Zag vanmorgen documentaire Brandend Verlangen. 2doc: Brandend Verlangen - Uitzending Gemist Het bracht troost en afleiding. Het was gezellig, het maakte rustig en ontspannen. Er was altijd een reden om er eentje op te steken. Frans Bromet spreekt met longkankerpatiënten over de liefde voor de sigaret. Aantal mensen kunnen nu niet meer terug. Altijd gerookt en moeten straks afscheid nemen van hun man en kinderen hierdoor. Ik ben zelf 9 jaar geleden gestopt en soortgelijk verhaal heeft mij toen geholpen: Mijn keelamandelen zijn toen verwijderd en op mijn afdeling lag een man tegenover mij die geopereerd werd ivm heesheid. Diagnose: Longkanker (hoorde ik vanachter mijn gordijntje) Ook altijd gerookt. Ik rookte zelf toen al aantal jaren maar heb sindsdien niet meer gerookt. Ik open dit topic natuurlijk niet voor een discussie over gezonde mensen die ook longkanker krijgen/verre ooms die 100 werden ondanks altijd roken enz. Maar vond het zelf een interessante documentaire.
Ik kan er nooit tegen als rokers zeggen "dood gaan we allemaal" . Een tante van mij rookte en is aan longkanker overleden. Pfff en geloof me, het overlijden was het positieve aan de ziekte! Wat een verschrikkelijke lijdensweg. Dat wil je je kinderen / overige familie / vriende echt niet aandoen om je zo te zien.
Hier is mijn opa aan longkanker overleden. Hij had al jaaaren een vlekje op zijn long en ging hiervoor regelmatig op controle en het bleef bij dat ene vlekje. Tot die laatste controle: overal uitzaaiingen. Toen volgden enkele operaties, maar het mocht niet meer baten. Zijn laatste dagen waren echt de hel. Hij kon niet meer praten, met moeite ademen.. en ik zal nooit die angstige blik in zijn ogen vergeten op de laatste dag. Hij reikte zijn handen naar me uit en wou iets zeggen, maar kon het niet meer.. Ik vraag me nog steeds af wat hij me wou zeggen. Het ergste vind ik dan ook dat niemand van de rokende familieleden hier heeft uit geleerd.. Ze roken nog steeds verder!
Daarom ben ik nooit begonnen met roken. Mijn vader lag in het Daniël den hoed kliniek voor kanker in zijn gezicht. Op de kamer lagen ook patiënten met longkanker, dat heeft zo indruk op mij en mijn broer gemaakt dat we nooit een sigaret hebben opgestoken. Jammer genoeg rookt mijn huidige man, en kan/wil er niet mee stoppen..
Zo'n opmerking is ook een van de grootste "dooddoeners". Maar, als je de opmerking letterlijk neemt, klopt ie wel. Dood gaan we allemaal. En (!!!) hoeveel mensen, die nooit gerookt hebben, sterven uiteindelijk aan longkanker? En waar ligt dat dan aan? Ja roken is schadelijk. En het verhoogt (!!!) je kans op longkanker, maar het is geen garantie dat je het krijgt door het roken. Neemt niet weg, dat alle gevallen van longkanker schrijnend zijn, en dat het een lijdensweg is, voor de mensen die het moeten ondergaan.
we zitten hier op ZP, en MIJN mening is dat elke zwangere vrouw die rookt een doos is! en excuus als stress is slechter voor de baby dan roken is ook bullshit! zodra jij stopt met de pil vanwege een kinderwens moet je stoppen met roken, en niet als je een positieve test in handen hebt het nog gaan proberen en verbaasd zijn dat het niet lukt............
Helemaal mee eens, mijn moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap en dat is de hoofdreden (naast erfelijkheid) van mijn astma. Heb het haar nog vaak kwalijk genomen maar ze heeft er nooit excuses voor aangeboden oid, en ik laat het nu maar zo... Maar vind het wel ontzettend jammer en pijnlijk dat ze het niet gewoon eens inziet dat ze slecht bezig was. En dat notabene na een kindje dat werd doodgeboren (mijn broer die 2 jaar ouder was dan ik), dan zou je toch denken dat je de zwangerschap erna extra voorzichtig bent. Toen ik 3 was stopte ze eindelijk met roken.
Ik zie nu mijn eigen documentaire bijna elke dag bij mijn vader, die net chemo's vanwege longkanker achter de rug heeft. Mijn moeder is 6 jaar geleden overleden aan longkanker. Mijn vader rookt ondanks alles nog steeds! Ik vind het heel goed dat hier aandacht aan besteedt wordt en ik ben heel benieuwd naar de documentaire, maar voor mij is dit onderwerp te heftig om hem nu te bekijken.