Waar ga jij op bezuinigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door esklessebes, 9 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.137
    884
    113
    Vrouw
    Je hebt helemaal gelijk hoor! Dat doen wij inderdaad ook, behalve het wildplukken. Wij eten normaal paleo, nu veel minder nu ik zwanger ben, want wil mezelf niet echt alles ontzeggen (wel tot een bepaalde hoogte!) behalve geraffineerde suikers dan, ondanks mijn heftige craving naar zoetigheid krijg ik dat echt niet door mijn strot.
    Maar dan eet je dus echt onbewerkt, alles vers/zelf gemaakt en e-nummer vrij. Geen granen, peulvruchten, melkproducten, witte aardappels, e-nummers en geraffineerde suikers. Ik ga altijd naar een biologische tuinderij om onze fruit en groenten te kopen nu, dus dat is al vrij gezoensgebonden. Op de lange termijn zou ik dit wel zelf willen verbouwen zoals @Vero0504 ook als tip gaf. Lijkt me leuk met de kindjes, maar ook een voldoening als je je eigen eten uit de tuin haalt. Het idee ligt er, de ruimte is er, maar het is nog niet van de grond gekomen :p.

esklessebes en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dat willen die van ons al heel lang niet (nou hebben we ook geen bad hoor), maar toen m’n jongste bijna 2 was en de oudtse bijna 8 zijn ze samen in bad geweest, oudste zat net met dr kop onder water toen de jongste gepoept had :roflmao::roflmao::roflmao:. (Moesten ze evengoed nog douchen)

Kolibrie2, esklessebes, Dubbelgeluk en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Wij hebben het laatste stukje wat we konden isoleren mee genomen. De zolder.
    Ook een deur op zolder gemaakt zodat er zo weinig mogelijk energie verloren gaat.

De cv ketel staat op 17 ipv 18 graden. De hout kachel verwarmt het huis.

Geen pini kay blokken kopen maar zelf houtzagen en hakken.

Minder met vakantie gaan en veel de fiets gebruiken.

Kleding doen met wat je heb. Alleen voor de kleine man nieuwe Kleding kopen

Veel zonnebloemolie frietolie en benzine in België gekocht.

Zo proberen wij er het beste van te maken

esklessebes vindt dit leuk.
  4. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

#344 GoldenClown, 21 mrt 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2022
    Hier ook geen succes met 9 jaar leeftijdsverschil, puber ziet broertje van 6 aankomen.... ze wil zichzelf amper zien, laat staan een ander:eek:

esklessebes en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.679
    18.753
    113
    Vrouw
    Onze oudste word 13 en de jongste 5 en die gaan graag samen in bad.
    De oudste houd zijn onderbroek aan en als de jongste er uit gaat (altijd sneller) doet hij ze uit en doet hij er nog wat warm water bij en blijft nog wat liggen :D.
    Ahja zo vuil zijn ze niet, dat dit niet kan.

6. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Maar waarschijnlijk allebei jongens. Hier is de oudste een meisje en de jongste een jongen. Toen hij heel klein was deed ze het nog wel eens met badpak aan, maar tegenwoordig houdt ze het liever bij de douche.

esklessebes en Neuzeke vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    tomaten en komkommers (niet naast elkaar zetten die twee en zoek een plekje beetje uit de wind) GODDELIJK

8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.679
    18.753
    113
    Vrouw
    Ohqj klopt, niet bij stilgestaan dat bij meisje/jongen combinatie dit anders ligt.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Wij hebben zo'n mega mega diep ding. Kraan vol vermogen aan dan zit ie na een kwartier echt nog niet vol.

Douchen doen we veel sneller en met aanzienlijk minder water. Nat maken, kraan uit, soppen en haren, afspoelen en klaar. Alleen met migraine attack of zware rugpijn is t ff anders.

10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.383
    21.760
    113
    'Leuk' is een ietwat raar woord in mijn ogen als je deze toch al redelijk verklote planeet wil redden, maar ja, uit milieuvriendelijker leven haal ik inderdaad wel voldoening. Het is ook maar net wat je onder warm en koud verstaat. De meeste mensen zullen 21 graden gewoon aangenaam vinden, maar ik vind de verwarmingswarmte van 21 graden helemaal niets (in tegenstelling tot natuurlijke warmte waarbij het huis warmer wordt). Daarbij is het ook niet zo dat mensen die de verwarming niet zo hoog hebben staan niks doen om het warm te houden, maar ze zullen waarschijnlijk eerst zichzelf verwarmen, daarna pas het huis.

Ik vind persoonlijk dat iets tegenwoordig ontzettend snel koud wordt genoemd. Er zit echt wel een verschil tussen fris/warmetruienweer en koud. En bij lijden denk ik aan heel andere dingen dan een huis waar het aangenaam 19 graden is. Maargoed, zoals @LisbethSalander ook aangeeft, dat is een stukje gewenning.

esklessebes, Amaranthas, Syane en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Dat scheelt echt heel veel. Een bad is vaak minstens 130 liter. Een waterbesparende douchekop geeft 7 liter per minuut. 5 min douchen is dus 35 liter.

Als wij shampoo in doen of ons inzepen, zetten we de kraan iets zachter. We hebben een douchetimer van 5 min.

esklessebes, citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Ik ben dit nieuwe jaar ( ons jaar loopt van september tot september) eens gaan opletten aangezien we in september 2020 140 m3 gas hadden verbruikt...:confused:
    Wij hebben een vast contract die in jan 2024 afloopt ( godzijdank!)
    Mijn man is veel thuis ( arbeidsongeschikt) en ik vermoed dat hij maar gedachtenloos aan die thermostaat heeft lopen draaien...:mad:
    Dus gigantisch streng bezig geweest en september 2021 hebben 20!!! m3 gas verbruikt.
    Ons totale gasverbruik voor 2020/2021 was 1700m3 dus het valt nog mee ( maandtermijn van 190 euro en nog 175 euro terug gekregen) voor een vrijstaande matig geïsoleerde woning van 103 m2.

Deze winter de boel niet hoger dan 18,5 graden gehad overdag, ik woon in de winter toch standaard in een gebreid vest. Soms in de avond even iets opstoken maar nooit hoger dan 20 graden. Inmiddels krijg ik van die temperatuur al koppijn.
    Als we nu zo doorzetten komen we voor in september uit op een jaarverbruik van 1300 m3 gas. Ik had het maandtermijn op 220 euro gezet.
    Door de overheidskorting/bijdrage is het maandtermijnadvies op dit moment 26 euro om in september op 0 euro uit te komen.

13. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

dat laatste deed ik toen zoon en dochter kleiner waren ook regelmatig maar vooral om tijd te besparen :p

esklessebes en brownielover vinden dit leuk.
  14. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ik begrijp dat de auto weg doen voor velen een stap te ver is. Maar ik gooi het volgende linkje er toch maar even in.
    https://decorrespondent.nl/12251/waarom-de-fiets-veel-sneller-is-dan-je-denkt-en-de-auto-veel-trager/24555707134398-efce7c16

Artikel van vorig jaar, maar blijft interessant. Juist nu, met de hoge brandstofprijzen, kun je veel besparen als je de auto weg doet. Niet alleen geld, maar ook tijd! Want een auto is helemaal niet zo veel sneller dan de fiets. Je moet bijna 1 dag in de week werken om je auto te kunnen betalen.

15. GossipGirlxoxo

hier is het overdag de laatste dagen binnen al snel 22 graden met de zon vol op de ramen. dan is de cv alleen in de ochtend 2 uurtjes aangeslagen tot 21 graden en slaat om 10 uur al af omdat het dan binnen al 21,5 graden is door de zon. Ik ben ook een enorme koukleum maar heb de laatste dagen juist eerder een raam op een kier dan de verwarming aan.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    mijn dochter krijgt maar een laagje water tot ong. dr knie als ze in kleermakerszit zit.

"jaaa want ik heb nog geen zwemdiploma he?"

prachtig excuus, vond m te mooi bedacht om te ontkrachten.

Zolang dr bootjes en eenhoorns drijven vindt ze t helemaal best. Daar komen we weer economisch vanaf! :thumup:

17. GossipGirlxoxo

sorry maar wat een gigantisch slecht stuk. Tijd winst door langer te leven met de fiets en tijdsverlies op basis van een Amerikaans onderzoek waarin een gemiddelde Amerikaan 4 uur per dag aan zijn auto besteed door te rijden, tanken, naar de auto lopen, auto te zoeken en ervoor te werken. Voor mijn gevoel is dit echt een voorbeeld van appels en peren vergelijken.

esklessebes, Sado, Mapje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

oh maar zo ging mijn dochter toen ze nog wat kleiner was ook in de ochtend in bad. Als zij dan in het laagje water zat te spelen stapte ik onder de douche. En toch liet ik haar liedjes zingen omdat ik vanaf de douche geen zicht op het bad heb en het toch spannend vond zonder zwemdiploma.

19. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Dat is niet de vergelijking die in het artikel wordt gemaakt.

Het gaat er niet het aantal uren dat je bezig bent met je auto (rijden, tanken, etc.). Dat is slechts het opzetje naar het artikel.

Het gaat om het aantal uren dat je bovenop het rijden nog kwijt bent aan het geld verdienen voor het hebben van een auto. Omdat een auto duur is aan aanschaf, onderhoud, verzekering en brandstof ben je met een gemiddeld uurloon dus vrij veel van je inkomen kwijt om die auto te bekostigen. Mensen denken dat een auto snel en efficiënt is, maar als je de tijd die je ervoor moet werken meerekenen, valt dat dus tegen.
    Daar tegenover wordt de fiets gezet, wat in vervoer misschien iets langzamer is, maar waar je veel minder tijd aan kwijt bent om het geld voor aanschaf en onderhoud te verdienen.

Natuurlijk is het niet zo zwart wit en is het afhankelijk van de situatie. Daarnaast is het met kleine kinderen, of met lichamelijke beperkingen natuurlijk weer anders en gaat het gebruiken van een auto niet alleen om tijdwinst.

Maar puur voor tijdwinst is een auto dus niet zo fantastisch als het lijkt.

esklessebes, Saartje33 en nelta vinden dit leuk.
  20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    En fietsers leven ook nog eens langer en gezonder.
    https://www.uu.nl/nieuws/lang-leve-de-fietser#:~:text=Zo%20konden%20we%20berekenen%20dat,half%20jaar%20langer%20leven%20uit.

Deel Deze Pagina