Waar ga jij op bezuinigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door esklessebes, 9 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.383
    21.760
    113
    @Mapje Daar heb je zeker gelijk in hoor, al kan je ook best zuinig leven en niet alles zelf maken. Wat ik meer wil zeggen dat er wel degelijk opties zijn, alleen veel mensen "willen gewoon niet" bezuinigen op eten, kennelijk vanuit principes oid. Nu zijn sommige voorbeelden die ik geef wellicht aan de extreme (kant voor iemand die niet bekend is met consuminderen), maar dingen als seizoensgebonden groenten kopen kost niet meer tijd dan kasgroenten kopen. En een ei koken ben je sneller mee klaar dan vlees braden. ;)

Ik merk wel dat mensen die veel werken, met hun extra verdiende geld uiteindelijk weer gemaksproducten kopen. Op die manier bekeken doe ik het eigenlijk andersom, door niet te werken koop ik tijd, waarmee ik grotendeels mijn eigen voedsel maak ipv een ander ervoor te betalen. Werken zou sowieso niet echt een optie zijn voor mij, ik ben om meerdere redenen arbeidsongeschikt en woon in een land waar én veel werkloosheid is én waarvan ik de taal niet op zo'n niveau beheers dat ik zou kunnen werken (ligt er natuurlijk wel aan wat voor werk). Maar gelukkig hoeft het financieel ook niet voor ons, ook als we minder zuinig zouden willen zijn.

esklessebes, Amaranthas en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Wij zaten tot afgelopen januari op +/- 518 euro voor 2 auto's.:oops:

1 VW Polo diesel a 108 wegenbelasting en 40 verzekering
    1 VW touren benzine a 80 wegenbelasting en 40 verzekering

Tanken kost mij gemiddeld 200 per maand en de touran kostte minimaal 50 euro per maand.

Nu is de touran weg omdat we een lease auto hebben van het werk, en zitten we nog met mijn kosten. Dus met 1 auto nog steeds op gemiddeld 348 euro.

Per 1 juni heb ik godzijdank een baan in de buurt. Polo blijft voorlopig wel, ondanks dat een benzine auto voordeliger is. Maar scheelt me dan toch weer zo'n 200 euro aan reiskosten.:eek:

esklessebes vindt dit leuk.
  3. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Ik bezuinig door mijn boodschappen online te doen. In de supermarkt komt er toch vaak wat extra's (aanbiedingen en lekkere dingen) in het karretje. Online zit ik standaard op 75-80 euro per week in tegenstelling tot 120 in de supermarkt. Plus het feit dat we volledig biologisch eten nu. Mooi meegenomen :) Vaak kom ik niet op de 75 euro voor lagere bezorgkosten dus dan bestel ik een paar dagen later pas. Zo om de anderhalve week.
    Ik bak sinds begin dit jaar het brood zelf. Daar bespaar ik ook flink op en het is stukken lekkerder. Een brood kost mij incl. stroom en afschrijving machine zo ongeveer 1,- per stuk. Elke dag vers ;)
    Ik ga eens per maand naar de supermarkt om wat vleesvervangers te kopen die dan in de aanbieding zijn en neem nog wat producten mee die ik niet online kan kopen.

Daarnaast ben ik zuiniger gaan rijden. Auto meer op de motor laten afremmen dus eerder gas terug, en de cruise vaker gebruiken. Aangezien ik elke dag 35km moet rijden voor de kinderen is dat wel een aardige kostenpost tegenwoordig. Fietsen is geen optie omdat ik er niet 2 achterop kan hebben. Een elektrische bakfiets zou wat dat betreft wel fijn zijn maar financieel nu even niet mogelijk. Over 1,5 jaar gaat de oudste naar het middelbaar en zou de middelste zelf dat eind kunnen fietsen. Dan zou ik het misschien wel gaan doen.

esklessebes en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. Mapje

Mapje Niet meer actief

Zeker, seizoensgebonden groenten en fruit kopen is altijd slim. Dat zijn ook wel dingen waar ik op let.

Nou werk ik wel omdat ik perse wil werken. Ik haal er heel veel energie uit en ik ben echt geen persoon voor thuis zijn, een moestuin en vanalles koken :) Dus inderdaad koop ik dan soms gemaksproducten (bijv diepgevroren babyhapjes van eetspruit) om tijd uit te sparen. Maar dat kan dan ook bij ons. Maar het is zeker niet zo dat we niet willen bezuinigen. We maken alleen andere keuzes (of soms dezelfde zoals weinig vlees, seizoensgroenten kopen :))

esklessebes en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Het verbaast me hoeveel mensen de verwarming laag hebben staan, ik wil juist geen kou lijden. Dus een aangename binnentemperatuur vind ik heel belangrijk. Heb wel een gasloos huis, dat scheelt misschien ook.
    Puur uit nieuwsgierigheid, voor mensen die (in mijn ogen) extreme maatregelen nemen: is dit omdat jullie het leuk vinden of zijn er echt zoveel mensen die in financieel in de knoop komen door alle prijsverhogingen?

6. anexis

anexis Actief lid

1 okt 2021
    372
    157
    43
    Vrouw
    wij gaan bezuinigen op de boodschappen. minder snoep, koek enz kopen. ook het bestellen van eten gaan we minderen.

ons energie contract loopt tot juli dus daarna zullen we behoorlijk meer gaan betalen. we gaan daarom ook de verwarming veel lager zetten en minder lang douchen.

ondanks dat ik niet werk kan ik helaas niet de auto laten staan. zonder auto kom ik niet verder dan het einde van de straat en ik zal toch vaak naar afspraken, sportclubs kinderen en supermarkt moeten

7. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Wat vind je extreem? Ik heb hier nog weinig “extreems” voorbij zien komen.
    Aan een warm huis wen je, net als dat je aan kou went.
    In de afgelopen 21 dagen heeft hier de verwarming 7 dagen aangestaan met een max van 19,5 graad. De overige dagen warmde het huis zichzelf op tot vaak meer dan 19.5 graad. Voor mij is het een prima temperatuur, anders is het snel al te warm en voelt het onprettig om er de hele tijd in te zitten.

esklessebes, SAARC, Nellie4 en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. RLSD

RLSD Niet meer actief

Ik wil liever ook geen kou lijden maar met de huidige gasprijzen zet ik uit principe de verwarming gewoon niet hoger dan overdag 18,5 en 's avonds evt 19,5 graad.

Ons contract loop bijna af en we gaan van €300,- naar zo'n €750,- en dat is gewoon niet grappig meer. We kunnen het wel betalen maar willen het niet aangezien we er prima op kunnen besparen. Dan dus de verwarming niet meer op 21 graden.

9. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Wij hebben ook vloerverwarming en ik heb mijn man na 1 jaar toch een radiator in de woonkamer bij laten plaatsen omdat het met vloerverwarming tijd (en gas dus geld) kost om de temperatuur op te krikken. Nu met radiator is het als ik de thermostaat een graadje hoger zet ook binnen 30 minuten dat graadje warmer zonder dat de vloerverwarming alleen (letterlijk en figuurlijk) vol gas moet pompen.

10. GossipGirlxoxo

mijn man was altijd loodgieter en dakdekker. Hij zegt dat het continu verhaal om te besparen onzin is met de kanttekening dat het verschil tussen de dag en nacht temperatuur niet groter moet zijn dan 3 / Max. 4 graden verschil. Dat het dan echt wel zuiniger is om hem in de avond/nacht/wanneer je niet thuis bent op een lagere temperatuur in te stellen op de thermostaat dan dat je hem continu aan laat staan.

11. GossipGirlxoxo

ik vraag me af, is een vol bad zoveel meer water verbruik dan een douche van bijvoorbeeld 5 minuten? Volgens mij is onze badkuip namelijk wel vol in 5 minuten (nooit echt exact getimed) en is in 5 minuten douchen hier best wel een race tegen de klok. Helemaal als dochter of ik haren moeten wassen.

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Wat is voor jou een aangename temperatuur? Wij zijn gewoon niet zulke koukleumen, vinden 18 graden wel prima. Ik hou van een dekentje en pantoffels :D
    Hebben ooit in een slecht verwarmd, slecht geïsoleerd, veel te vochtig huis gewoond. Dus we zijn gewoon winterhard geworden denk ik.
    Overigens was het de afgelopen weken de keren dat ik eens keek vanzelf al 19/20 graden.
    Geldt dat ook voor lage temperatuur verwarming? Wij begrepen toen van de makelaar dat het ook gewoon vele uren duurt om een graadje bij te stoken, en je daarom beter continue kan handhaven.

13. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Ik ben een ontzttende koukleum, ben chronisch ziek en werk niet. ik zit nu dus in de kou. Ik kan er ook echt niet aan wennen.
    We hebben een contract tot juli, als ik nu bekijk wat we moeten gaan betalen, gaat dat meer dan verdubbelen. Van 215 naar 450.
    Dat geld komt dan van onze spaarrekening. Ik maak me dus wel erge zorgen eigenlijk.
    Maar we doen nu: minder wassen, minder vaatwasser. Niet elke dag en korter douchen. Droger niet meer gebruiken. Kachel stond vaak wel lichtjes aan. maar nu dus op 17 overdag. Ik zit met kruiken en dekens op de bank haha.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Maar als je dan pas meer gaat betalen, hoef je nu toch nog niet in de kou te gaan zitten?

esklessebes en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat mensen de verwarming laag hebben staan betekend niet meteen dat ze kou lijden hè?

Hier staat de verwarming swinters max op 18 Nu al een paar dagen uit. Het is nu 16 graden.
    Hebben we het koud en zitten we kou te lijden of klappertandend op de bank?
    Nee, totaal niet. Warme sokken of sloffen aan en een vest werkt prima. Wij houden helemaal niet van de warmte van een verwarming. Liever warm door kleding en savonds lekker op de bank met een dekentje dan 20 graden verwarming.
    We betalen ook maar 90 euro in de maand aan gas en stroom en maandbedrag kan eigenlijk terug naar 60 euro.
    Ik vind het dure gas doodzonde van het geld terwijl ik met kleding ook warm kan blijven

esklessebes en Edr89 vinden dit leuk.
  16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je weet toch nu nog niet of de prijzen dan ook zo zijn. Sowieso is tegen die tijd de BTW al minder op de energie.

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ALS hij aan staat dan gaat hij hier om 20.30 uur helemaal uit. Sochtends bij opstaan/voor het eerst dus ook niet even aan. Hij blijft uit tot we overdag meerdere uren thuis zijn. Soms pas om 15.00 of 16.00 uur.
    Ja dan doet hij er soms lang over om 4 graden te verhogen maar die paar uurtjes kost me altijd nog minder dan wanneer ik hem al die tijd op constante temperatuur aan laat staan...
    Dus hele nacht terwijl we warm in ons bed liggen en overdag terwijl we niet thuis zijn. Zonder van het geld :confused:

18. GossipGirlxoxo

dat weet ik niet, heb ik hem eigenlijk nooit over gehoord. Hij is nu nog aan het werk dus kan het niet nu vragen, maar heb hem wel een berichtje gestuurd met de vraag dus hopelijk reageert hij nog voor hij thuis komt.

19. GossipGirlxoxo

Ik lijd ook absoluut geen kou in huis. Dat voelt echt als een soort van armoede (echt persoonlijk gevoel) maar ik ben wel bewuster geworden in de thermostaat naar beneden als ik niet thuis ben en in de avond een uurtje eerder de thermostaat van 21 graden naar 18 graden. En zet de thermostaat nu uit als ik de ramen open heb staat om te luchten beneden. Voorheen tikte ik de thermostaat vaak naar 22,5 overdag ipv een trui aan te doen en liep dan rond in een T-shirtje. Ik ben me er nu van bewust hoe slecht het voor het milieu is. Ik doe het dus niet omdat ik het leuk vind of omdat het financieel moet maar omdat ik doorhad dat ik naast het milieu te belasten ook gewoon geld aan het weggooien was. Dan geef ik het liever aan iemand die het nodig heeft dan aan de energie maatschappij.

esklessebes, Syane en Nellie4 vinden dit leuk.
  20. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Dit zegt google;

Een douchebeurt kost gemiddeld 65 liter warm water (bij 9 minuten douchen), een bad 120 liter warm water per keer. Tip: Met vijf minuten douchen in plaats van de gemiddelde douchetijd van 9 minuten bespaart een gemiddeld huishouden op jaarbasis ruim 15.000 liter warm water en 60 m3 gas (samen € 94,- prijspeil 2022).

Wat wij doen, is de kinderen alle 3 tegelijk in bad. Dat vinden ze leuk maar bespaard op die manier dus wel water en gas.:D

esklessebes, GossipGirlxoxo en Mapje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina