Wel of niet groep 3 over laten doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamavanJordy, 1 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi allemaal,

Ik heb even jullie advies nodig want ik/wij weet (en) het zelf niet.

Graag jullie ervaringen met het jaar over doen of toch over gaan naar de volgende klas en hoe deden ze het bij beiden?

Onze knul kan niet heel erg goed meekomen op school. Hij zit nu in groep 3, vanaf dat hij op school is gekomen (groep 1) waren er wel al kanttekeningen dat hij snel afgeleid is, zich niet goed kan concentreren enz. Nu komt erbij dat hij het moeilijk vind om mee te komen met de rest van de klas. Die ligt voor op hem zeg maar.

Hij gaat wel vooruit, hetzij langzaam en met veel begeleiding daarvoor. Cijfers zijn voornamelijk 5en en 6en die hij haalt, nu op dit moment. Hij komt van lager, maar daarvoor hebben ze nooit geen cijfers gegeven op het rapport, dus dat kan ik niet vergelijken met elkaar. Maar zijn juf verklaarde dat.

Hij laat ook wisselend gedrag zien in de klas, dus we gaan hem nu ook laten testen op iq en gedrag.

Nu vroeg zijn juf aan mij wat wij wilden hem het jaar over laten doen (groep 3 dus) of toch naar groep 4. Hun wisten het eigenlijk niet. Was twijfelachtig of hij het aan zou kunnen dus lieten ze het aan ons over.

Wijzelf twijfelen enorm. Aan de ene kant denk ik van ja, als hij nu al niet zo goed mee kan komen is het goed. Dan kan hij nog beter alles eigen maken.

Maar aan de andere kant twijfel ik of hij dan nog wel genoeg uitdaging zal vinden omdat hij nu snel afgeleid is. Krijgt hij dadelijk niet van he, dat ken ik al dus ik let maar niet op? Of als hij zelf door mag werken waar hij gebleven is, gaat hij dan juist niet doen wat de rest doet en is dat dan juist niet verwarrend?

Mijn schoonvader is concierge op een basisschool en daar hadden ze pas overleg gehad waar hij ook bij was. Die school raad ten strengste af om kinderen te laten zitten en het jaar over laten doen omdat hun uit ervaring kunnen zeggen dat het niet veel opleverd.

Dus wie heeft er ervaring met een van deze en kan mij vertellen wat het beste nu zal zijn?

Misschien ook wel belangrijk om erbij te vermelden als ik thuis moet oefenen met iets en hij vind het moeilijk dat hij dan erg gefrustreeerd raakt. Maar ik twijfel of dat nu komt dat hij het echt moeilijk vind of omdat hij gewoon geen zin heeft hierin en de kont in de krip gooit.

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    laten zitten is soms juist heel goed, zeker groep 3 vormt toch een grote basis, als die er niet goed inzit lijkt mij persoonlijk groep 4 een stuk lastiger.

waarom vraag je niet of ze een combi kunen maken, dingen die hij goed doet op basis van groep 4, en dingen die hij minder doet op basis van groep 3?? geen idee of dat kan hoor.

Ikzelf zou heel snel detesten laten doen, ik denk dat je dan beter kan beslissen.

hoe vind je zijn ontwikkeling thuis, hoe is hij thuis qua gedrag enz.

3. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.252
    1.010
    113
    Zuid-Holland
    als de rest van de klas nu al op hem voor ligt, terwijl het schooljaar pas voor de helft voorbij is dat vind ik dat wel heel wat zeggen.
    Blijkbaar loopt jullie zoon nu wel op zijn tenen om de klas bij te kunnen houden.
    Waarom is hij zo snel afgeleid, lijkt mij een hele belangrijke vraag als je hem nu gaat laten testen op IQ en gedrag. Is dat omdat hij zich verveeld en daarom niet goed wil presteren of is hij zo snel afgeleid omdat hij het niet snapt en dan maar opgeeft om het allemaal te volgen??
    En als hij bij jou thuis erg gefrustreerd raakt omdat hij het moeilijk vindt....tjsa, dat geeft toch wel aan dat de stof misschien op dit moment nog wat te hoog gegrepen is voor hem???

Sterkte met het maken van jullie keuze!!

4. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    #4 MamavanJordy, 1 apr 2013
    Laatst bewerkt: 1 apr 2013
    Thuis laat hij ook wisselend gedrag zien, vandaar ook dat wij hem willen laten testen. Daar is nu alles voor in gang gezet, zit alleen een wachtlijst op van 6 tot 8 weken.

Voorbeeld is bijv. dat hij de ene dag laat zien dat hij het kan en snapt. Volgende dag lijkt hij alles weer vergeten te zijn en is het net alsof hij net op school zit. Nu noem ik volgende dag maar dat kan bijv. ook van iets zijn dat hij aan het begin heeft gehad en dat we weten dat hij het kan maar dan ineens weer dat hij het niet snapt.

Zal idd eens vragen of ze een combi kunnen maken van dingen van groep 3 en 4. Ook geen idee of dit mogelijk is.

Ontwikkeling thuis zien we dat sommige dingen die hij niet snapt hem dus erg frustreren. Wat niet meewerkt is ook dat hij soms ervan overtuigd is dat dingen op een bepaalde manier moeten (want dat heeft de juf gezegt, of dat hij dat niet moet maken en dat weer wel, maar dat staat er dan niet bij als hij huiswerk mee krijgt), wat mij zelf dan heel onlogisch lijkt, maar hij is ervan overtuigd dat het zo moet.

Ik zie zelf wel vooruitgang met bijv. lezen. Hij kan nu boekjes lezen van serie 7. Soms hakt en plakt hij nog wel maar dat wordt steeds minder. Hij kan nu steeds meer zinnen helemaal opzeggen/voorlezen zonder dat hij moet hakken en plakken. Soms moet hij nog wel even nadenken wat er staat maar dat komt ook niet veel meer voor.

Rekenen begint ook iets meer te komen, maar vind hij nog best lastig. Ik was zelf ook geen held met rekenen dus misschien heeft hij was van mij geerft haha.

5. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Op school denken ze dat hij de stof te moeilijk vind en daarom afhaakt. Daar kan ik me wel in vinden.

Hij zit ook in een enorm drukke klas waardoor hij snel afgeleid is. Juf geeft zelf aan dat ze dit nog niet eerder heeft meegemaakt zo'n drukke klas.

We hebben eind groep 2 aangegeven dat we liever niet zagen dat hij bij juf x in de klas kwam. Hij heeft haar in groep 1 al gehad en had er echt geen klik mee. Leek ook wel bang voor haar te zijn of zo, weet niet of er ooit iets gebeurd is, dat krijgen we niet uit hem.

Nu hebben ze hem toch bij haar gezet. Nu weet ik wel dat hij niet met iedereen een klik kan hebben, en dat ze dit ook moeten leren dat niet iedere juf of meester leuk kan zijn. Maar het lijkt me wel belangrijk dat er een klik is als het toch al niet zo best gaat. We merken dat dit voor onze knul wel belangrijk is. Nu hebben we het idee dat ze niet naar ons geluisterd hebben.

Zo leeft hij bijv. ook helemaal op als hij positief beloond wordt voor iets. Eerder kreeg hij alleen maar te horen van ... stil zijn, opletten enz. Nu na ons aangeven belonen ze hem ook door bijv. een snoepje te geven voor goed gedrag (niet de beste manier maar goed), compliment, kaartje waarop staat dat hij het goed gedaan heeft. Kind is dan totaal anders thuis als hij dat meegekregen heeft en komt er ook helemaal vol van thuis.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou eerst de testen afwachten. Het heeft nu totaal zin een beslissing te nemen voordat je weet wat daar uit komt.

Een klik met de juf is prettig maar er zullen wel vaker leerkrachten zijn waar de klik niet of minder aanwezig is. Heel vervelend maar als het dit jaar niet is, kan het volgend jaar of het jaar wel zo zijn. Hetvdan iets van invloed hebben maar in principe zou elke leraar of lerares hier op een nette manier mee om moeten gaan.

Het schooljaar is nu halverwegen. Als de hele klas op hem voor loopt, is dat toch wel erg lastig om het jaar goed vol te maken. Groep vier is een pittig jaar, als hij daar met een flinke achterstand mee moet starten vraag ik me af of dat verstandig is.

Wellicht komt er uit de testen meer duidelijkheid en is hij geholpen met medicatie en gaat hij met sprongen vooruit. Anders is groep 3 (de basis voor de rest van zijn leven) nog een keer doen helemaal zo slecht niet. Hij zal er wellicht flink wat zelfvertrouwen door krijgen.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Als ze op school werken met zonlijnen enzo.. Valt groep 3 nog een keer doen misschien wel mee.
    Al kan ik me voorstellen dat de eerste periode van leren lezen en schrijven wel saai is.
    Niet overbodig wellicht.. Maar wel saai.
    Maar school heeft vast mogelijkheden om het toch interessant te maken?
    Of willen ze hem puur exact hetzelfde programma nog eens laten volgen?

Vind het wel typisch dat de juf zegt... Wij weten het niet, beslis zelf maar.
    Terwijl je als ouder nog minder inzicht hebt in wat ze kunnen, moeten kunnen en volgend jaar gaan doen dan de leerkrachten van de school.

Een voordeel van blijven zitten is wel dat hij waarachijnlijk in een rustigere klas komt.. Dat is misschien wel net wat hij nodig heeft.
    En als hij mee gaat naar groep 4.. Zit hij nog een paar jaar in die extreem drukke klas waar hij continu door afgeleid wordt.

8. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ze moeten toch om kunnen gaan met niveauverschillen in groep 3? Er zullen meerdere kinderen zijn die al (beginnend) kunnen lezen en kinderen die dat nog helemaal niet kunnen. Lijkt me dus dat ze sowieso niet iedereen dezelfde stof aan kunnen bieden.

Ik vind het ook raar dat ze de keuze helemaal bij jullie neerleggen. Je mag daar toch wel een advies in verwachten vind ik. Wat Saskia zegt, zij zouden daar als leerkracht toch meer inzicht in moeten hebben.

Ook een belangrijk punt! :)

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik zou hem zeker groep 3 over laten doen. Als hij in groep 3 al net 5jes haalt zal hij in groep 4 misschien wel 1e of 2en halen aangezien die lesstof nog moeilijker is.

Bovendien kan het zijn dat hij een aandachtsprobleem heeft omdat hij de lesstof niet snapt en dan afhaakt. Als ze tegen jou in universitaire dokterstaal gaan praten wat je niet snapt is je aandacht ook zo weg en luister je niet meer omdat het allemaal maar wat abracadabra is ;)

Bovendien herken ik heel veel van je verhaal over je oudste terug in je middelste (vasthouden aan structuren en patronen, sterke voorkeur voor personen, letterlijk nemen van dingen) en denk dat je er erg goed aan doet om hem idd ook te testen. Mocht hij nog niet getest zijn voor de vakantie (6-8 weken krijg je alleen een intake, dan gaan er maanden overheen tot ze overgaan tot testen) zou ik hem zeker groep 3 over laten doen zodat hij de 2e keer groep 3 van die 5'en misschien wel 7'es maakt ipv groep 4 te doen en van die 5'en 1 of 2'en maakt

Zijn gedrag kan ook komen doordat hij nu op zijn tenen loopt en niet mee kan met de rest en zich daar down over voelt. Als hij groep 4 doet gaat hij nóg meer op z'n tenen lopen als dat hij al doet

Deel Deze Pagina