Ik heb een ge-wel-dig manneke van inmiddels 15 maanden. Maar het probleem is.... Hij luistert zo slecht. Hij zit overal aan, en uhuh of denk erom, dat helpt niet. Ergens mee afleiden ook niet, meneer draait zich om en hup daar gaat hij weer! Hij gooit drinken om, kiepert zakjes chips leeg en stapt er lekker in, trekt bloempotten leeg, slaat overal mee op ramen, en meubels, en ga zo maar door. Zijn neefje en nichtje van dezelfde leeftijd houden gelijk aks papa of mama boos wordt, maar mijn zoontje dus echt niet. Nu zijn we begonnen met op de mat als hij niet luistert, maar ik heb het idee dat hij daar nog te klein voor is. Hoe zouden jullie dit aanpakken, ik ben gewoon bang om hem ergens mee naartoe te nemen...
Het is niet zo raar op deze leeftijd hoor. Jouw kindje is niet een rare afwijking. Je hebt gewoon brave neefjes en nichtjes. Het gaat vanzelf beter als hij meer gaat begrijpen maar daar is hij nog erg jong voor. De mat werkt denk ik nog niet omdat hij nog niet zo goed begrijpt waarom dat is en dat wordt het ook een spelletje en dat is niet de bedoelng. Mijn tip: blijf consequent en 'choose your battle'. Richt je op de dingen die echt niet mogen (stuk kunnen, gevaarlijk zijn, etc etc) en zet de rest weg of laat het toe. Vaak zijn dit soort kindjes bj anderen veel rustiger (mijn zoontje was ook zo maar bij 'vreemden' eigenlijk heel lief). En anderen moet ook begrijpen dat je een dreumes hebt.
Tis denk ik zeker ook een kwestie van karaktertje. Die van mij is net zo, zit nooit stil en begint te schateren als we boos worden, nee zeggen of wat dan ook. Hij is erg druk en beweeglijk en slaat met alles op meubels. Zit constant aan knopjes en wil alles hebben wat wij ook hebben en trekt t gewoonweg uit onze handen. Gooit ook alles op de grond en trekt alles uit de kast. Jouw zoontje is wel iets ouder, maar die van ons snapt straf nog zeker niet. de enige straf die wij toepassen is: negeren. Zodat de lol (boze reactie krijgen) er snel vanaf is. Wij proberen zo consequent mogelijk te zijn. Laatst was ik bij iemand met een zoontje van dezelfde leeftijd maar die probeerde niks uit en speelde aldoor op dezelfde plek?! Terwijl ik dacht dat alle kindjes zoals de mijne waren...
hier ook een duiveltje... we blijven consequent maar het is wel lastig hoor. mijn vriendin zet haar dochter voor 'straf' op de gang wij hebben een raampje naast de deur en de kleine man gaat vrolijk naar buiten zitten zwaaien dus 'straffen' we hem er niet mee... hij maakt er gewoon een spelletje van.. ik denk dat er niets anders op zit dan consequent blijven hhaha
Mijn dochter is net zo, superrrr vervelend op het moment......... En ze gaat nu ook vaak lachen als ik Nee zeg. Ik waarschuw 2 keer, en daarna moet ze een halve minuut op een stoel zitten. Dat kijkt ze heel schuldbewust, en gaat ook echt niet van de stoel af tot ik zeg, kom is bij mama. Daarna is ze heel lief Dit gebeurd zo'n 3 keer per dag. Ze is nu trouwens ook vaak gewoon ineens boos, en dan probeert ze me te slaan (als ik haar op dat moment vast heb). Dan gaat ze direct op de stoel. Sinds ik dat doe slaat ze bijna niet meer. Ik denk dus niet dat ze te jong is, maar dat je wel erg consequent moet zijn. De eerste paar keren begreep ze ook niet waarom ze op de stoel moest zitten, maar dat heeft ze nu wel door.
Dit is nog niks. Het wordt nog veeeeel erger Blijf consequent nee is nee en leg hem goed uit waarom iets niet mag. Hier helpt dat erg goed, maar soms moet hij toch nog even in zijn strafhoekje
hier ook zo een van 19 maanden.. ik probeer ook consequent te blijven. en zoals hier al iemand zei, echt dingen wie stuk kunnen,gevaarlijk zijn,mag ze ECHT niet,en voorderest mag ze veel uitproberen. nee is nee.en soms gaat ze hier bij ons ook op de stoel.even uitrazen.. wat bij mij meestal goed helpt,is haar in de ogen kijken,en streng zeggen dat mag niet! ik denk dat je er verder weinig aan kan doen,even doorzetten. en consequent blijven..
Hier net zo'n mannetje maar het wordt nu gelukkig wel weer iets minder. Wat hier helpt is de regel: zo dichtbij als de leeftijd. Dus als je een kindje van 1 jaar wilt corrigeren moet je binnen 1 meter bij hem in de buurt staan en hem dan corrigeren. Ik merk echt dat als ik hem van ver af corrigeer dat het weinig helpt. Loop ik echter naar hem toe, kijk hem aan en zeg dat iets niet mag dan gaat het veel beter. Vervolgens ga ik dan iets anders met hem doen (wat wel mag) en meneer is alweer afgeleid en gaat lekker spelen. Ik geloof nog niet zo in strafstoeltjes en strafmatjes op deze leeftijd, maar als dat voor jullie wel werkt dan is dat natuurlijk prima. Toch vind ik niet dat een straf al echt gepast is, vaak begrijpt je kindje hier namelijk nog helemaal niets van. Je kindje heeft vaak niet eens door dat wat hij doet niet mag, hij vindt het gewoon leuk om te doen. En als mama dan ook nog eens zo heftig reageert dan maakt dat het soms nog wel een beetje leuker.
Hier nog 1! Ben bijna 2 en ik zeg nee. En verdorie naar pappa luisteren okee. Maar mamma jou ga ik lekker uit proberen want jij bent er de hele dag.:x HMMM,ik denk dat ik een rol behang ga halen, kan ik hem achter plakken. Voetjes naar voren en dan een hangplantje er aan. Wil je ook een stukkie??? Groetjes Janna
Ik moet een beetje lachen om jullie verhalen, want ik heb er hier nog zo eentje! Mijn zoontje is 1 1/2 en trekt ook kasten open en 'onderzoekt' alles. Hij wil ook graag overal mee helpen, maar dat is natuurlijk helemaal een drama. Ik kan me alleen maar aansluiten bij de anderen: rustig en consequent blijven. Het hoort nu eenmaal bij de leeftijd. De één doet het erger dan de ander. Mijn dochter was op die leeftijd helemaal niet zo.
Sluit me aan bij Cygnet: kies een paar dingen waar je je op concentreert en strak consequent op gaat zijn. Dat betekent nee zeggen en weghalen zo nodig. Een strafplekje werkt nog niet, dat snappen ze nog niet... De rest haal je weg of sta je toch toe, (hier bijvoorbeeld ervoor gekozen om consequent te zijn op kattegrind eten, en kattenbrokken even wat minder streng: dat eerste is echt onhygienisch). Pas als de dingen waar je consequent op bent, er helemaal in zitten, ga je verder met een nieuw ding. Hier luistert Thirza inmiddels verbazingwekkend goed. Had ik bij deze leeftijd nooit gedacht, maar het kan dus wel Nou zal karakter wel meespelen hoor, dus dit zal echt niet voor elk kind opgaan, maar je hoeft iig niet volledig overgeleverd te zijn aan dreumes-grillen
Ik vond mijzelf helemaal niet meer leuk. Het is heel de dag nee, nee, nee. Dat "choose your battle" heb ik hier ook ingevoerd. De dvdspeler bijvoorbeeld is een no go! En dat weet hij nu dondersgoed. Hij probeert het elke dag wel uit, maar consequent nee, want. Maar daarnet had hij de wc rol te pakken ( staat op de bank wegens verkoudheid ) en dacht ach laat hem maar ontdekken. Bij andere is het een brave, maar de ondeugendheid kan je van zijn gezicht lezen. Stiekem vind ik zijn wereldontdekking wel heel grappig om te zien. Het uittesten enz. Het zou ongezond zijn als ze het niet deden .
Hier ook een deugniet. Als hij iets wil en het mag niet gaat hij zich op de grond gooien en huilen. SOms nu zelfs petsen met zijn handjes uit frustratie. Ik vind het zo sneu hoe ze zichzelf zo in de weg zitten soms. Weten dat het nite mag, toch willen, weten dat papa of mama boos wordt, maar het toch zo graag willen. Dat van die katten brokjes hebben wij met de honden bak. Ik denk dat luca nu goed weet hoe hondenbrokjes smaken! Maar ja liever dat dan dat hij de waterbak iedere keer om kiept. Nu geeft hij de bakken al aan, omdat hij weet dat hij er niet aan mag zitten. Zo ook met afstandsbedieningen en telefoons. HIj weet dat ze van papa en mama zijn en komt ze nu altijd braaf brengen, terwijl het 2 maanden terug iedere keer brullen was. Dus consequent zijn loont!
hij is niet te klein de meeste mensen gaan daar in de fout. mijn zoon is 10 maanden en ik ben al begonnen hoor. en volgens mijn vriend is dat zielig. maar inmiddels heeft ook vriendlief door dat hij het dondersgoed snapt. vooral dat iets niet mag. hij kijkt dan eerst om of je wel kijkt enzo. gewoon consequent zijn in wat wel of niet mag en als hij stout is op de strafplek of in de box voor een timeout. de volhouden wint. bepaalde dingen die je schrijft hoeven echt niet. en uitproberen hoort er ook bij. hij zoekt jou grens.
Ik heb dus ook het idee dat ze het dondersgoed snappen. Mijn zoontje (15 maanden) gaat nu op de mat, eerst heb ik hem 10 keer terug moeten zetten, daarna 5 keer, en nu blijft hij zitten... Ik laat hem een halve tot hele minuut zitten, en ga dan naar hem toe. Ga op zijn hoogte zitten en leg uit wat er fout was en dat mama dat niet leuk vind / dat het niet mag omdat... Iedereen vind het zielig, want 'hij is nog zo klein' Wanneer moet ik er dan mee beginnen, als hij 2,5 is? nee hoor ik probeer het zo. Doe het wel bewust op de mat, want anders denkt hij als ik hem in de box zet voor straf dat de box een strafplek is.
ja precies. wanneer moet je wel beginnen. ik ben begonnen op de eerste dag dat hij buiten de box ging bewegen. ik zet hem voor de time out wel in de box maar pas nadat ik hem 3 keer ergens anders met een stukje speelgoed heb gezet. als hij voor de vierde keer hetzelfde doet wat niet mag gaat hij in de box. en hij zit nog heel veel in de box en speelt er graag.
Haha, hier ook zo'n portret, bij Can werkt het op de gang zetten wel. Hij doet datgene wat hij daarvoor deed echt niet meer. Ik zie het ook ook niet als een straf, maar meer een time-ot, zodat hij gewoon even vergeten is wat hij net deed. Ik neem me altijd voor om als hij het de tweede keer doet hem weer op de gang te zetten (1 minuutje), maar dat is nog nooit nodig geweest. Hij is ook niet verdrietig ofzo als hij op de gang moet van me.. maar dat is ook mijn bedoeling niet, maar het is dan voor hem blijkbaar wel duidelijk dat wat hij net deed niet mag. Mijn zusje zet haar zoontje overigens in z'n kinderstoel op de gang omdat hij anders de trap opgaat of daar verder gaat met andere grappen uithalen, dat werkt ook wel, maar dat is hier (nog) niet nodig.
Van harte gefeliciteerd je hebt een NORMAAL kind Mijn tip: vergeet die straf mat, heb geduld, wees consequent en kijk vooral niet op tegen ouders die door boos te worden hun kind 'onder controle' hebben. Succes in deze vermoeiende maar leuke fase. Leuk?? Ja leuk, je kind is nieuwsgierig en ontdekt de wereld en dát is leuk!
hier ook zo 1 doet alles wat niet mag, en voordat hij het doet zegt hij al: uh uh maar doet het lekker toch dan zeggen we er wat van en dan doet hij het niet, maar zodra je je kont keert, dan doet meneertje het weer als hij iets doet of pakt wat niet mag, dan gaat hij 1minuut in de hoek zitten en blijft dan ook zitten tot dat me vriend of ik zeggen van: kom maar maar idd echt een duiveltje wie heeft er nog een rol behang over????hahaha ow ja lorenzo is 16maanden oud
hier een meisje die ooooooveral aanzit , soms wordt je er moedeloos van, maar het is ook wel leuk als ze het een spelletje vindt en heel hard gaat lachen als je "nee, nee" zegt. Afleiden met een speeltje helpt hier wel even. 't is echt een boefje! Maar wel het liefste en allerleukste boefje van de hele wereld!