb gehad en nu in januari een keizersnede staat gepland voor ons 2e kindje. Op het moment dat hij/zij geboren wordt, gaat het operatiedoek naar beneden en mag ik zelf meekijken hoe de baby uit de buik wordt gehaald (de wond zie je dan zelf niet). Ook mag ik de hele operatie meekijken op een beeldscherm (eens kijken of ik dat aankan). Direct na de geboorte gaat het kindje ongeveer 3 minuutjes mee met de kinderarts voor de apgarscore en het schoonspoelen van het mondje. Vervolgens wordt het kleintje bij me gelegd. En blijft hij/zij ook bij me tot op de kraamafdeling (dus ook op de recovery!) Dit alles gebeurt overigens in het ziekenhuis in Venlo.
Bij een gewone bevalling blijft het kind toch ook gelijk bij de moeder? Ik zou zo graag mn kindje vastpakken en ruiken voordat het schoongepoetst en in doeken bij me gelegd wordt. In welk ziekenhuis ga je bevallen?
Ja klopt, dat is ook zo! Kan me het ook wel voorstellen dat je het liever op die manier zou willen hoor. Blijkbaar hebben kindjes die via een keizersnede worden geboren meer last van het inslikken van vruchtwater (ze krijgen meer binnen dan bij een natuurlijke bevalling). Ik zal bevallen in het ziekenhuis in Venlo.
P.s. de baby wordt niet eerst in doeken gewikkeld, krijgt wel een pampertje aan (en mutsje op geloof ik) en wordt dan huid op huid bij me gelegd. Daarna leggen ze pas dekens en doeken over ons heen.
Weet niet waar je woont maar in het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht gaat het ook zo. Kindje wordt gelijk bij je op je borst gelegd. De natuurlijke bevalling wordt nagebootst, het enigste verschil is natuurlijk dat je kindje nu uit je buik wordt gehaald in plaats van dat het er van onder uitkomt maar verder gaat eigenlijk alles hetzelfde als bij een gewone bevalling . Kindje wordt niet eerst meegenomen voor onderzoek. Moeder en kind worden niet gescheiden maar blijven bij elkaar. Je kindje wordt pas onderzocht als je weer op de afdeling bent. Moeder en kind blijven voortaan samen na keizersnede | Albert Schweitzer ziekenhuis
Bij een gewone bevalling wordt het vruchtwater door het bevallen uit de longen geperst, dat is bij een ks niet of veel minder.
Waar woon je?! Ik zag laatst een filmpje op youtube over een echte gentle sectio, waar het kindje echt bij de moeder werd gelegd, alles zoals bij een normale bevalling. Ik ga even zoeken welk ziekenhuis.... Boxmeer dacht ik.
Thanks voor jullie reacties. Ik weet dat bij een gewone bevalling de longetjes als t ware schoon gedrukt worden als de kleine t geboortekanaal passeert maar daar hielden ze bij die sectio op tv ook rekening mee als ik me goed herinner. Had iets te maken met de snelheid waarmee de baby uit de buik wordt gehaald. Ik woon in de buurt van Tiel. Boxmeer zou nog te doen zijn.
In Tiel worden ook 'gezinsgerichte sectio' gedaan. Het streven is om vader, moeder en kind gedurende het hele proces bij elkaar te houden, ook op uitslaapkamer ect. De baby wordt wel eerst nagekeken door de kinderarts, waarna als alles goed gaat het bij moeder op de borst gelegd wordt.
@miertje Ik ben bevallen in het ASZ te Dordrecht ik heb alleen niet kunnen zien hoe ze mijn zoon uit mijn buik haalden. En ik zou zo graag eerst de kleine bij me willen al is t maar voor een minuut voordat hij/zij met de ka meegaat.
Dit was overigens in 2012 toen was t nog niet standaard protocol in het ASZ. Toen heb ik nog heel wat moeten 'vechten' om hem überhaupt op mijn borst te mogen krijgen en houden. Ik ben heel blij dat ze inmiddels hun protocol hebben aangepast.
Natuurlijk bevallen via keizersnede in Martini Ziekenhuis - RTVNoord.nl Martiniziekenhuis groningen doet het ook indien mogelijk.
Zelf in het diac in leiden een ks gehad vorige maand. Doek naar beneden, kindje gezien, huilend, met goed zicht daarna rustig uit me buik zien gehaald worden, even mee voor de score ect, duurt echt heeel kort daarna snel bij mij op de borst, zonder pamper, lekker bloot op mij tot op de kamer aan toe, heb zeker 2 uur zo gelegen, geen verkoeverkamer gezien, doen ze daar niet meer zodat je man bij je blijft, ook geen holding vooraf trouwens. En tijdens het dicht hechten wordt je kindje ook aangelegd indien gewenst! Echt heel fijn allemaal!