Carrièreswitch?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 25 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ik ben al 16 jaar werkzaam als medisch secretaresse, begonnen als stagiaire en al jaren op de max van mijn schaal. Ik heb alles al gedaan en gezien als medisch secretaresse en vind mijn werk gewoon niet leuk genoeg meer. Mijn collega's zijn super en dat maakt dat ik altijd voor de zekerheid ga en blijf. Want ziekenhuis is stabiel, salaris is redelijk en werktijden zijn prima.

Mijn teammanager is op de hoogte van het feit dat ik meer wil en probeert wel tot zekere hoogte mij hier in te helpen, maar van salarisverhoging is geen sprake en ik kan niet van de een op andere dag geen secretaresse meer zijn geeft hij aan. Het is een proces van competenties opdoen blablabla. Kortom, ik zit vast

Mijn hart ligt bij de cijfertjes (ja, echt waar) en ik ben in januari begonnen met WFT basis. Ik heb deze net gehaald en ga nu verder met WFT vermogen. Mijn doel is om het diploma hypotheekadviseur te behalen en kijken of ik hier werk in kan vinden

Maar ik vind het zo lastig, durf ik dit wel? Stel dat ik ontslag neem en er komt een economische recessie, dan wordt deze sector het hardst geraakt. Ik weet het gewoon niet, help :p

2. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Mijn man is ‘pas’ sinds 14 jaar werkzaam in zijn huidige beroep. Eerst gezinsvoogd (net als ik) en nu bij de reclassering.
    Daarvoor heeft hij 20 jaar lang totaal ander werk gedaan. Echt van het ene uiterste naar het andere gegaan.
    Wat ik wil zeggen is dat hij zo blij is dat hij op een gegeven moment het roer heeft omgegooid. Beste keus ooit al zegt hij het zelf.
    Dus als je iets heel graag wil...

tumtummetje vindt dit leuk.
  3. Mariannetje

Mariannetje Bekend lid

6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Als je de sprong niet durft te wagen weet je ook niet hoe het is geweest! (spreekwoord van mijn moeder :) )

Als je hart dus zegt dat je een nieuwe uitdaging wilt doen, zou ik de sprong wagen als je partner je eventueel financieel bij kan staan in evt weggevallen kosten. Je kan eventueel altijd nog terug naar je oude branche. De medische wereld is altijd zoekende naar goed personeel, en jij hebt al 16 jaar ervaring daarin!

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Er zijn meer beroepen met ‘cijfertjes’, ik zou mij persoonlijk wat breder oriënteren. Ook omdat je ziet dat dit onderdeel steeds meer wordt gedigitaliseerd.

Maar je om laten scholen omdat je het niet naar je zin hebt heeft zeker zin. Mijn man heeft een 4 jarig HBO opleiding gevolgd, was heel pittig, maar hij heeft nu zo veel plezier in zijn werk.

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Met de WFT zou ik meer richting de verzekeringshoek gaan eigenlijk. Hypotheekmarkt is echt al behoorlijk vol.

Overigens BI Developer is ook erg leuk als je van cijfertjes houdt :D Of data analyst.

6. Novi

Novi Niet meer actief

Absoluut doen! Het is een realistisch doel. En inderdaad stel het valt tegen of de markt stort in, dan kun je met jouw achtergrond altijd weer terug de zorg in indien nodig.

7. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Eens, zakelijke verzekeringsmarkt zit te springen om verjonging, betaald goed en alhoewel het suf klinkt is het 50% netwerken. Particulier zou ik niet aan beginnen, saai! Wel veel in en rond Rotterdam. In het noorden des lands is denk ik minder werk te vinden.

Weet niet exact waar je woont maar Aon heeft bijvoorbeeld vestigingen in Groningen en Zwolle.

8. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Bedankt voor jullie tips! Ik zie het iig niet zitten om weer 4 jaar een HBO studie te gaan doen. Mijn interesse ligt het meest bij hypothecaire kredieten, ik vind dat oprecht heel leuk.
    Maar ik zal eens kijken wat schade zakelijk precies is.
    Ik weet in ieder geval dat ik iets wil gaan doen wat ik leuk vind en waarbij ik kan groeien en ontwikkelen

9. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ik woon in Friesland

10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Dat zou relatief dicht bij Groningen of Zwolle kunnen zijn ;). Ze werken nu trouwens toch volledig thuis...

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Lol, wilde ik ook net typen, kijk eens naar de ICT, daar is zoveel leuk werk met cijfertjes.

tumtummetje en Vero0504 vinden dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Jup! Youtube PowerBi (echt super gaaf om te zien wat dat kan als je t nog niet kent) en join the IT Crowd :p.

In elk geval is t als je met cijfers werkt wel een super handige skill (net als powerquery in excel...maakt je leven zoooo veel makkelijker)

Op je computer is t programma gratis en een microsoft cursusboek is iets van 40,- examen +- 120 (zit wel een stuk in met een betaalde licentie maar mogelijk kan je dat op theorie niveau en filmpjes kijken ook wel doorkomen voor je certificering). En vindt je t helemaal gaaf na wat zelf knutselen kan je altijd nog verder in die hoek en ben je (zonder examen) in elk geval kennis en ervaring rijker die sowieso handig is, in je eigen tempo voor max 40,-. SQL database kan je ook gratis krijgen als je nóg verder wilt knutselen.

Voor wat inspiratie voor knutselaars (allicht niet TS maar iemand anders die denkt Oeh cijfers! Power Bi? Hmmm wat zou ik kunnen bouwen...)

Ik bouwde een analyse op de slaapstoornis van mn dochter, welke activiteiten, slaaptijden, verstoringen, wat voor weer (KNMI inladen), zelfs de maanstanden erbij vanaf een website (hey training dus alles uit de kast). Super gaaf én behulpzaam want met alles inzichtelijk was t wel af te leiden wat invloed had en wat niet (maanstanden boeide dus niet). Maar andere zaken was zij wel gevoelig voor bleek na 3 maanden data invoer. Je hebt ook ogen en oren uiteraard en je stuurt ook bij op je actieve ervaring maar als je t voor je neus in een rapport ziet kan je ook patronen herkennen die eerst niet direct herkenbaar waren.

Komt deze gup door doe ik dat met voedinggegevens, groei-/gewichtgegevens ontsluiten, prikkelbelasting, rustmomenten, slaapgegevens. Met mn dochter was t super handig (deden we toen op papier) om t patroon te herkennen van dr gehuil. Dat was een huilbaby, later bleek met reden (hoeveelheid lactose) maar reflux was ook geen vriendje van dr. Dus op die manier bepaalden we dr intervallen om precies voor haar klachten te blijven. Logging to the rescue :D

13. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Weet je.. Soms moet je gewoon risico's nemen. Nu heb ik geen carrière switch gemaakt maar zijn wij tijdens een pandemie gaan emigreren. Niet echt een handig moment, op vele fronten niet maar als wij het niet hadden gedaan dan zouden wij altijd met de vraag blijven zitten wat als?

En dat is net zoals in jouw situatie. Vastigheid is voelt misschien veilig, maar wat als je die stap zet? Dan bloei je misschien meer op, komt er meer geld binnen etc. Tsja en als het niet lukt, dan kom je daar vast ook weer overheen.

Ik vind onze emigratie soms ook even slikken, heb ook vele momenten dat ik denk shittt mijn veilige 'basis' opgezegd. Maar spijt? Nee absoluut niet. Ondanks alle tegenslagen.

Ik zou zeggen geef het een kans! Wie weet welke deuren open gaan!

bluedrake en tumtummetje vinden dit leuk.
  14. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Bedankt dames! Ik weet niet of ik iets met ICT leuk vind, ik ga mij er even in verdiepen
    Salarisadministratie lijkt mij ook leuk. Ook iets met cijfers, maar anders dat bv data analist. Misschien vind ik dat best leuk, maar kan ik mij er niet echt een voorstelling van maken.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ik ben van origine salarisadministrateur met een achtergrond Fiscale Economie. :D Houd er rekening mee dat daar veel automatisering in plaatsvindt en dat grote salarishuizen (de verwerkers) enorm veel uitbesteden aan india bijv. er heeft er dan 1 daar een PDL opleiding gedaan en die stuurt er 20 aan. Jij stuurt de mutaties door en controleert wat er terugkomt. De lol was er van mij toen wel af.

Fiscaal Econoom / Belastingadviseur is ook erg gaaf, opleiding is wel pittig. Maar daar zie ik voorlopig nog wel booming business in. Al moet je je wel afvragen in welke hoek je wilt zitten daar. Ik zou internationaal VPB gaan doen, maar mijn hart lag bij de particulieren. Heb zowel aan de kant van de fiscus gezeten als bij de belastingadviseurs. Fiscus was leuk onder de HUBA maar wij moesten naar de Toeslagen en bij de introductie daarvan haakte ik al af. Te risicovol voor belastingplichtigen, gaat om grote bedragen en een foutje is snel gemaakt. Dat zagen we aan de HUBA kant al jaren. Wisselende werkgevers en dan per werkgever loonheffingskorting, leidt vaak tot issues, maar dat is uit te leggen en dan snappen ze het en voorkom je ellende de volgende keer. Intussen weer een betalingsregeling aanmaken en heel veel trieste verhalen dat je weet dat t eigenlijk gewoon ook niet fatsoenlijk past maar er wel "ruimte" is volgens de berekeningen. Dan bloed je hart wel.

De mensen die toeslagen ontvangen (kinderopvang daargelaten dat is een mix) zijn doorgaans niet de hoog opgeleiden die alle regels kennen en beseffen dat als er wat veranderd dat je dat gelijk moet wijzigen. Met alle ellende van dien, mja roepende in de woestijn. Heb t geprobeerd, 3 maanden lang en met mij vele anderen dit NIET te gaan invoeren. Helaas bulgaren en kinderopvang issues verder eer t kwartje valt wat honderden ambtenaren destijds al riepen en velen hun ontslag voor indienden. Als de rare hierarchie er nog steeds is van "voor jou 10 anderen" en dat gegronde zorgen nog niet gehoord worden, zou ik de fiscus overslaan in elk geval. Op zichzelf is t wel een goede werkgever maar de management structuur is gewoon een ramp.

Deel Deze Pagina