Wij zetten al jaren de kinderbijslag apart zodat het niet op de grote hoop verdwijnt. En kopen daar dan de kleding en schoenen van. En gaat ook eigenlijk nooit helemaal op. Werk voor ons heel fijn, zeker in de tijd dat we een dubbele hypotheek hadden. Toen de kinderen nog jonger waren deden we regelmatig aan kleding ruilen. Dus dan brachten we kleding weg en konden dan zelf uitzoeken in een grotere maat. Vaak nog goede nette kleding, mits iemand voor je niet alleen in 1 keer mee nam. Grootverpakking vleeswaren delen en invriezen. Brood via to good to go, hier in de omgeving altijd 5 broden voor €5 Kakelverse broden die thuis meteen de vriezer in gaan.
Ja precies! Ik zit ook te kijken naar een droogoventjeen vacuümapparaat. Lijkt mij ook wel meerwaarde hebben.
Leuk om te lezen van iedereen! Wij leven al redelijk zuinig, we kopen zo veel mogelijk tweedehands en hebben een strak boodschappen-budget. Maar we hebben ons wel voorgenomen om kritischer te kijken naar het autogebruik. En gisteren is de verwarming onbewust niet aangezet en dat ging dus prima. Eens kijken of we dat vol kunnen houden.
Ja die auto vaker laten staan gaan we hier ook doen. De laatste maanden niet mogelijk geweest ivm ziek zijn maar nu zou dat toch wel moeten kunnen.
Ik weet niet of iemand dit al genoemd heeft, maar je kunt ook iets aan de temperatuurinstelling op je ketel doen. Bij ons is deze lager gezet en eigenlijk merken we er in het gebruik niets van. Qua verbruik ging het gas wel omlaag.
Dit hebben wij vd week ook gedaan. Naar idee van man. Hij heeft nu toch door dat het serieus wordt met de kosten (duurt bij hem altijd even haha). De temperatuur van de CV stond op 85 graden. Is nu aangepast naar 60 graden. We merken er qua gebruik idd niets van.
Wij hebben dat ook gedaan inderdaad, in eerste instantie omdat het duurzamer is. Ik heb er eigenlijk niet op gelet of het ook echt effect heeft gehad
Hier hebben we die inderdaad ook naar 60 aangepast. Oh ja en we hebben een slimme thermostaat gekocht voor alle keren dat we weg zijn en vergeten de verwarming uit te doen. Dan kunnen we dat nu van afstand.
Klopt inderdaad. Heb ik vorig jaar gedaan, naar ik geloof 55 of 60 graden. Maar idd een goede tip omdat velen dat niet weten/vergeten.
Alle pasta van Grand Italia, bij de Poiesz. Die supermarkt zit geloof ik wel alleen maar in het noorden van het land.
Dat zal met name toch op boodschappen zijn. Althans proberen, al moet ik zeggen dat we niet heel gek doen. Zaken zoals alcohol kopen we nu natuurlijk minder omdat ik zwanger ben en dit geldt ook voor bijv luxe borrelproducten. Brood bestellen we altijd in de aanbieding mee en vriezen we in. Dit geld ook voor vlees of groente. Ik probeer wat vaker voor meerdere dagen te koken en dit dan in te vriezen. En ook zaken als toiletpapier, keukenrollen, luiers, eigenlijk alle voorraadkast producten kun je ook in grote verpakkingen die relatief goedkoper zijn kopen. Verder letten we al op aanbiedingen en kopen we onderweg ook niet vaak koffie / broodjes on the go dus daar valt niet op te bezuinigingen. Zaken als Netflix etc doe ik niet. Wij hebben nl geen gewone tv en die 20€ per maand zal het verschil niet maken. Qua telefoonabonnementen hebben wij beiden een goedkope sim only (ik kon een tijd terug heel voordelig via m’n werk een toestel los aanschaffen en dat heb ik toen gedaan). Kleding zou ik wel iets op kunnen bezuinigen. Ik koop niet heel vaak iets, maar op de vraag of ik het écht nodig heb… Qua auto valt het mee. School is te ver om fietsen voor O dus die zet ik wel af. Maar dat is het eigenlijk ook. De opvang is in de straat dus de jongste 2 brengen we lopend weg. Is het echt vreselijk weer of zijn we laat? Dan kunnen ze meerijden want ik rijd er letterlijk langs. Maar dan wel allemaal in 1 gecombineerde rit. Boodschappen bestellen we en als we tussendoor toch nog niets nodig hebben gaan we lopend. Qua verwarming staat de thermostaat altijd gewoon ingesteld en slaat automatisch aan. Hier veranderen we niets aan. Maar omdat we overal glas hebben warmt het huis met dit weer echt snel op. Dan slaat de verwarming niet meer aan (ja even in de ochtend als het nog koud is). Douchen let ik op. Niet te lang. Zou wel fijn zijn als man daar vervolgens ook op let . Maar ik ga niet minder douchen oid. Douchen vind ik zelf wel een primaire behoefte en doe ik dan ook iedere dag (maar als ik mijn haar niet was is dit gerust letterlijk even gauw enkele minuten om even af te spoelen). Wat kan ik verder nog bedenken… de apparaten overdag aan doen want we hebben zonnepanelen. Dat scheelt wel want terugleveren aan het net brengt minder op dan wanneer je het direct verbruikt. Wassen doe ik wel iedere dag. Minder wassen is geen optie hier. Ik ga de jongens niet in vieze kleding laten lopen (de baby spuugt nog wel eens en kleding ziet er vaak ook vies uit als de 2 oudsten van school of de opvang komen) maar als een broek of trui en gewoon nog schoon uitziet, dan gaat het gerust nog een dag aan. Ik weet verder echt niet waar ik op zou kunnen bezuinigen eigenlijk. Als ik op luxe uitgaven zou moeten bezuinigen dan denk ik aan sportschool en nagelsalon. Daar ga ik niet op bezuinigen. Met een handdoek douche ik bijv ook vaker dan 1x. Ik weet ook dat er mensen zijn die na 1x een handdoek al in de was gooien. Dan heb je vrij snel een 60 graden was.
Oh kleine edit^^ qua boodschappen kunnen we wel bezuinigen door wat vaker voor goedkopere (huis)merken te kiezen. Zo zijn we laatst ook overgestapt qua babyvoeding (van AH bio naar Etos huismerk) en dit scheelde al bijna 2 euro. Lijkt misschien weinig, maar als je dergelijke zaken gaat vergelijken scheelt het echt wel. Ook op bijv aluminium koffiecapsules (plastic koop ik nooit want die zijn echt niet te drinken vind ik en die ontploffen ook vaak in de machine). Daar kan je echt wel op bezuinigen.
@Nina Sanders ik heb heel hard moeten lachen om jou reactie. Je koopt niet heel vaak kleding en je hebt geen idee waar je verder op zou kunnen bezuinigen Ik zou zeggen lees het online aankopen topic eens door. Ik heb ook genoeg luxe hoor waarop ik kan bezuinigingen maar daar ben ik wel realistisch over.
Zucht gaan we weer. Op incidentele reeds gedane uitgaven kan je niet meer bezuinigen toch? De vraag is meer naar waar ik NU minder geld aan kan uitgeven. Op mijn hypotheek of zorgverzekering kan ik niet bezuinigen. Als ik puur kijk naar onze huidige uitgaven dan zijn dat met name boodschappen, vaste lasten, onze sportabonnementen en idd mijn nagels. Meer is het gewoon niet.
En volgens mij geef ik ook aan dat ik op bepaalde dingen niet ga bezuinigen. Maargoed. Je hoeft m’n posts niet te lezen toch? Er bestaat zelfs zoiets als een negeer knop.
Jij kan er niet zo goed mee omgaan als je er op gewezen wordt dat wat je zegt niet klopt met het beeld wat je zelf hier neerzet he? En wat is er mis met mijn opmerking. Het is geen kritiek dat het niet mag maar enkel dat je ook realistisch naar jezelf kan kijken. Als je wekelijks nieuwe kleding koopt is het niet incidenteel natuurlijk en kan je daar makkelijk op besparen. Idem voor 10 kleuren lipstick, etc. Moet je daar op bezuinigingen. Nee joh als het kan lekker doen maar maak dan niet de opmerking dat je geen idee hebt waarop je kan bezuinigen.
Meid meid meid.. Wat heb jij enorme tenen zeg. Hoop voor je dat het je hormonen zijn en niet je normale gedrag. Maar als je zo slecht met kritiek om kan gaan... je hoeft niet te posten en zeker niet in elk topic.
Dat klopt maar op topics mag ik toch gewoon posten. Wel grappig dat je zegt dat ik elke week kleding koop. En het maakt me niet uit dat je er wat over zegt, ik hoef het er niet mee eens te zijn.
Ja idd ja. Zei ik net ook al. Gaan we klaarblijkelijk weer maargoed. Ik wens de geïnteresseerden veel plezier met het analyseren van mijn posts. Ik heb wat beters te doen !