Waar ga jij op bezuinigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door esklessebes, 9 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nou Hier niet hoor. En Kennis van mij werkt bij Miele en die zegt dat eco programma nauwelijks wat scheelt. Rond de 15 kWh per jaar. Omgerekend rond de 3 a 5 euro besparing.
    Daarnaast gebruikt hij minder water dus hij gebruikt het smerige water langer. Door het mindere water kan hij ook de wasmiddelen minder goed uitspoelen.

Hetzelfde dat mensen savonds of in het weekend hun was doen ivm de "goedkopere stroom". Vroeger bespaarde je daar mee. Tegenwoordig niet meer. Ja, 0,03 cent per wasbeurt.
    Sorry, dat vind ik de moeite niet om 4 uur lang op m'n was te moeten wachten. :oops:
    Hier gaat de was overdag . Ook ivm zonnepanelen. Met zonnepanelen is het het beste/goedkoopste om apparaten op het moment te gebruiken dat de panelen licht opvangen.

GossipGirlxoxo, Luna86, Neuzeke en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ja, sluit ik me helemaal bij aan.

esklessebes vindt dit leuk.
  3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.896
    5.848
    113
    Vrouw
    Hier scheelt het wel enorm. We wassen ook overdag Ivm zonnepanelen maar wel op eco stand. Gebruik maar weinig wasmiddel en geen wasverzachter en het wordt prima schoon

Zuul en esklessebes vinden dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ja snap ik, nou was ik natuurlijk wel veel, ongeveer 15 wassen per week, soms meer. Dus hier telt het wel op. Maar ook de vaatwasser bijv staat hier 2 keer per dag aan. Scheelt wel meer dan die 3 tot 5 euro voor ons hadden we berekend.

5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Wij zijn vorig jaar augustus verhuisd, alles is duurder geworden sindsdien (huur, energie,etc) en we hebben een tweede auto omdat ik morgen mijn rijbewijs hoop te behalen. Toch zijn we van plan de volgende dingen te doen om te bezuinigen;

- Ik pak minder dan gepland de auto ondanks dat ik het "nog moet leren". Sowieso doe ik nu nog alles met de fiets.
    - Besparen op boodschappen, ik ga toch te vaak naar de Appie nu we er praktisch naast wonen.
    - We hebben geleerd de thermostaat lager te hebben, in ons oude huis moest hij uren op 21,5 om het lekker te hebben, nu hebben we de kachel op max 20,5 maar gisteren heeft hij bijv maar 30 min aangestaan op de hele dag (slimme thermostaat). Doel is om zeer binnenkort helemaal uit te blijven.
    - We hebben nog een aantal producten liggen om het huis energie zuiniger te maken.
    - We moesten de tuin aanpakken, in plaats van dit te laten doen doen we dit zelf en hergebruiken we zoveel mogelijk.
    - Onze stoppenkast trekt geen inductie dus we kunnen nog niet van het gas af maar ik probeer regelmatig te koken in de Instant pot, met de grill of oven omdat elektra goedkoper is dan gas.

6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Wij proberen zowel duurzamer als zuiniger opties te kiezen. Ik heb dit weekend besloten de cv maar uit te zetten en te kijken of dit te doen is. het is op zich een relatief warm voorjaar wat we nu hebben, en ons huis is goed geisoleerd. we hebben wel een klein electrisch camping kacheltje voor als we het toch net iets te fris vinden. We hebben zonnepanelen, dus wekken zelf stroom op. maarja natuurlijk niet savonds als we het wel nodig hebben.
    ik probeer de was en de droger zoveel mogelijk overdag te draaien, en de vaatwasser ook.
    we hebben wel beide een auto nodig voor woon/werk verkeer (voor mij 30 km enkele reis, man 50 km enkele reis, dus wel echt nodig), maar op kortere afstand gebruik ik eigenlijk altijd de fiets.
    als we douchen of in bad gaan, doen we dat meestal samen met de kinderen. dan verbruiken we minder. in bad zit ik wel graag wat langer, maar ik douche altijd al wel kort,
    met duurzamer probeer ik vooral te letten op wat we kopen. meer lokaal, biologisch, vegetarische opties. Dingen via marktplaats weer te verkopen, afwegen of bepaalde producten echt noodzakelijk zijn om te kopen, ipv kopen omdat het kan.

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    echt zo'n naai actie, dat ze dan ook zeggen, ja dankzij de verlaging van de belastingen door de overheid, zal de consument het niet merken......uhm, wij merken het al, mensen kunnen al amper rondkomen in hun kleine tochtige huizen, met torenhoge rekeningen, daarvoor is die verlaging, niet voor de energie maatschappij om hun prijzen te verhogen met hetzelfde percentage.........grrrrrrr

Zuul, Nellie4 en esklessebes vinden dit leuk.
  8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Ik heb de thermostaat van 17 naar 16 gezet. Overdag is het de laatste dagen vanzelf al 20 graden, dus als hij al wat doet is het in de nacht als we er niks aan hebben (lage temperatuur systeem dat je niet s avonds uitzet).

2littlemonkeys en esklessebes vinden dit leuk.
  9. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113
    Vraag mij dan wel weer af stel je wast op eco stand een was doet er langer over, slijt je machine dan weer meer dan de kortere wasjes?:rolleyes::D:roflmao:

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nou ja, hij warmt iig minder op dus verwarmingselement heeft minder te verduren. Maar bij continu op eco wassen gaat hij wel meer slijten. Maar alles op eco stand wassen is sowieso niet goed en niet hygiënisch. Met ecostand verwarmd hij nooit zoveel als waarop je hem zet. Dus zet je hem op 60 eco dan verwarmd hij het water niet op tot 60 maar tot een lagere temperatuur. Zet je hem op 30 dan verwarmd en wast hij op lager. Bijv op 20. Dus veel kans op o.a. vetluis. Ook niet best voor je machine en smerig.
    Met eco stand kan je daarom ook niet hygiënisch wassen. Al denken veel mensen van wel
    Zet je je onderbroeken op 60 graden dan haalt hij die temperaturen niet dus bacteriën blijven erin zitten:|

11. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113

Kruipen ze zo je trommel uit, hangen ze miss gelijk de was op:roflmao::roflmao::roflmao:

nizzie86 vindt dit leuk.
  12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.896
    5.848
    113
    Vrouw
    In het boekje van mijn machine staat dat het water wel tot die temperatuur opgewarmd wordt, maar eenmalig, zeg maar. Dan wast ie met dat water verder en dat koelt natuurlijk af. Andere programma’s warmen het water steeds opnieuw

13. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Wij hebben een douchekop van ik denk 10a15 jaar oud, ik vermoed geen waterbesparende douchekop (bestond dat toen al?)

Wil nu een waterbesparende (vooral om minder water warm te stoken)
    Hebben jullie al een waterbesparende douchekop? Bevalt t of krijg je een miezerig straaltje?

14. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Wellicht nog een idee
    De vloerverwarming heb ik lager gezet, ik pak zelf al snel een deken als ik zit en wanneer ik bezig ben heb ik het al snel warm
    Maar als er bezoek komt zou ik toch graag een hogere temperatuur in huis willen, zou een straalkacheltje tijdelijk aanzetten helpen/besparen? Of kan ik dan beter toch de algehele temperatuur hoger laten?

15. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Wij hebben een maand lang gekeken wat voordeliger is, temperatuur constant op hetzelfde laten staan dag en nacht of snachts lager zetten. Uiteindelijk is lager zetten bij ons veel voordeliger, scheelde iets van 100 m3 aan verbruik per maand. Ik zou dus denken dat de temperatuur verhogen fijner werkt dan een kacheltje zeker voor die enkele keer.

16. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Wanneer laat je de temperatuur dan omlaag en weer omhoog gaan? Op welke tijdstippen?

Vind het moeilijk vergelijken omdat we vorige maand de storm nog hadden en nu een lekker zonnetje

17. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Ik vond het een te miezerig straaltje, gelukkig ging hij kapot en nu hebben we weer een normale douche. Als het nodig is zet ik hem zelf wel zachter of harder met de knop. Ik heb lang haar en dan duurt het met zo'n miezerig straaltje een eeuwigheid voordat de shampoo weg is.

Heb wel even de berekening gemaakt hier. Douche ongeveer 3 a 4 x per week. Iedere dag van 10 naar 5 minuten douchen scheelt 150 euro volgens de tv. Ik douche ongeveer de helft dus 75 euro besparing..
    Ik douche lang vanwege lang haar, en dat was ik niet eens elke keer dat ik douche, ga ongeveer 2x per jaar naar de kapper = 70 euro (alleen knippen). Als ik mijn haar kort knip moet ik weer vaker naar de kapper (zeg elke 8 weken om model te houden) = 227 euro.
    Oftewel, mijn haar weer af laten knippen om korter te douchen is duurder dan zoals het nu is :p

GossipGirlxoxo, mevrouwtje en chrystel73 vinden dit leuk.
  18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Ligt eraan of ik overdag thuis ben of niet. Als ik overdag thuis ben gaat ie rond 7.30 op 20 of 20,5 en in de avond (19.30) op 21. Als we naar bed gaan (rond 23/00.00) gaat ie op 19,5

Als ik overdag moet werken gaat ie pas aan zodra ik thuis ben, dat is rond 17.00 en dan zet ik hem vaak op 20,5 tot we naar bed gaan.

19. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Ja klopt dat is bij mijn machine ook zo

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina