Koken zonder troep

Discussie in 'De lounge' gestart door Linnaea, 6 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik vind koken echt heerlijk, kan er echt van genieten en zeker als ik daarna mijn zelfgemaakte maaltijd op mijn gemak kan gaan zitten opeten.

Maar daarna...die rommel in de keuken! Vette spetters op het aanrecht en het fornuis, vieze pannen, vieze vorken, lepels, spatels, etensresten in de gootsteen die tijdens het afgieten uit de pan vielen, dan het bord waar ik van heb gegeten en mijn bestek er nog bij, lege pakken, zakjes en bakjes waar het eten in heeft gezeten, (aardappel)schillen... Aargh! Het zorgt er inmiddels voor dat ik liever wat makkelijks opwarm in de magnetron want dat maakt tenminste geen rommel.

Dus tips nodig: koken zonder troep achter te laten, of in ieder geval zo min mogelijk. Of is dat onmogelijk en is het bij iedereen zo'n enorme chaos in de keuken 's avonds? ;)

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ja...tussendoor opruimen en in de afwasmachine zetten...

Alle zakjes en pakjes direct in de prullenbak...

Ik heb nooit troep naast het gasfornuis en de spullen die van tafel komen.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik was ook alles tussendoor af en/of zet het direct in de vaatwasser. Als we gaan eten staan er alleen pannen op het fornuis, het aanrecht is leeg.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.568
    3.068
    113
    Hier ruim ik tussendoor op
    Ik zorg (Meestal dan..) Dat het aanrecht leeg is voor ik begin.
    afval direct weg gooien en wat ik niet meer nodig heb afwassen.
    Zo heb ik alleen de pannen,borden en bestek wat op tafel staat

5. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Hier wordt gekookt als ikd e vaatwasser leeg heb. Mijn man klaagt altijd dat ik de afwas opruim als hij staat te koken. Ik moet gewoon alles meteen in de vaatwasser kunnen zetten. Pakjes ed gaan meteen in de vuilnisbak. Na het eten borden meteen in de vaatwasser en eigenlijk is het dan ook meteen opgeruimd.
    Een doekje over het fornuis en eettafel en klaar.

6. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Ik heb geen vaatwasser waar ik alles in uit het zicht kan zetten, helaas ;).
    Ook een klein aanrecht. Voor ik begin met koken maak ik het aanrecht leeg maar ik ben meestal met teveel dingen tegelijk bezig (ik ben wel van het uitgebreid koken zeg maar, gewoon simpel aardappeltjes en groente is niet mijn ding) dat ik tussendoor geen tijd heb om op te ruimen. En dan als ik klaar ben is m'n keuken ontploft...

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Tijdens het koken ruim ik gelijk op.

Dus heb ik een pakje open gemaakt voor de saus? Hoppa gelijk de prullenbak in als het leeg is.

Heb ik een ei in mijn gerecht gedaan? Hoppa gelijk de prullenbak in als hij leeg is.

Ik zorg dat de vaatwasser leeg is zodat ik alle potjes, bakjes, messen etc die ik gebruik tijdens het koken direct er in kan gooien als het eten klaar is. Ik kan heel slecht tegen een rommelige '' werk '' plek.

Ik kook hier ook uitgebreid maar zorg wel dat als ik met het ene klaar ben dat eerst opruim voor ik het andere maak.

Als ik cake maak en het bloem heb gebruikt dan zet ik dat eerst weg voor ik de suiker pak, ben ik klaar met de suiker dan zet ik dat eerst weg voor ik het andere product pak.

8. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.617
    1.157
    113
    ik knip altijd een leeg pak drinken open, dan kan ik daar zakjes en snij afval in gooien, en als we na het eten nog wat overhebben wat weg kan gaat het ook daar in. en als alles opgeruimd is gaat het pak zo de kliko in.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nou ik kook ook niet vrij standaard hoor, heb altijd meerdere gerechten. Het is gewoon leren multitasken, lepel even afspoelen ipv een schone pakken, met blijven afwassen en afspoelen kom je al heel ver. Spullen direct weer terug in de koelkast na gebruik, kruiden meteen weer in het rek enz

10. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.466
    582
    113
    Ja eigenlijk is het heel simpel, gewoon alles meteen opruimen. Als je geen afwasmachine hebt tussendoor Alvast afwassen etc. afval in de afvalbak, alles meteen terug zetten.
    Bij mijn partner is het altijd net of er een bom is ontploft.. En bij mij altijd netjes.
    Ik kook ook uitgebreid en eigenlijk nooit aardappelen vlees groente.

11. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Dat is iets om morgen eens uit te proberen, klinkt handig!

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Misschien scheelt het ook om van tevoren al het snij en schilwerk te doen, zodat je die rommel al weg hebt voordat je begint met koken.

13. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.290
    11.896
    113
    Same here. En bij mijn vriend ook altijd voor alles nieuw pakken. Ik spoel bijv een schilmesje even af, droog het af en gebruik het opnieuw.
    Dus als hij kookt staat alles vol en is er veel vies. Als ik kook is het schoon en met zo min mogelijk afwas.

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Tussendoor opruimen inderdaad :)

Ik begin overigens bij 'uitgebreid' koken vroeg in de ochtend. Dan heb ik de meeste zin. Tegen 16:30 begint de energie weg te ebben en kan er bij mij alleen nog maar minimale inzet komen voor een voedzaam resultaat. Dus meestal begin ik om een uur of 8/9 's ochtends en dan ga ik gedurende de dag direct opruimen. Dan hoef ik alles rond etenstijd alleen maar op te warmen (of juist niet). Rondom een middagslaapje van de kleine (op een vrije dag voor mij dan natuurlijk) snijd ik groente terwijl ik Netflix kijk. Daarna knal ik er nog een aflevering op en vouw ik de was.

Verder moet je soms wachten op iets tijdens het koken; bijvoorbeeld op de rijst/couscous of op stoofvlees of iets wat lang duurt en dan ga ik in de tussentijd opruimen. Ik heb gelukkig dan wel een vaatwasser. Die zet ik gerust nog wel 2 of 3x aan ook als het moet. En als het even kan ruim ik na het avondeten de keuken ook gelijk weer op; dan kan ik morgen gewoon weer aan de gang.

15. Janna

Janna Fanatiek lid

- Zorg dat het aanrecht leeg is voor je begint.
    - Zorg dat de schone vaat uit de vaatwasser geruimd is en in de kasten staat.
    - Controleer of de vuilnisbak niet vol is voor je begint. Als hij vol is, doe er dan eerst een nieuwe zak in.
    - Zorg dat je het koken "plant". Begin niet gewoon in het wilde weg, waarna je steeds direct door moet, omdat het gerecht anders verpest wordt. Zet eerst alles dat je nodig hebt klaar om in de pan te doen. Zorg dat al het snijwerk af is. Zo lang je aan het snijden bent, kun je makkelijk tussendoor dingen opruimen. Bovendien geeft dat meer adempauze tijdens het koken.
    - Snijden kan vaak ook best een paar uur van te voren.
    - Gooi direct pakjes / zakjes / enz. weg zodra je de inhoud gebruikt hebt en het dus niet meer nodig hebt.
    - Gooi zodra je een ingrediënt gesneden / klaargemaakt hebt de resten (schillen, pitjes, enz) weg. Zet des noods een gft bakje op het aanrecht waar alles in kan, zodat je het aan het eind in een keer in je gft bak kunt gooien.
    - Als je iets gebruikt hebt, dat je niet meer nodig hebt, zet het direct in de vaatwasser, of neem tijdens het koken drie of vier keer een "pauze" om alles wat je niet meer nodig hebt in de vaatwasser te doen. (De schone vaat moet dan dus wel uit de vaatwasser geruimd zijn en in de kasten staan.)

Ik moet zeggen dat ik niet alle vuile vaat tussendoor goed opruim, maar ik heb een vrij groot aanrecht. Ik zet dingen vaak op het stuk boven de vaatwasser en als ik even een rustig moment heb, zet ik alles wat er staat in de vaatwasser. Als je van te voren een sopje in een afwasteiltje klaar zet, zou je het dan ook kunnen afwassen en in een afdruiprek aan de lucht laten drogen.

16. Alizee

Alizee Bekend lid

3 feb 2011
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij mij wordt het ook een ongelooflijke rommel als ik heb gekookt. Mijn lieve oma kon de heerlijkste gerechten koken en als het eten op tafel stond was haar keuken al brand schoon. Geen idee hoe ze dat deed, ik kan in ieder geval wat tips gebruiken...

17. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    Ik lees mee, want bij mij in de keuken is het ook één en al troep, ik probeer wel om tussendoor alles op te ruimen maar ben te snel afgeleid en dan laat ik alles staan tot na het eten.

18. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik heb ook maar een klein aanrecht en geen vaatwasser helaas dus snap wat je bedoeld..
    als ik uitgebreid ga kijk ik altijd of ik dat extra pannetje,bakje of schaaltje echt nodig ben en of ik niet iets kan gebruiken waar ik dan al klaar mee ben en dat even snel afwassen..
    schilwerk doe ik altijd meteen boven de prullebak dus ben daar sowieso meteen vanaf..
    en de bakjes van vlees of bijv. champignonnetjes gebruik ik dan tijdens het koken als klein afvalbakje en gaat aan het eind zo de container in.
    gewoon lekker zo zuinig mogelijk je spulletjes gebruiken en dat scheelt een hele hoop afwas.
    bij elk nieuw ding wat je pakken wil even nadenken ben ik die echt nodig en kan ik niet iets anders omspoelen en daar voor gebruiken

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier ook altijd een "ontplofte keuken" na 't koken.
    Ik heb er mij bij neergelegd.

Zeker potten en pannen gaan hier echt nooit de vaatwas in. Dan kan ik ze achteraf nog es afwassen want ze komen echt nog vuil er terug uit.
    Die blijven dus gewoon staan tot mijn partner ze afwast (ik kook, hij wast af).

Mesjes, vorken, lepel, ... herbruik ik. En na 't koken of 't eten gaat alle bestek, snijgerief en borden de vaatwas in (alleen houten spatels niet, die raken ook niet proper).

Tijdens 't koken probeer ik overigens vooral mijn eten in 't oog te houden.
    Gegarandeerd dat als ik effe 2 seconden mijn rug draai (of effe iets in de vuilbak smijt) er een pot staat over te koken of mijn vlees aanbrandt ofzo. Dat probeer ik dus mezelf af te leren :). Daarstraks zag mijn gehakt weer net niet zwart en zag ik mijn kookpot spaghetti weer overkoken omdat ik effe naar de plasticbak 4 stappen verder holde.
    De meeste opruim is dus voor achteraf of voor de 2 minuten tussen dat het eten klaar is en dat mijn partner aan tafel komt.

Zeker als ik met meerdere groenten werk, snij ik die vooraf. Ook als ik bijvoorbeeld kippeblokjes snij, is dat vooraf.
    GFT-bakje staat hier overigens ook standaard op 't aanrecht.

Ik kook hier overigens wel graag, maar niet tegen de tijd en je moet mij laten doen in mijn keuken.
    Ik word hypergestressed als mensen om "exact zo laat willen eten" of wat op mijn handen komen staan zien.
    En dan draait mijn eten dus ook in de soep.

20. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Hahaha hier is het ook altijd drukke boel in de keuken, wel een vaatwasser maar heel erg weinig werkruimte, plus een meisje van 4 wat dan halverwege aan komt om te "helpen".
    Ik heb al weinig werkruimte, dus als zij eraan komt om te helpen is het stapelen. Ze vindt het echter zo leuk dat ik dat beetje extra troep en ruimtegebrek voor lief neem.

Ik gooi wel altijd tussendoor al mijn vuil weg, en gebruik het bakje waar het vlees in zat als mini vuilcontainertje.
    Snijplanken gelijk even afspoelen en voor het volgende gebruiken, tenzij het rauw vlees was, die plank gaat gewoon gelijk de wasbak in.

Aangezien wij beide 40 uur werken is de vaatwasser voor vriendlief, en ik weet hoe hij is, als ik die vaatwasser een paar keer over pak zit ik er de rest van ons leven aan vast.
    Dus de vaatwasser staat meestal nog vol met schoon, en na het eten ruimt hij die uit en weer opnieuw in.
    Alles wat dus vies en gebruikt is zet ik in de gootsteen, als ik het tenminste niet hergebruik.

Het is niet super netjes als ik kook, maar het eten is lekker en het opruimen opzich ook zo gedaan.

Deel Deze Pagina