vanaf begin bv én kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Frummeltje13, 3 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frummeltje13

Frummeltje13 Actief lid

11 dec 2013
    329
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi dames,

Hierbij even een vraagje over het combineren van bv én kolven. Ik wil graag borstvoeding geven, maar mijn vrouw wil ook heel graag onze baby een flesje kunnen geven. Ik zou dus graag meteen al wat kolven, zodat zij ook 1 - 2 voedingen op n dag kan geven

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Alvast bedankt voor de tips.

2. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Zodra de kleine hier goed aangelegd kon worden, zonder problemen, zijn wij begonnen met de avond voeding te kolven. Ik had het geluk dat ik dus heel makkelijk kon kolven, maar dat is lang niet bij elke vrouw zo. Maar ik zou zeker niet overstappen op een flesje voordat je kindje goed bij jou kan drinken, tenzij daar echt een noodzaak voor is. Bij ons moest dit in de kraamweek wel, omdat de bv bij mij eigenlijk te langzaam op gang kwam en onze kleine lusteloos en slap. Ondertussen dus met kolven extra op gang gebracht en toen de fles niet meer gegeven totdat hij echt goed uit de borst kon drinken.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Als baby goed drinkt, de borstvoeding goed loopt, en de productie echt op gang is gekomen, kan je gaan oefenen met een flesje. Liever niet voor hij\zij 4 weken is
    Een goes moment is bijvoorbeeld na de 1e ochtendvoeding. Of als je een borstvoeding wil vervangen, dan de 2e ochtendvoeding.
    De avonden zijn niet zo geschikt, kindjes willen dan graag clusteren,een fles geven belemmerd dat.

Als er in de kraamweek wat voeding bijgegeven moet worden, is het.verstandig dit via fingerfeeding te doen. Dat geeft minder kans op tepel/speen verwarring

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Wij hebben met de flesjes geoefend toen de kleine 5 weken was ongeveer. Eerder zou ik nog niet doen omdat de kans bestaat dat ze de borst niet meer goed pakt. Uit een flesje drinken is namelijk makkelijker.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou er idd de eerste weken mee wachten. Naast voeden is er zoveel meer wat je met een baby kunt doen.

Fingerfeeding kan ook zuigverwarring opleveren.
    Borstvoedingshulpset, sondeslangetje aan de borst of cupfeeding vind ik persoonlijk geschikter in geval van bijvoeding.

6. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kolf alleen als het nodig is, vind het veel handiger om live te voeden. Kan je vrouw niet iets anders doen? Zo belangrijk is dat flesje geven toch niet? Man hier is fan van borstvoeding, die doet weer andere dingen met kind, zoals badje en douchen met kind, dat doe ik meestal niet.

7. Frummeltje13

Frummeltje13 Actief lid

11 dec 2013
    329
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor jullie reacties. We kijken het gewoon even aan. M'n vrouw zal het wel heel jammer vinden, maar als het echt geen optie is, dan is het nu eenmaal zo.

Arya, het is best belangrijk voor haar. Maar als het geen optie is, zullen we dan kijken hoe we dat oplossen.

8. Hoihoi,

Ik had hier op het forum ooit eens gelezen over een lesbisch stel waarbij de vrouw die niet zwanger was probeerde om te lacteren door middel van kolven tijdens de zwangerschap. Zo konden beide vrouwen na de geboorte hun kindje live voeden. Misschien is dat iets voor jullie??

want ik kan me heel goed voorstellen dat jouw vrouw ook verlangt naar die momentjes samen. Een kindje in bad doen is heel iets anders dan een kindje voeden. Je wordt toch samen ouders, dus denk dat het toch ook altijd wel een beetje water bij de wijn doen blijft.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Maar het kan wel hoor! Alleen wel met beleid :)
    Zoals al gezegd
    -beter niet de eerste 4 weken, en je kindje goed aan de borst drinkt
    -beter niet de avonden ivm clusteren
    -zorg voor een goede kolf
    -gebruik een newbornspeen, zorg dat de voedingen minimaal 20.
    minuten duren. Geef de fles zoals een borstvoeding,dus halverwege even
    stoppen, boertje laten en wisselen van kant

10. Frummeltje13

Frummeltje13 Actief lid

11 dec 2013
    329
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks! Na die eerste weken ga ik zeker proberen om ook te kolven.

11. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ging het vanaf vijf weken prima, een keer per dag de fles om te oefenen dus dat kan zeker. Ik begrijp zelf die drang tot flesje geven nooit zo dus het ligt meer aan mij denk ik ;)

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier hetzelfde verhaal Hoor ( volgens mij moeten veel vrouwen in het begin kolven om hun productie op gang te helpen). Ik ben bevallen met keizersnede en kon haar niet goed aanleggen de eerste dagen. Bij ons nooit sprake van speen- tepelverwarring. De kraamhulp kon dat goed begeleiden ook, die heeft ons geadviseerd.

13. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    idd een lactatiedeskundige of de kraamzorg vragen hoe en wat. na paar dagen was ik gedwongen om te kolven, want mevrouwtje had alles compleet tot bloedens toe open gezogen.... nooit een probleem geweest. ondanks paar dagen kolven hapte ze gewoon weer normaal aan :)

14. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ik kolf ook 1x per dag na de ochtendvoeding mn borsten leeg. Mijn man heeft nu een paar keer een flesje gegeven, was geen probleem (voed wel met een tepelhoedje, geloof dat er dan sowieso minder sprake is van 'verwarring'). Als ze straks een week of 6 is wil ik elke dag een flesje geven zodat ze daar helemaal aan gewend is als ik weer ga werken.

15. Ellis2014

Ellis2014 Bekend lid

7 mei 2014
    903
    238
    43
    Ik kolf al vanaf het moment dat onze dochter 2 weken is. Mijn vriend geeft iedere dag 1 flesje. Ik heb een erg goede productie en onze dochter kon de hoeveelheid melk niet aan. Wel samen met de kraamhulp besloten! En ook ik voed met tepelhoedjes. Onze meis drinkt zelfs stukken beter aan de fles...

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Je vrouw kan inderdaad gaan relacteren ! Nog mooier dan een flesje geven ;)
    Doe dit wel onder begelieidng van een lactatiekundige heb je gewoon veel aan!

Deel Deze Pagina