Ik heb vandaag mijn intake bij de verloskundige! Weet iemand ook of ze dan naar het hartje gaan luisteren of niet? Ik ben nu 9 weken zwanger volgens de berekeningen!
Ik kom er net vandaan! Nu ook 9 weken. Het hartje laten ze waarschijnlijk niet horen. Het kleintje is nog klein en behoorlijk verstopt. Pas vanaf de 2e afspraak laten ze het horen.. Ik mag over 2 weken voor de termijn echo, dat is dan het 1e teken van leven
Intake is vooral een uitgebreid gesprek, waarbij je zoveel mogelijk over jouw en je mans (medische) voorgeschiedenis moet vertellen, zodat zij kunnen bepalen of er bepaalde risico's zijn waarmee rekening gehouden moet worden. Verder natuurlijk kennismaken, je gaat elkaar veel zien de komende maanden. Qua checkup wordt je bloeddruk gemeten en er wordt misschien bloed afgenomen (maar misschien moet je daarvoor ook wel naar het lab) en ze wil je gewicht weten. Hartje kunnen ze nog niet laten horen. Sommige verloskundige-praktijken hebben een echo en soms kun je je kindje gelijk al zien. Bij mijn praktijk was dat niet zo (nu wel); ik heb m'n kids pas gezien bij de termijnecho, zo rond 10 weken. Hartje luisteren deed m'n verloskundige pas vanaf 14 weken, omdat het daarvoor vaak niet lukt en moeders dan onnodig in de stress schieten.
Ja dat weet ik allemaal nog van de 1e maar ik wist niet meer of ze gelijk gingen luisteren! En toen had ik namelijk ook pas een intake na de eerste echo..
och ja, ik had niet naar je banner gekeken. je bent geen eerste-keer-mama, maar mama-op-herhaling. joh, je zit er zo weer helemaal in. is 't goed gegaan bij je intake?
Bij ons doen ze bij het eerste gesprek ook meteen een echo, en omdat mijn verloskundige toevallig ook een echobureau heeft en ook daar de afspraken zijn krijg je ook meteen t hartje te horen via de echo Dus t is nogal verschillend.. maar vanaf buitenaf met een doppler luisteren ze pas later vaak ja..