Als je wilt, kun je wel op onze webshop sneupen. Zet t hier nog niet neer. Weet niet of dat hier mag? De goedkoopste elektrische scooters die wij verkopen is de Nipponia E-Rex. Behendige scooter maar niet geschikt voor hele lange mensen. En de e-scooter IVA E-GO S4. Die heb je rond € 1.800,- à € 1.900,- De Nipponia elegance is wat duurder maar ook wat groter. Dan kun je natuurlijk nog upgraden qua accupakket. En de Etalian e-scooter is zo'n retro scooter. Supermooi om te zien, degelijk en rond € 2.600,- euro. Je kunt ook wel op scooters een rieten mand zetten. Dan kun je ook nog wat boodschappen etc meenemen. Ook leuk voor een picknick.
We hebben al redelijk zuinige vaste lasten. In ieder geval de dingen die we echt konden kiezen. We passen niet met zijn allen in onze zuinige auto. We zouden voor een tweede gaan waar we wel in passen, maar dat is nu van de baan. Ik vond het al zonde van het geld en nu helemaal. Voor boodschappen kies ik vaak de goedkoopste opties, tenzij het goedkope product echt niet fijn is. Besparen deden we om andere leuke uitgaves mogelijk te maken. Dat zal nu minder gaan worden. Als de kosten nog veel stijgen dan zullen we niet snel op vakantie gaan. We kopen liever dingen waar we langer wat aan hebben. Ik hoop dat er budget over gaat blijven om leuke uitstapjes te doen.
Ik bestel mijn boodschappen en haal het zelf op voor 2,50 euro. Dat bevalt echt goed! Scheelt een hoop impulsaankopen en ik neem echt de tijd om goed na te denken wat ik nodig heb. Ook goed voor de lijn
Bezuinigen qua voeding zal zich beperken tot minder uitgaven aan snoep, chips. Niet dat dit erg veel is per week maarja het is uiteindelijk alleen voor het lekker en niet omdat je het persee nodig hebt. Zolang dit beetje besparen nog niet nodig is doen we dat dus niet. Wel gaat dit er als eerste vanaf om verse groenten en fruit te kunnen blijven betalen. De keren dat wij eten bestellen of uit eten gaan zijn op 2 handen te tellen per jaar. Vaak vind ik het doodzonde van het geld, kook net zo lief zelf. De tijdsbesparing kan ik er nooit zo van inzien en een makkelijke maaltijd thuisgemaakt is vaak gezonder dan een bestelling ergens. Nu de prijzen omhoog springen zal dit helemaal wegvallen denk ik. Qua gasverbruik hebben wij al een laag verbruik. Een 900 m3 per jaar. De verwarming gaat bij ons in de ochtend niet aan. Dat effetjes vind ik doodzonde om daar de verwarming voor aan de slingeren. We zijn grotendeels volop in beweging en het half uurtje aan tafel lukt wel in 16 graden. In de middag wanneer we thuiskomen zijn we meestal ook nog veel te bewegelijk dus koud hebben we het dan niet. Wanneer het buiten kouder is dan zetten we vaak de verwarming rond 17.00 uur aan tot een uur of 20.00/20.30. Het huis blijft lang genoeg warm tot we naar bed gaan ondanks dat we echt geen goed geïsoleerd huis hebben nog (huurhuis die binnenkort wél geïsoleerd gaat worden ) wanneer het koud wordt is het tijd om naar bed te gaan Ook trekken we graag een dekentje over ons heen op de bank, maar of het nu 16 graden is in huis of 20 dat maakt dan niet uit. Dekentje gaat over ons heen. Dus dan wordt het dus 16 graden. Onder die deken is het toch wel warm Koken doe ik op gas maar aardappelen worden ook prima gaar wanneer je het gas uitdraait na een minuut of 5 koken en dan gewoon een kwartier tot 20 minuten laat staan. Macaroni en rijst net zo. Duurt wat langer maar bespaart een hoop gas. Groenten aan de kook en dan op laag vuur, eieren koken idem. Wassen doe ik in de nacht en het weekend ivm laagtarief. En dan op ecostand, avond ervoor ingesteld dat het klaar is wanneer ik wakker word. Ik heb een plafonddroogrek waar ik op de sokken, onderbroeken en handdoeken na alles ophang. Wanneer de overkapping klaar is wil ik ook een plafonddroogrek hieronder ophangen. De sokken onderbroeken en handdoeken was ik dan ook in het weekend zodat deze met laagtarief in de droger kunnen. Douchen doen we wel met timer sinds we een variabel contract hebben. We hebben een zandloper met 3 tijden. 4 minuten, 6 minuten en 8 minuten. Douche je iedere dag dan heb je dus 4 minuten max. Om de dag 6 tot 8 minuten. 1x per 2 weken kan je langer douchen tot max een kwartier als je daar eens behoefte aan hebt. Het is soms even heerlijk om lekker te ontspannen onder een warme douche. Mochten de prijzen echt onbetaalbaar worden dan skippen we die laatste optie als eerste. Alleen de middelste heeft altijd de douche op standje kreeft staan en is dan ook wel eens een dicussiepuntje hier. Mijn man heeft een auto van de zaak met tankpas gelukkig. Prive mogen we hier op jaarbasis 500km mee rijden. Niet veel maar genoeg om (stief)dochter op te halen wanneer hij uit zijn werk komt. Prive rijden we dus niet zoveel, mede omdat ik geen rijbewijs heb en dus alles sowieso fiets of loop. Kleding voor onszelf kopen we weinig. Toevallig afgelopen maand weer eens flink nieuw aangeschaft maar na 7 jaar mag dat ook wel een keer. Schoenen koop ik graag buiten het seizoen voor onszelf. Zo koop ik kwalitatief goede schoenen voor zeer aangename prijsjes. Hier doen we ook jaren mee. Voor jonge kinderen is dit lastiger omdat die voeten altijd in sprongen lijken te groeien dus daar kunnen we mazzel hebben of pech en de volle mep moeten neerleggen. Kleding, zeker voor de jongste is veel nog aanwezig van oudere zussen, veel gekregen en soms wat nieuws. De oudste 2 hoef ik niet meer van kleding te voorzien dus dat scheelt erg veel. De middelste is de duurste op dat vlak maar ze heeft een kledingstijl die niet een erg groot budget vereist, tot nu toe en de een na jongste heeft bij ons wel wat kleding maar leeft hoofdzakelijk bij haar moeder dus hier ook amper kosten. Mocht het allemaal heel nijpend worden en we moeten kleding vervangen vanwege slijtage dan zullen we ons alleen tot tweedehands beperken. Nu bekijken we zeker ook tweedehands maar zijn dan erg kritisch waardoor het vaak toch nieuw wordt. Wij leven uit graag zuinig, vinden het onnodig om goede spullen weg te doen. Daar staat wel tegenover dat we graag kwalitatief goede spullen aanschaffen (nieuw of tweedehands) om zolang mogelijk de spullen te kunnen gebruiken.
Als je kijkt op de blog van eenvoudigleven.nl kom je daar veel over tegen. Even via de zoekterm wecken bijv en je krijgt handige tips met foto’s vaak.
Ik heb vandaag al bespaard door fietsend naar de supermarkt dorp verderop te gaan ipv met de auto. Is toch weer 11 km benzine bespaard
Wij hebben de kachel nu een halve graaf lager gezet, overdag nu 19.5 en in de nacht 17.5. Ik ben nogal een koukleum en ons huis kan snel koud aanvoelen. Wij hebben de kachel voor geprogrammeerd (al jaren) maar dat heb ik ook met een half uur verschoven. Gaat nu pas half 8 aan (ipv 7uur) en gaat op nachtstand om 20.30uur (ipv 21uur) Ook douche Wij korter, proberen max 5 min per persoon. Ook douche we achter elkaar zodat de douche niet telkens op hoeft te warmen. We houden de deur tussen de woonkamer en gang dicht zodat de warmte in de woonkamer blijft. Dit deden we al maar dan zodat de jongste niet naar boven kon snieken. De auto heb ik wel nodig voor het werk. Man werkt thuis, maar als hij naar kantoor gaat, gaat hij altijd op de fiets. De weekboodschappen haal ik ook met de auto. Heb geen tijd om iedere dag met de fiets naar de winkel te gaan. E brengen we altijd lopend naar school, alleen op dagen dat ik vroeg begin met de auto maar dan rij ik langs school en miet direct door om optijd op het werk te komen. Mijn fiets is helaas niet de beste. Nu loopt het fietsplan van mijn man in juni af. Zijn fiets staat al zeker 2 jaar nu zo goed als werkeloos in de schuur. Beste zonde om te vervangen. Ik wil dan toch eens uitzoeken of ik via zijn plan een goeie fiets kan krijgen. Via mijn werk kan het helaas niet. Binnenkort krijgen wij zonnepanelen, hopelijk hebben we een zonnige lente/zomer/herfst .
Wij besparen al op elektra en gas, betalen 150 per maand maar krijgen tussen de 600 en 800 terug elk jaar. Wassen doen wij alleen in het weekend maar heb ook een dubbele meter dus in de avond is ook goedkoop. Ons contract staat vast tor 2023 das wel fijn. Besparen word, benzine en boodschappen.
Ja precies! Handdoeken, beddengoed, ondergoed, sokken en uniformen blijven hier wel gewoon op hoge temperaturen gewassen worden. Maar ik zorg wel dat het een volle wasmachine is. Kleding wordt nu gewassen op kortere programma's en minder heet.
Hier ook. Af en toe doe ik bedden van de jongens tussendoor op 40 omdat ik die echt heel vaak verschoon. Ze worden nooit heel vies. Maar verder altijd op 60. Sowieso ons beddengoed ook.
Maar 4 minuten douchen hoe dan met lang haar wassen/crème spoeling/masker ect… ook al doe ik dat er gelijk in red ik geen 4 minuten
daarom heb ik ook kort haar ik douche alleen als haar ga wassen langer. Dus 2 keer per week. En andere keren kort.
Je hoeft ook niet elke keer je haar te wassen natuurlijk. Is ook beter voor je haar om dat niet te doen.
Ga maar eens op een camping douchen met douchemuntjes. Dan leer je wel snel douchen die dreunende klik van einde warm water hoor ik nu nog, je had dan precies genoeg tijd om er onderuit te stappen anders....... Ik was mijn haar niet iedere douchebeurt. 1 á 2 keer per week, heel soms 3 maar liever niet. Ben jaren geleden gestopt met zoveel mijn haren wassen en ben er iedere dag nog blij om. Mijn haar is veel minder snel vet, is veel mooier en heeft meer volume. Ook minder pluishaar. Mijn hoofdhuid is er ook blij mee. Haarmasker gebruik ik sowieso niet. En jezelf natmaken, haren 2x wassen en dan gelijk crèmespoeling in de onderste lengtes erin, jezelf inzepen en alles uit- en afspoelen ben ik tussen de 4 en 6 minuten gewoon klaar kan dan zelfs mijn oksels even scheren.
Ja, alleen voor je 60 graden was dan niet zo geschikt want het gaat op lagere temperatuur en daarom langer om te compenseren. Was goed schoon hoor maar dus niet voor al je was. Ik doe ons beddengoed en handdoeken en ondergoed op 60 graden en dan vaak wel de speed perfect. Rest op 40 of zelfs 30 en als ik tijd heb eco. Je bespaart vooral door op lagere temperatuur te wassen https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/wasmachine/
Wij hadden sowieso al heel wat gedaan. - Woning jaren '70 volledig geïsoleerd en voorzien van zonnepanelen en HR++ glas (a label) - Airco voor verwarmen - Inductie voor koken - Boiler voor warm water keuken Energie zit op voorschot van €115 maar advies op basis van vorig verbruik is €79, maar stroom én gas is nog lager nu dus zal nog goedkoper uitvallen. Energie tm 03-2026 vast staan.. Verder mijn diesel weer in de garage gezet en mijn benzine auto weer gepakt, gezien ik heel weinig meer met de auto ga scheelt dat door vooral de stijging van de brandstofprijzen enorm (zware diesel motor en zware auto dus verbruik is vrij hoog, vooral met lagere temperaturen buiten én wegenbelasting ook) Verder doe ik boodschappen vooral op aanbiedingen. Dit bevalt goed, en is goed te doen. Bepaalde houdbare aanbiedingen extra inslaan zodat je ze de weken erna nog kan gebruiken. Verder ga ik nu tv abonnement opzeggen gezien we dat amper gebruiken en dit via andere wegen bekijken. Internet houd ik uiteraard wel haha. Verder met mooi weer en als het lichamelijk lukt (chronische pijn oa rug en benen) ga ik de kinderen lopend van school halen. Is ongeveer 2 km heen en 2 km terug. Maar plannen zijn om een nieuwe fiets aan te schaffen om zo nog wat meer op brandstof te besparen. Ik had mijn auto gelukkig net vol gegooid voor de stijging en kan er nu denk ik nog 3,5 - 4 weken mee rijden, maar ik tank alleen E5 dus dat valt sowieso hoger uit . En als het weer het toelaat droog ik alle was buiten.
Bespaar je zoveel omdat het nodig is? En jullie anders niet rondkomen bijvoorbeeld? Of omdat je gewoon extra wilt sparen?