-Ik ga proberen mij in te houden met het kopen van kinderkleding. - Minder thuisbezorgd, dit doen wij toch wel 3/4 x per maand... - ik zit te denken om wat streaming diensten af te zeggen, zoals Videoland en NPO. Beide kijken wij alleen voor bepaalde series die allang uitgekeken zijn. Daarnaast hebben wij nog 4 Streaming diensten lopen dus er is genoeg. - Qua gas en electra doen wij het al super goed al zeg ik het zelf. Wij betalen per maand 50 Euro. Wij hebben wel zonnepanelen. Enige waar ik nu aan denk is dat wanneer de schuifpui open is ik er wel op let dat de tado uit staat en niet alles gaat verwarmen.
Is je man dan al twee jaar niet op kantoor geweest, omdat je aangeeft dat die fiets al 2 jaar niet is gebruikt?
Lekker offtopic maar ik ben vorige week voor het eerst sinds 2 jaar weer fysiek op kantoor geweest. Zat wel natuurlijk Covid en een zwangerschapsverlof tussen…
Bijna 2 jaar niet, ik denk in die 2 jaar een stuk of 15 keer, een aantal keer om een nieuwe collega in te werken en een paar keer omdat het weer.mocht. En toen ging hij uiteraard op de fiets. Op dit moment mag hij nog niet naar kantoor want de flexplekken zijn nog niet gereed. Er zijn leverproblemen met laptops zeggen ze. Zodra dat op orde is mag hij 2 a 3 dagen naar kantoor. Wij pakken verder heel weinig de fiets en dat wil ik ook wel weer meer gaan doen.
Ik ben in 2 jaar 3x op kantoor geweest. Maandag ga ik weer, het is gewoon een beetje spannend (ik werk daar al heel lang, daar ligt het niet aan)
Ik was ook maar 1a2x per week mijn haar. Nu hebben wij ook zoveel liter warm water en dan word het kouder ene keer redden we het en andere keer ben ik de sjaak haha! We douchen met zijn 3en vaak is het snelste.
We beseffen ons dat het besparende keuzes zijn maar ervaren dit zelf inmiddels niet meer zo. Het echte besparen is er al jaren geleden ingesleten. Inmiddels zou ik nu zeker meer kunnen besteden/andere keuzes kunnen maken in gebruik van energie bijv. maar vind die andere keuze nu dus niet nodig omdat het normaal is voor ons deze keuzes te maken. Ik heb jaren op bijstandsniveau geleefd en moest toen echt heel goed nadenken wat ik waar aan uitgaf, maar ik heb altijd een klein beetje kunnen sparen. Toen ik na mijn scheiding mijn huidige man leerde kennen is de financiële situatie gestegen en veel meer gestabiliseerd in de jaren. In vergelijk met de jaren met mijn ex voel ik mezelf rijk. Niet meer ieder aankoop hoeven te overdenken geeft rust. Wel spaar ik dus bewust vaste bedragen en in tig potjes. Die vaste bedragen bekijken we jaarlijks of we die moeten aanpassen. Toen ons (samengestelde) basis gezin nog uit 6 en soms 7 personen bestond was een strak budget zeker nodig. Pubers zijn grootverbruikers Inmiddels leven we helaas door een bepaalde invloed in de basis met 4 personen en soms 5. Persoonlijk erg verdrietig maar 2 pubers minder in dagelijkse verzorging merk je duidelijk financieel gezien. Dus echt nodig is het niet meer inmiddels maar door jarenlang wel zo te moeten leven vind ik het nu normaal. En echt geen gouden bergen hier. We kunnen 1 keer per jaar op vakantie of we vieren vakantie thuis om een grote verbouwing te doen. Soms een dag weg naar vermaak waar entree voor nodig is maar zeker niet wekelijks of meerdere keren per maand. Scheelt dat wij beiden zo ook niet zijn opgevoed en die behoefte niet hebben. Het gebruik van energie doe ik sowieso graag heel erg bewust. We zijn verwend met altijd stroom, warmte en schoon water tot onze beschikking. 16 graden is, wanneer je beweegt niet koud. Wanneer het lente wordt en de temperatuur weer rond de 15 graden kruipt zie legio mensen zonder jas buiten. Beetje vreemd om dan in huis de verwarming op minimaal 18 of 19 graden te hebben staan als ik toch niet op mijn gat zit. Stilzitten zijn we sowieso niet zo heel goed in hier. Zelfde geldt voor het dekentje, waarom de verwarming op 20 wanneer ik toch wel onder dat dekentje ga zitten. De mens is erg verwend, de wegwerpmaatschappij viert hoogtij en de aarde wordt uitgeput. Als ik (heel) kritisch naar mezelf kijk kunnen we nog hele andere keuzes maken die milieuvriendelijker zijn maar dat is weer een andere discussie
Ik koop al een tijdje bewuster. Ook omdat ik mijn huis te vol vind. Ik koop minder kinderkleding. Mijn kinderen hebben echt veel kleding en ik probeer nu gerichter te kopen en steeds even stil te staan bij de vraag of ze het echt nodig hebben. Als er echt een flinke sale is dan koop ik wel flink wat, maar ik heb dan wel goed in mijn hoofd wat ze echt nodig gaan hebben. Ik koop minder seizoensartikelen. Ik koop geen eten of drinken meer bij een benzine station. Ik probeer de fiets te pakken als het kan (daar is nog wel winst te behalen) Ik koop minder aanbiedingen groot in. Had bijv altijd een flinke voorraad douche spullen, maar als je dan voor je verjaardag ook nog dat soort dingen krijgt wordt het een soort never ending voorraad. Inmiddels neemt die weer normale vormen aan. Ik koop minder vaak nieuwe cremepjes en make up. Uiteindelijk gebruik ik ze vaak toch al snel niet meer.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Hier overigens geen gas meer en zonnepanelen. Maar uit luxe gebruik ik wel redelijk veel billendoekjes, toetenvegers, plastic zakjes… daar kan ik mij nog sterk in verbeteren. Maar het voelt soms zo nutteloos. Maar goed, ander onderwerp. Wat betreft bezuinigen, ga ik ook wel bewuster kopen mbt snoep en chips (we willen ook wel iets afvallen), maar zo heel gek deden we niet. Ik denk dat ik meer bewust in mijn koelkast moet kijken, zodat ik niet weer die komkommer weg hoef te gooien die niet meer lekker is.
Gelukkig is het niet noodzakelijk, maar snap heel goed dat je de kachel niet op 20 graden meer zet. Dat doe ik zelf ook niet! Maar ik vroeg het mij af bijvoorbeeld ivm de luxe producten. En pubers natuurlijk, pubers eten graag een koekje, snoepje of chipje natuurlijk. Die zou ik zelf echt nooit echt beperken indien het niet nodig is want anders heb je natuurlijk geen keuze als je moet.
Pubers lusten veel eten en ook vaak. Dat kun je inderdaad echt niet vergelijken met bijvoorbeeld een kleuter. Mijn oudste heeft psychische problemen en ik ben naar haar iets toegeeflijker ook qua wat ze wil eten omdat ze anders niets meer eet. Dus ik kook regelmatig (gedeeltelijk) apart en haal gerust een keer een taartje ofzo voor haar tussendoor. Ik ben blij met alles wat ze met smaak opeet.
Mijn man zou ook morgen voor het eerst weer gaan, helaas heb ik ‘m aangestoken kan ie weer niet inderdaad gewoon al 2 jaar thuis… Succes en veel plezier morgen!
We hebben al een elektrische auto en mijn benzine auto laat ik staan. Mijn bedrijf zit gelukkig op 10 minuten fietsen. We hebben allebei een elektrische fiets dus die pakken we ook heel veel. Verder koken we nu op inductie. Doen de airco’s de verwarming en willen we een zonneboiler aan gaan schaffen. Verder eten we weinig brood, alleen de kinderen, en wil ik eigenlijk niet ergens anders op bezuinigen. Het hoeft ook niet financieel gezien. Maar ja, voelt wel ‘beter’. Lokaal kopen doen we al heel veel. Vlees, groente, aardappelen, eieren etc komt allemaal al van lokale boeren. Dat zou ik misschien wel nog meer willen doen. Ik ben opzoek naar een boer die kwark etc verkoopt maar nog niet gevonden. Kleding koop ik al heel vaak via Vinted. Ben ik echt verslaafd aan. Maar ook verzorgingsproducten die nog dicht zijn. Scheelt echt heel veel geld.
Weet niet waar je woont, maar op de grens Noord-Holland/Zuid-Holland/Utrecht weet ik er 1. Klein miniplaatsje genaamd Vrouwenakker.
Overigens koop ik ook geen prullaria bij de action oid. Mijn huis staat ook niet vol met tierelantijntjes. Een paar mooie, grote items en daar kan ik echt jaren tevreden mee zijn, en soms wat van boven naar beneden schuiven etc. Ik moest voor zwangerschap wel noodgedwongen zwangerschapskleding kopen helaas. Maar verder koop ik ook nooit echt kleding of schoenen. Soms verwen ik mezelf met een sieraad van de juwelier en één keer per jaar naar de kapper. Make-up gebruik ik amper en doe (te) lang met wat ik nog heb. Heb dus niet zoveel uitgaven. Behalve nu het kind. Wat is dat duur allemaal joh. Ik heb meubels 2e hands en kleren koop ik in de sale. Maar je ontkomt niet aan bepaalde zaken nieuw zoals autostoeltje.
Maar je moet toch af en toe een nieuw paar schoenen of een nieuw shirt/sokken/ondergoed noem maar op. Dat je je niet blauw koopt kan ik inkomen maar als er wordt gezegd; ik koop dat nooit, dan denk ik. Wat doe ik dan verkeerd, want mijn kleding en schoenen zijn wel echt op op een gegeven moment.
Met ondergoed doe ik echt jaren. Pas als het kapot is gaat het weg Sokken idem haha. Misschien doe ik iets raars??
En ik kom wel uit een tijd waarin ik wél veel kocht, jaren terug. Dus ik heb echt wel voldoende kleding. Soms kom ik iets met kaartje er aan tegen. Ik zou komende 10 jaar echt niks hoeven kopen. Ware het niet dat er soms iets leuks in de mode is, bijvoorbeeld was ik blij dat de skinny jeans er langzaam uit gaan. Dan zijn er weer veel leuke andere dingen te koop (flared of straight!) En korte buiktruitjes bijvoorbeeld. Dus dat koop ik dan wel eens, maar niet vaak.