Waar ga jij op bezuinigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door esklessebes, 9 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ja, inderdaad. Plus daarbij hebben auto's ook een behoorlijke impact op het klimaat en het aantal verkeersslachtoffers. Om het nog maar niet te hebben over bijvoorbeeld de ruimte die auto's innemen in de toch al veel te volle straten (er blijft maar weinig plek over voor andere verkeersdeelnemers, voor spelende kinderen, voor ontmoeting tussen mensen).

Maar goed, daar moet ik het dan dus maar niet over hebben:roflmao: te veel off topic.

Het argument over de kosten past hier natuurlijk wel goed bij.

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Maar als ik op mijn dagen op de lokatie 30 km verderop zou gaan fietsen, zie ik m'n kinderen niet meer die dag. Ik zie dat wel als tijdwinst, die ik graag nu inzet ipv op mijn 85e. En die afstand in 3 kwartier afleggen tussen vergadering en spreekuur wordt 'm ook niet op een fietsje.
    Qua geld kan ik mijn auto helemaal betalen uit de 19 ct/km reiskostenvergoeding.
    En die 5 minuten tanken per maand? Of die minuutjes lopen van/naar de auto?

suus1983, esklessebes, lindajl en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Mapje

Mapje Niet meer actief

Nou dit. Als ik ga fietsen heen en terug moeten mijn kinderen naar VSO (kost geld) van 7 en tot 1830 op de BSO blijven. Dat is dus tijd die ik nu niet met ze spendeer en extra geld voor opvang. Op mijn 85e heb ik mijn tijd niet meer zo nodig. Qua geld kan ik mijn auto ook betalen uit mijn vergoeding. Overigens gaf ik eerder ergens al aan dat ik inderdaad zou kunnen bezuinigen op bijv opvang, zoeken naar goedkoopste boodschappen, een auto weg doen en extra tijd met de kinderen als ik zou stoppen met werken. Dan bespaar ik geld en krijg ik meer tijd. Alleen kan ik dan steeds moeilijker mijn gewone vaste lasten betalen. En word ik zelf ongelukkig omdat ik niet werk. Dus uiteraard zit er een kern van waarheid in maar het is natuurlijk veel te zwart wit om te stellen dat het goedkoper is en tijd bespaard want dat ligt maar net aan de situatie.

esklessebes vindt dit leuk.
  4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.882
    8.045
    113
    Voor mij is het een sport! Wij hebben geld, maar dat zie ik liever snel groeien dan langzaam groeien :D

En de sport is ook om de man zover te krijgen. Mijn man is eigenlijk de grootste kostenpost!

Hij wil eten waar hij zin in heeft, ongeacht prijs. Douchen zolang hij wil, verwarming altijd hoog, laat deuren open, je kent het wel.

5. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.882
    8.045
    113
    Hier ook vloerverwarming.

Wij hebben getest op dag en nacht 20 graden, of toch in de nacht/ochtend naar 19 graden. Dat scheelt dus echt wel in de kosten!

Belangrijk is denk ik dat je de verwarming veel eerder uit zet dan dat je naar bed gaat. Om 23.00 uur uitzetten is natuurlijk onnodig als je dan net naar bed gaat.

Hier altijd 19 graden tenzij:
    Ma t/m do: 16:00 - 21:00 20 graden
    Vrij t/m zon: 11:00 - 21:00 20 graden

6. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.882
    8.045
    113
    Ik zie nu pas dat de titel van dit topic helemaal niet klopt :roflmao:

@Beheer willen jullie het aanpassen?

Beheer en Mapje vinden dit leuk.
  7. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Hoe dan? Volgens berekeningen van de anwb is die € 0,19 per km al jaren niet kostendekkend, laat staan om alle autokosten daarmee te betalen.

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    Ik heb het stuk niet gelezen, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar in de korte periode dat we een auto hadden verbaasde ik me echt over hoe lang het wel niet duurde tot je eindelijk kon rijden. In de tijd dat de auto uit de garage was, voor huis geparkeerd stond (onze garage is nl een straat verderop) etc, in die tijd kan je ontzettend veel lopend doen. En dan heb ik het nog niet eens over oponthoud als je hier naar het centrum rijdt, dat is al helemaal een drama. Dit was allemaal gedurende de lente, zomer en heel zachte winter, tijdens deze koude winter (toen de auto dus al was verkocht), had het vermoedelijk nog langer geduurd in de ochtend.

Maar ik geef je gelijk dat tijdswinst door langer te leven als je meer fietst een beetje een kromme vergelijking is.

esklessebes, GossipGirlxoxo en Chayammy vinden dit leuk.
  9. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Dat begrijp ik hoor. Daarom schreef ik ook dat het niet zo zwart-wit is een niet zomaar toepasbaar is in iedere situatie. Tijd kun je niet zomaar omruilen van de ene naar de andere dag. En dit is gebaseerd op een gemiddeld inkomen. Met een goedkopere auto of juist veel hoger salaris, gaat de berekening er natuurlijk anders uit zien.

Zoals @citroenrasp ook schreef: de tijd die je niet werkt (om dure dingen als een auto van de betalen) kun je inzetten om goedkopere keuzes te maken, zoals veel zelf maken.

Maar als je liever werkt omdat je je baan heel erg leuk vindt, of je baan het niet toelaat om minder te werken, gaat dat natuurlijk ook niet.

Maar in sommige situaties kan het wel gelden. Ik vind het interessant en wilde slechts een andere invalshoek geven. Ik had niet verwacht dat ineens iedereen z'n auto de deur uit zou doen.

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Nou, ik rij 1 op 18 tot 1 op 20, mn in de zomer zuiniger dan in de winter. Gebruik ongeveer 1 tank in de maand, een week of 2 terug heb ik daar zo'n 62 euro voor uitgegeven. Verzekering en belasting 40 euro samen. Kosten voor onderhoud en afschrijving zijn minimaal bij een aygootje van 11 jaar oud en een aanschafprijs van 2500 euro. Ik krijg ongeveer 120 euro reiskostenvergoeding in de maand.
    Dat is dus mijn autootje, dat ik gebruik voor werk en soms weekboodschappen of bij uitzondering om kinderen te halen/brengen. Onze andere auto, een VW Polo die je ook niet arm maakt qua vaste lasten, staat vaak dagenlang stil. Die is met name voor uitjes, bezoekjes en klussen buiten ons stadje. De gewone dingen van school, sport, naar het centrum etc gaan allemaal op de fiets.

esklessebes, GossipGirlxoxo en Nellie4 vinden dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Hier op school hebben ze een keer een vergelijking gemaakt: hoe snel ben je vanaf je huis op ca 1 km afstand op school? 1 ging met de fiets, de ander met de auto. Fiets kwam eerder aan.

Onderzoek uitgebreid met als je direct vanaf school naar je werk moest. Wat is dan sneller, op en neer met de fiets en vanaf huis de auto, of het hele stuk met de auto. Ook hier won weer de fiets. Dat heeft te maken met het verkeersinfarct bij school elke ochtend en het feit dat je niet dichtbij kunt parkeren, omdat alles al vol is.

Wij hoeven nergens op te bezuinigen, maar smijten sowieso geen geld over de balk. Zijn ook pro consuminderen en geven niets om gadgets. Soms denken we er aan om de auto weg te doen, maar áls we hem gebruiken, is hij toch wel heel erg handig. Maar als de kinderen ouder zijn, gaan we het opnieuw overwegen. Misschien dat we dan samen met de buren een auto kunnen delen.

esklessebes, Saartje33, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hebben na de eerste coronagolf onze tweede auto weggegaan en we missen hem eigenlijk niet. De keren dat we hem
    missen zijn op 1 hand te tellen en er is altijd wel een oplossing te vinden dan.

esklessebes en Chayammy vinden dit leuk.
  13. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Hier net zo. Wij hebben alleen nog maar een Aygo van ruim 11 jaar oud.
    Binnenkort 1x een probleem, ik ga met oudste naar een kofferbakverkoop en heb de auto dan uiteraard nodig. Probleem met scouting en probleem met man die middag weg wil.
    Eerste oplossing was oudste op de fiets er achter aan en jongste dan maar een keer niet naar scouting en de hele dag mee naar de rommelmarkt. Niet ideaal maar het kan. Man gaat dan met het ov naar zijn bijeenkomst.
    En toen kwam er bericht dat precies dat weekend kamp is van scouting en ook nog eens 2 dagen, dus dat kwam perfect uit.:thumup:
    Alleen man is een beste poos onderweg maar goed, hij is zelf te krenterig voor een auto voor dit soort plezierritjes:p

14. Mapje

Mapje Niet meer actief

Hier is lopen sneller. Voordat ik de fietsen uit de schuur heb, ben ik al op school Dus wij lopen altijd naar school (en terug om de auto te halen en naar m’n werk te gaan) Wij mogen ook niet met fiets naar school omdat we op 500 m afstand wonen…

Maar met de auto doe je er inderdaad langer over.

15. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.895
    5.845
    113
    Vrouw
    Mijn fietste voorheen 15 km enkele reis naar zijn werk. Deed hij in 3 kwartier. Hij reed dan elke ochtend langs de file. Familie die precies de andere kant op ging stond dan in die file en deed over dezelfde afstand een uur.

Deel Deze Pagina