Hoi meiden, Mijn dochter krijgt borstvoeding en al vanaf de geboorte moeten we haar daarvoor wakker maken. Eerst om de 3 uur, later om de 4 uur en met 7 weken sliep ze al door. Blijkbaar heb ik dus prima voeding Nu heb ik inmiddels 1 voeding afgebouwd. Die van 15.00 uur en sindsdien red ze het vanaf die voeding niet meer tot 19.00 uur. Meestal na een uur of 3, maar soms ook al na 2 uur heeft ze weer honger. Ze krijgt om 15.00 uur een fles nutrilon standaard van 180/6 en drinkt die zelden leeg. Meestal drinkt ze 140/160 cc en dan zit ze echt vol. Ik snap niet hoe dit komt, want ik lees altijd overal dat flesvoeding meer verzadigt dan borstvoeding. Maar dat lijkt bij mijn dochter dus niet zo.. Wie heeft er een idee?
Zuigbehoefte Fles drinkt sneller een grote hoeveelheid melk weg maar zuigbehoefte is dan nog niet bevredigd.
Hey Suusjeuh, Ik denk dat dat het niet is. Mijn kleine meid doet namelijk veel langer over de fles dan over borstvoeding Al vanaf de geboorte is ze in 5 minuten klaar en groeit 1000/1200 gram in de maand!! Over de fles doet ze ongeveer een minuut of 15.. Rare meid hè haha
Heeeel raar Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, flesvoeding is (zo heb ik gehoord) idd verzadigender dan borstvoeding. Wat Suusjeuh zegt kan kloppen, ik testte dit altijd door haar een fopspeentje aan te bieden. Als ze ging klagen (omdat er geen melk uitkwam) dan wist ik dat het honger was. Was ze tevreden, dan gooide ik het op zuigbehoefte en voedde ik niet meer verder.
Misschien gaat het bij je dochtertje om huid-op-huid contact? Dit kan haar rustiger maken na het geven van borstvoeding. En baby's kunnen wel gehecht zijn aan voeding uit de borst. Mijn dochters konden bij de oppas nog wel een flesje melk drinken. Maar als ik thuis was dan wilden ze altijd nog wel aan de borst, honger of niet. Borstvoeding geeft dus meer dan een gevulde maag.
Hoor je wel vaker hoor. Soms toch een gemis van het huid-op-huidcontact (maar fles kun je ook huid-op-huid geven), vaak een reactie op de kunstvoeding, het valt anders, en dat kan buikpijn geven, dan komen ze sneller omdat ze dat ongemakkelijke gevoel in de buik willen wegdrinken. En sommige kinderen drinken in heel korte tijd heel veel uit een borst, en met een 'kleinere' fles hebben ze sneller een leeg gevoel, en dan kom je aan het probleem dat je bij kunstvoeding rekening moet houden met maximumhoeveelheden, terwijl je dat aan de borst niet hebt.
Thans meiden voor jullie reacties! Zuigbehoefte is het niet.. Als ik haar uit bed haal en ze heeft niet echt honger is ze goed af te leiden met een spelletje of een liedje, maar ze blijft huilen en dat betekent bij haar echt honger! Huid op huid contact zou kunnen, maar daar zal ze dan toch echt aan moeten wennen.. Ik moet straks weer gaan werken en zal dus ook de voeding van 11.00 uur nog gaan afbouwen.. Dus ik ga maar hopen dat ze er snel aan went, want als ze na de fles van 11.00 uur ook na 2 uur al komt word het een potje bij de oma's... Ohja dirksmama, hoe geef jij een fles huid op huid contact? Ik heb dat nu namelijk nog niet gedaan, omdat mijn dochter een flesweigeraar was en je dan aangeraden wordt niet in borstvoedingshouding de fles te geven.. En dat werkte goed, dus ik geef de fles altijd in een hele andere houding..