Nu alles flink duurder word ben ik benieuwd of wij hier elkaar handige tips kunnen geven. Waar ga jij op bezuinigingen? Het is niet meer dat ik het niet allemaal meer kan betalen maar vind bepaalde dingen echt zonde en weggegooid geld. Waar ik nu al op bezuinig is minder de verwarming aanzetten en als het iets warmer is wil ik weer meer was laten drogen in de zon IPV de droger. Ivm ruimte lukt het niet om dat te doen als het kouder is. Ook minder wassen, lijk wel een wasserette, m'n kids ook aanleren, is je kleding schoon kan het een 2e dag, is het vies dan de was in.
We stoken hout, scheelt weer gas. Nog net wat kunnen kopen wat we kunnen stoken aangezien het op was. Bewuster elke dag rolluiken open als de zon schijnt, kinderen nog even aanleren Boodschappen doen op de fiets ipv de auto. Nu nog leren inschatten wat in mijn fietsmand past
- op boodschappen; ik ga weer contant geld pinnen per maand om een stok achter de deur te hebben. - op benzine; goed kijken wanneer ik wel en niet naar werk/vriendinnen/familie rijd. - op kleine uitgaven; broodje in de kantine, koffie onderweg. - op uit eten (kan ik nu toch niet echt makkelijk) en eten bestellen. - op vakantie aankomende zomer, want net bevallen dus gaan dit jaar niet weg.
Ik heb goed na zitten denken maar zou niet weten waar ik op dit moment op kan en wil besparen. - Zijn al erg zuinig met gas en electra. - Boodschappen doe ik met een strak budget en maak vaak maaltijden voor ongeveer €1,25 p.p. - uitjes vaak gratis of low budget - loop meestal of neem de bakfiets waar ik wel op kan besparen maar nu niet wil: - netflix opzeggen - niet op vakantie ( we hebben een caravan en gaan niet naar dure campings) - geen mobiel internetabonnement dus enkel op de wifi - auto verkopen ik kies er dus maar voor in tijden dat het duurder wordt om minder te sparen in de maand voor onze droom van een ander huis.
Vooral op benzine. De ritjes naar het sporten gaan we op de fiets doen, dat is vooral luiheid van mij omdat ik de kinderen snel thuis wil hebben zodat ze hun bed in kunnen. Maar die 10 minuten maken eigenlijk ook het verschil niet.
-Verwarming overdag lager en sowieso meer opletten wanneer hij aanstaat. - Op kinderkleding, was net aan het kijken voor nieuwe jasjes voor ze en zou normaal dus best veel daarvoor uitgeven. Nu ga ik kijken voor een goedkopere optie of via mp/vinted. En kleding verkopen ipv weggeven van hun. Dat compenseert ook weer wat - voor kleine stukjes pakt mijn man nu meer mijn e-bike ipv de auto. Ik doe sowieso altijd al alles op de fiets.
Eerlijk gezegd spookte het wel door m'n hoofd dat ik wat moest gaan bedenken, maar had nog niet concreet bedacht hoe en wat, behalve wat vaker een dik vest aantrekken ipv. de verwarming een halve graad hoger te zetten. Lees hier sowieso al een paar dingen die ik makkelijk kan en wil doen: - nog minder de droger gebruiken - nog iets vaker de fiets pakken (gelukkig nu ook weer fijner met het mooiere weer) Waar ik wel ook bewuster mee bezig ben sinds veel prijzen weer zo zijn gestegen is voor verbouwingen en vakanties meer ''gespreid te kijken'', zodat we meevallertjes kunnen scoren, ipv. dat ik het allemaal op 1 dag regel. En ook ga ik proberen nog iets minder kinderkleding te kopen (dat hoeft gelukkig ook niet al te vaak, maar toch hebben we meer dan nodig is al zeg ik het zelf) en nog wat vaker tweedehands (doen we al veel, maar kan nog meer). En o ja ik ga nu alvast op zoek naar een nieuwe winterjas voor mezelf. Die stop ik dan in m'n mandje en pas als ie in de aanbieding is koop ik 'm. Scheelt een boel tov. wanneer ik hem komende herfst koop. Edit: ze zijn NU in de aanbieding zie ik. Dus daar ga ik vanavond even mee verder!
De verwarming omlaag én alleen aan op de momenten dat we de warmte nodig hebben. Goed opletten met de boodschappen, geen onzindingen. Op zoek naar een warmtepomp om op gas te besparen. En iets heel anders, dat is geen bezuiniging, maar ik wil op school informeren of er gezinnen zijn waarvan de kinderen geen ontbijt of lunch hebben.. om te ondersteunen.
Op boodschappen, we doen het nu 2 weken op proef maar het bevalt me goed dus ik ga er zeker mee door. Brandstof, veel meer op de fiets doen, elk klein stukje is meegenomen. alhoewel die kosten niet op privé komen bij ons voelt het toch goed om te fietsen, ook voor mijn eigen lijn Verwarming lager, al is dat nu makkelijk met de zon in huis omdat het dan snel opwarmt hier. Ik hou echt niet van kou in huis dus als het slechter weer wordt gaat hij toch wel weer een graadje omhoog denk ik. De droger minder gebruiken. Van 9 of 10 wassen in de droger per week (ik gooi alles er in) naar alles buiten drogen. Ik wil geen wasrek in mijn keuken of woonkamer, liever ook niet in de bijkeuken maar ik denk er nu toch over om hem af en toe in de bijkeuken neer te zetten i.p.v. de droger te gebruiken.
Nu: Nog beter op de boodschappen letten Verwarming lager Korter douchen Auto vaker laten staan Extraatje beter over nadenken, bijv dat ene lekkere broodje niet te kopen en thuis wat eten. Toekomst: Één auto de deur uit en andere inruilen voor een kleinere zuinige auto Abonnementen verlagen/opzeggen Kritisch naar verzekeringen kijken/omzetten
- De verwarming zo laag mogelijk. Hier staat hij op 18,5 en gaat alleen even aan in de ochtend of avond en dan naar max 19. Nu kan dat ook weer minder omdat het huis sneller opwarmt met een tuin op het zuiden en dus de zon er snel en veel op. - Boodschappen. We zijn al zuinig maar ik probeer het elke week zo zuinig mogelijk te doen en wel zo gevarieerd mogelijk te hebben. - Moestuin. Wie weet hoe dat loopt en wat we kunnen besparen door zelf te telen ipv kopen. - Benzine. Meer op de fiets. Vooral de kleine stukjes. Tijd om mijn fiets eens goed te laten repareren.
Eigenlijk precies dit, maar dan qua boodschappen gewoon super-, superstreng zijn in de winkel (ik haat contant geld ) en ik ga Too Good To Go een kans geven. Verder dus maar weer niet op vakantie dit jaar (de afgelopen twee jaar ook niet vanwege corona) en we houden de verwarming zo veel mogelijk uit. Jammer, want ik heb het ijzig koud tijdens de zwangerschap, maar ik weiger gewoon om zoveel te betalen voor warmte. Dan maar drie truien aan en een dikke teddydeken om.
Wij doen al veel, maar sinds kort de thermosstaat om 19.00 al terug naar 17 (sowieso nooit hoger dan 19,5). We hebben heerlijke warme dekentjes gekocht. 's Avonds zitten we toch meestal lekker tv te kijken. Ik let ook beter op gebruik van de machines (vaatwasser, wasmachine en droger) tijdens de zonuren i.v.m. de zonnepanelen. We gaan voor een nieuwe ketel en een hybride warmtepomp (ja dat kost nu wel even, maar met de hoge gasprijzen volgende winter dan in ieder geval minder duur en sneller terugverdiend). We gaan niet op vakantie dit jaar (dat denken we nu, zou nog een weekje NL kunnen worden) In de toekomst willen we graag een elektrische auto. Met meer inkomen genereren ben ik ook bezig
Ik ga proberen: -vaker de fiets pakken ipv de auto - meer produceren in de moestuin - verwarming lager zetten - de wasmachine en vaatwasser aanzetten als de zin schijnt. we overwegen een auto weg te doen of elektrisch te gaan rijden, maar dat vind ik nog wel een grote stap. Gelukkig kunnen we alles nog goed betalen, lijkt me vreselijk voor de mensen die het nu al krap hebben
Klopt hoor, nu hangt alles in de zon al de hele week, ik heb denk ik zo'n 40 meter waslijn buiten hangen, dus dat gaat prima. Maar het gaat me meer om de dagen dat het slechter weer is. Sowieso is het met 10 wassen per week dan ook niet te doen om alles binnen te drogen, daar mis ik echt de plek voor
Hoe dan.. die van mij krijgt dit niet voor elkaar Ik let op de aanbiedingen, lichten uit ( ze laten ze hier altijd aanstaan ) en we hebben houtkachel, dus dat is erg fijn straks!
Hier valt alleen nog op de boodschappen te bezuinigen. Maar ik vind ons budget van €130 voor alles met 6 mensen al niet zo hoog. En als het echt erg wordt gaat Netflix en Disney+ eruit. Maar of we het dan gaan redden met €20 extra per maand vraag ik me af. we hebben geen auto, geen droger, gaan niet op vakantie. Betalen €25 p.m aan gas en energie.
Niet, ik ga nergens op bezuinigen want het heeft geen zin als man niet mee doet. Als ik bv boodschappen bestel en er zit iets niet tussen zoals, frisdrank, koekjes of andere zoetigheid dan gaat hij gerust de volgende dag terug om het alsnog in te slaan. Op verzekeringen kan ik ook niet besparen, want hij betaald alle vaste lasten in huis en regelt alle administratie. Waarschijnlijk zal ik zelf wel even nadenken voordat ik weer lange rit maak met de auto, maar daar is ook alles meegezegd. Heeft overigens ook niet zoveel zin, want soms rijdt hij mijn auto en tankt hem dan vol om er vervolgens mee op stap te gaan...ja terwijl hij een diesel heeft en ik benzine.. We besparen er dus niks mee.
Dat is een goeie. Sowieso letten we er al op dat stekkers/opladers niet in het stopcontact blijven zitten als ze niet gebruikt worden. En letten we ook op met boodschappen doen. Tegenwoordig bestel ik, zodat ik niet tijdens het live boodschappen in de verleiding kom om allemaal "onzin" dingen in de wagen te gooien. Je kan als je online besteld ook in 1 ruk alle aanbiedingen checken. Nu tijdens mijn verlof en met de kleine vent is het lastig om echt te bezuinigen. De wasmachine en droger staan nu vaker aan, ondanks dat we de meiden hebben geleerd om alleen vieze kleren in de wasmand te gooien. Ook hoop ik dat het snel wat warmer gaat worden buiten, dan hoeft de verwarming hier niet meer aan overdag omdat we best goed geïsoleerd wonen. Nu met de kleine staat de verwarming vooral s'morgens en s'avonds een graadje hoger. Waar ik nu wel op bezuinig, ook al is het niet helemaal bewust is op benzine omdat ik nu verlof heb. En iedere keer als we bij mijn ouders zijn, tanken we in België. Ook gaan binnenkort een nieuwe cv ketel laten plaatsen. Onze is al 16 jaar oud, dus een nieuwe ketel is energie zuiniger. Qua kleding, kan de middelste kleding dragen van onze oudste, dat scheelt. Onze oudste krijgt dan zowel 2e handse als nieuwe kleding. Voor onze vent hoeven we voorlopig weinig qua kleding etc te kopen. Die heeft zat voor het komend half jaar. Oh en we doen de kosten streamingsdiensten vaak verdelen. Zoals Netflix doen we samen met mijn broertje en ouders. Wij betalen bijvoorbeeld voor Amazon Prime en dan kunnen mijn broertje en ouders ook dat account gebruiken. Mijn broertje betaald dan voor disney + en dan kunnen wij zijn account gebruiken. Waar ik dan juist niet op wil bezuinigen na de afgelopen 2 corona jaren is op vakanties en uitjes.