Wat zouden jullie doen? Dochter is 3 maanden als ze voor het eerst naar kdv gaat. 2 ochtenden en 1 dag van 8 tot 16.00 uur. De 2 halve dagen heb ik geen keus, dan gaat ze naar een verticale groep. Voor de lange dag krijg ik wel de keus. En die vind ik moeilijk. Het heeft allebei zn voor en nadelen. Aan de ene kant zeg ik de babygroep. 1 lange dag met wat meer structuur, alleen maar leeftijdsgenootjes, en ws wat meer rust. Ze gaat natuurlijk al 2 x in de week naar een drukkere, verticale groep. Verdeling qua aandacht maakt ws niet zoveel uit. Allemaal babys of een groep met grotere kids en 3 baby s, denk dst ze op beide groep evenveel aandacht krijgt. Maar, de 2 leidsters vind ik ok maar ik heb er alleen weinig mee. En, als ze 2 is moet ze alsnog naar een verticale of peutergroep. Verticale is wat drukker. Max 3 baby s en daar kan ze dan blijven als ze 2 is. 2 leidsters waar ik een iets beter gevoel bij heb.
Mijn dochter is ook vanaf 3 mnd naar kdv gegaan. Waar geen keus was. Gewoon vertical. Ik was er eerst wat bang voor, inderdaad de drukte of wat als ze net tijgert etc etc. Maar het is altijd heel goed gegaan. De grote kindjes hebben of geen interesse in de babies of zijn heel lief voor ze(juffie helpen met flesje geven haha) troosten als ze huilen (allemaal onder begeleiding van de leidsters uiteraard en nooit zelf vast houden natuurlijk!!!!) Ik heb het als zeer positief ervarwn en zo ervaar ik het nog steeds. Zelfs mijn dondersteen dreumes is ontzettend voorzichtig met die ukjes. Ze gaat een speelgoedje voor ze uitkiezen en geeft die aan ze. Geeft ze een aai over hun bolletje als ze binnenkomt. Drukte vind ik ook erg mee vallen. Alleen tijdens ophaal momenten hoor je ze flink.
Ik heb hele goede ervaring bij een verticale groep. Mijn dochter zit al vanaf 3mnd op een verticale groep en ik zou het zo weer doen. Vind het juist goed voor de ontwikkeling om verschillende leeftijden bijeen te voegen. Als ik nu naar ons meisje kijk, knuffelt ze lief met baby's en speelt prima met de 4jarige kindjes.
Ik ben ook voorstander van verticale groepen, is het dezelfde groep waar ze dan een hele dag zou blijven, dan zou ik voor 1 groep kiezen.
als de verticale de groep is waar ze de andere halve dagen ook verblijft dan zou ik zeker voor die gaan, voor de continuïteit. Maar zijn het sowieso andere leidsters en kindjes...dan zou ik naar je kindje kijken. Is die gebaat bij de 3 rrr en dan zou ik voor de babygroep gaan. Is het een kindje dat ook graag wat roerigheid om zich heen heeft, dan zou ik voor de verticale gaan. Qua veiligheid maakt het niks uit. Heb dik 6 jaar op een kdv gewerkt..4 jaar op de babygroep, 2 jaar verticaal en de ene groep is echt niet veiliger dan de andere. Op een verticale groep wordt ook heel goed met de baby's rekening gehouden.
Zelf zou ik nooit voor een babygroep kiezen sinds ik van een vriendin hoorde (die op een babygroep werkt) dat omdat iedereen bijna dezelfde tijden hanteert van de voeding 7, 11, 15 er vaak baby's huilen van de honger omdat ze niet meteen/snel tijd hebben omdat ze andere baby's voeden. Een verticale groep is vaak wel rustig. Oudere kinderen gaan bij ons vaak naar buiten en er slaapt een groot deel in de middag en dan is de groep ook weer rustig.
Hallo. Das ook wel een beetje kort door de bocht hoor, dat alle kinderen huilen en moeten wachten op hun fles, maar goed... Ik werk zelf op een babygroep en ervaar dat niet zo. Op een verticale groep zijn de kinderen ook vaak lekker buiten of op de gang aan het spelen en dan is het dus weer rustiger op de groep. Succes met je keuze! Groetjes Pasjuh.
Niet alle kinderen maar ik vind meer dan 1 die moet wachten veel ja. Thuis laat je je baby ook geen half uur wachten...
Heel erg kort door de bocht....als je een goede leidster bent op een babygroep krijg je dat zo ingepland en gedaan dat geen baby onnodig hoeft te huilen. zegt dus genoeg over de capaciteiten van de betreffende vriendin.
Wat als die 3 babys in de verticale groep ook op t zelfde moment moeten eten? Denk je dat die nooit huilen of moeten wachten? Dat dat de reden moet zijn om niet voor een babygroep te kiezen is echt onzin. Als je de kindjes goed kent en je hebt voor jezelf een structuur dan weet je echt wel hoe je kindjes moet voeden en dat ze hoogstens een paar minuten huilen en zeker geen half uur, wat echt grote onzin is want dat gebeurt echt niet! Ts: als je die twee andere dagen al in de verticale moet dan zou ik die ene dag ook in de verticale doen. Meer structuur voor de kleine.
Voor een baby zou ik de verticale groep kiezen, vooral als ze de andere dagdelen op deze groep zit. De oudere kindjes zijn er super lief door en ik heb het idee dat de baby's meer aandacht krijgen dan op een normale babygroep omdat er meer oudere kindjes zijn die er ook op 'letten'. Quincy heeft tot haar 1,5 jaar op een babygroep gezeten, maar vond het duidelijk al snel saai (heb filmpjes gezien toen ze er weg was dat ze er echt verloren en sip bij liep). Daarna is ze naar een ander kdv gegaan waar ze alleen een verticale groep hebben. Ik zie hier dat de oudere kindjes echt naar de leidsters gaan als een baby een beetje spuug bij het mondje heeft of als ze iets willen. Ook is er in de groep een stuk met zachte matten wat speciaal voor de baby's is en waar oudere kindjes niet mogen komen. Als ze wat ouder zijn, zoals Quincy nu, kan het wel at ze het niet meer zo leuk vinden omdat er meer jongere kindjes zijn, als er ook een 3+ groep zou zijn was dat fijner, maar dat s natuurlijk per kindje verschillend.
Onze kleine zit op een verticale groep, toen zij nog kleiner was waren er 3 baby's, maar door vaste leidsters en stagiaires (boventallig) was het m.i. wel te doen. Mede doordat er ook al zelfredzamere kindjes zijn die niet alleen maar begeleiding nodig hebben. Met alleen maar baby's is denk ik arbeidsintensiever en drukken voor leiding dan een verticale groep als alle schema's tegelijk lopen of als er kleintjes zijn zoals die van ons die in het begin erg slecht slapen.