Hoihoi, Ik ben eens benieuw naar de dagindeling van andere moeders als jullie bv een dag vrij hebben. Ik zelf werk op het moment veel omdat ik een opleiding bij mijn werk doe. Ik heb vaak maar 1 dag vrij in de week en werk wisseldiensten dus vroege diensten en avonddiensten van 7/8 uur. Ik heb een zoontje van 3 jaar. Op de dag dat ik vrij heb moet ik ook het huishouden doen zoals iedereen. maar mijn zoontje speelt erg moeilijk alleen dus vraagt mij de hele dag om te spelen ik vraag me af hoe andere moeders dit doen.. Ik ben benieuwd! Groetjes
Lijkt me helemaal logisch dat je zoontje dan met jou wil spelen, niet? Jij wil toch vast ook met hem spelen? Kan je het huishouden niet doen als hij slaapt? Ik werk voltijds maar ik doe eigenlijk zelden huishouden als mijn kinderen wakker zijn. Spelen vind ik veel leuker.
Hier ben ik het mee eens. Hij ziet je al niet zo vaak, dus ik vind het ook logisch dat hij dan tijd met je wil doorbrengen. Is hulp in de huishouding geen optie?
Ik doe ook het huishouden na mijn werk, wanneer mijn kinderen slapen. Anders blijft er doordeweeks vrijwel geen tijd over om ze aandacht te geven en met ze te spelen. Maar de hele dag met ze spelen doe ik ook niet, probeer op mijn vrije dag meestal iets leuks te doen met ze(speeltuin, kinderboerderij of zwemmen o.i.d.) soms zet ik ook extra vroeg mijn wekker om het huishouden te doen, hun zijn dan op het gemakje aan het wakker worden en ontbijten en ik race met de stofzuiger en dweil door het huis. Kan je partner je niet helpen met het huishouden?
Eens met bovenstaande dames. Die dag in de week dat jij vrij bent vind ik het logisch dat hij met je wil spelen. Ik zou het huishouden dus ook doen als hij slaapt. Hier doe ik het wel als de kinderen wakker zijn, ook toen ze zo klein waren, maar ik ben altijd thuis dus dan ligt dat al anders.
Ja dat is zeker logisch dat hij wilt spelen op die ene dag, maar slapen in de middag doet hij nog nauwelijks. Zoals vandaag heb ik avonddienst ik begin dalijk om 15:00 ik ben vanmorgen om 6 uur opgestaan zodat ik mezelf wel al verzorgd heb voordat mijn zoontje wakker is. Dan speel ik natuurlijk ook met hem maar niet de hele tijd. Ik stofzuig er tussen door of de was.. maar zodra ik ook ma iets in het huishouden doe dan vraagt hij " kom je spelen" ik zeg dan wel even stof stofzuigen 10 min en dan kom ik. Maar goed na 3 sec vraagt hij dit weer. Mijn man werkt 40 uur en die vraag ik ook wel wat om te doen zoals straks even de was op te vouwen die ik net heb opgehangen of de afwasmachine uit te ruimen. Maar mijn dag als ik vroege heb bv : 05:00 opstaan 06:30 deur uit ( mijn man brengt ons zoontje weg) 15:00 klaar met werken en ga k mijn zoontje halen tegen 16:30 thuis, snel koken eten afwassen tegen 18:30 klaar met alles.. rond 19:30 /20:00 na bed, dan doe k boven nog ff opruimen en de badkamer een beetje en dan rond half 9 kwart voor 9 naar beneden en ja dan ben k eerlijk dn ga ik niet meer de schoonmaak houden..
Tsja ik ben het ook met de rest eens... Ik denk dat je kindje gewoon wat te weinig aandacht van je krijgt... een half uurtje spelen op 4/6 andere dagen dat je geen tijd voor hem hebt maakt dat natuurlijk niet goed. Probeer hem te betrekken bij dingen als je toch perse op je vrije dag het huishouden wilt doen...
Hier moet dl in de ochtend toch echt zelf spelen. Tussendoor eten we samen fruit en doen we boodschappen, of ik lees een verhaaltje voor, maar het echte samen spelen/naar buiten etc. dat doe ik meestal pas na de lunch. En na 16.00/17.00 mag ze ook weer zelf spelen, of een filmpje kijken als ze zich verveelt, dus dan heb ik ook weer even rust. Dit doen we al sinds ze 2,5 is (dagritme heb ik beetje overgenomen van peuterschool-dagen). Misschien eens kijken of hij genoeg uitdagend speelgoed heeft?
Zoals jij het zegt probeer ik het ook, alleen dan die tijd smorgens dat hij eventjes alleen moet spelen dan blijft hij erg vaak vragen om te spelen..
Ohja en het speelgoed.. heb ik ook vaker aan gedacht dat dat het was maar heb hier van alles zelfs boven nog van alles liggen wat ik af en toe dan omruilen zodat hij ook vaker weer wat anders heeft, maar hij kan gewoon moeilijk zichzelf bezig houden maar ik weet eigelijk niet beter hij is altijd wel zo geweest. Zelfs als baby kon hij niet rustig eventjes is de box liggen haha.
Het huishouden doe ik hier ook als ze slaapt. Dus of ik doe iets in de ochtend als ze nog op bed ligt, of tussen de middag als ze slaapt en anders in de avond. Alleen bijv was aan zetten doe ik wel eens tussendoor maar dan mag ze helpen (vind ze enig) En opruimen doen we altijd samen voor ze naar bed gaat, dan is dat al gebeurd en kan ik daarna meteen stofzuiger en dweil er doorheen halen.
Ik werk 28 uur, maar voornamelijk avonddiensten. Ben dus veel bij onze zoon. Als hij wakker is maak ik eigenlijk nooit schoon, dat doe ik als hij smiddags slaapt of savonds op bed ligt
Oh dat had ik niet begrepen Dan voor dat hij wakker wordt of als hij savonds op bed ligt? Desnoods als je man thuis komt even wat doen?
Misschien toch wat minder eisen aan je huishouden stellen. Ik ben het met de anderen eens dat het logisch is dat je zoontje graag met je speelt op die ene dag dat je thuis bent. Jij alleen bent zijn moeder, je hebt wel tijd voor je werk en je opleiding maar dan eigenlijk niet meer voor je kind. Dat lijkt me niet een goede balans!
K haal soms nog de stofzuiger om 22:00 door het huis heen of poets een wc in de nacht. Ik wilde alleen maar ervaringen van anderen horen of er nog kinderen zijn die constant vragen om te spelen ook al ben je bij wijze van de hele dag met ze bezig geweest. Maar ik lees hier indd dat de meeste elke min van de dag met de kinderen bezig zijn. Is iedereens eigen keus natuurlijk maar dat word het hier niet heb ook nog werk van school wat ik moet maken .. leren voor toetsen. Na de opleiding zal het wel weer wat rustiger worden
Nee dat klopt maar die opleiding was ook niet mijn keus dit moest en anders had ik geen werk meer, en geen werk meer Is geen geld om het thuis draaiende te houden maar goed het Is ook niet dat ik nooit iets met mijn kind doe ik plan zeker ook een middag en ga wat leuks doen maar een hele dag lukt indd niet, wel als mijn man en ik samen weekend vrij hebben dan doe ik thuis niks.
Tuurlijk doe ik ook hoor maar mijn zoontje kan zich bij wijze van spreken zichzelf niet eens 10 min bezig houden als K even snel een wc poets
Nou jemig je hoeft niet zo defensief te reageren hoor... Ik zeg alleen dat je je tijd beter moet indelen dan... En ik ben ook niet elke minuut van de dag met Mn kinderen bezig... maar wel vaker dan 1 dag in de week. Kom op, vind je het echt zo vreemd dat je kindje die dag veel aandacht van je wil....? Best hoor als je er verder niks mee wil doen, maar ik denk dat er echt wel een mouw aan te passen is dag je meer met hem kan ondernemen, je tijd anders indelen, je man wat meer helpen. En als je dat niet wil, dan zit je met een veel aandachtvragend kind, mij ook prima hoor.