Bedankt voor jullie reacties! Denk dat we dan inderdaad maar voor een puky gaan. Ben toch een beetje bang dat een fiets met zijwieltjes misschien nog te zwaar trappen is.
toen mijn dochter 2 werd kreeg ze van haar opa en oma (mijn schoonouders) een fietsje 12inch maar ze was nog veel te klein om echt te kunnen trappen, ze had van ons toen net een driewieler gekregen om eerst op te oefenen maarja als mensen niks met je bespreken *zucht* uiteindelijk tegen de tijd dat ze het trappen onder de knie had was het fietsje al bijna te klein voor haar zonde dus.. Ze word nu volgende maand 4 en dan krijgt ze van ons een grote fiets met zijwieltjes
Al onze k8nderen konden met 2,5 jaar losfietsen. Nou moet ik wel zeggen dat hun grove motoriek erg goed was. Met 3 konden ze al gewoon meefietsen naast mij.
Zoals al vaak genoemd, (Puky) loopfietsje op 2 wielen! Dus die tip hoef ik niet meer te geven. Wel als tip nog, zie ook topic over losfietsen zonder zijwieltjes, een 10 inch fietsje! Veel beter alternatief voor de (ouderwetse) driewieler. Met zijwieltjes + duwstang komt het op hetzelfde neer als een driewieler, alleen is de trapbeweging veel natuurlijker (voeten onder het zadel en niet voeten naar voren). Met als grootste bonus dat van hetzelfde vertrouwde fietsje kunnen de zijwielen af en kunnen ze al snel/makkelijk leren losfietsen. Die 10 inch fietsjes zijn nog niet veel tweedehands te vinden. Dus ik zou zelf een 10 inch fietsje + zijwielen + duwstang nieuw kopen voor verjaardag. En dan een (Puky) loopfietsje ernaast van Markplaats, staan er genoeg op en ze zijn waardevast. Mijn dochter heeft van beide heel veel plezier gehad! Dit even als voorbeeldje: http://www.bartsmit.com/nl/bsnl/speelgoed/kinderfietsen/kinderfiets/yipeeh-flowerie-meisjesfiets-10-inch-roze?dfw_tracker=10106-1497820&gclid=EAIaIQobChMIrPGSpa7_1AIVxantCh0KsAr1EAQYASABEgIHYPD_BwE
Sinds ruim 1,5 heeft onze dochter een Puky loopfiets. Ze gaat nu (bijna 3) als een speer! En inmiddels zadel en stuur weer wat hoger afgesteld. Ideaal. Ze kan goed op balanceren en sture. En we gaan ermee naar de winkel. (Ik kan haar soms niet meer bijhouden, wandelend/waggelend). Langs de weg luistert ze gelukkig heel goed, dus in mijn ogen perfecte voorbereiding op een echte fiets. In mijn ogen zouden zijwieltjes dat gevoel van balans op de fiets helemaal wegnemen, dus ik wil haar tzt leren fietsten zónder zijwieltjes. Daarom laten we haar voorlopig nog op haar loopfiets (zolang ze er nog op past qua lengte) en wachten we met een "echte" fiets. Ik zou dus gaan voor een goede loopfiets die in hoogte verstelbaar is... PS. 1 De puky loopfiets (balance bike) is er in twee maten (starter en racer). Wij hebben de kleinste. Maar ik zou de keus laten afhangen van de lengte van je kindje. PS. 2 Deze fiets hebben wij trouwens in een zeer goede staat via marktplaats gekocht voor 25,- daar kun je ook nog eens neuzen voordat je 75,- gaat uitgeven...