Waar grenzen stellen aan dreumes 14 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door cherrytomaatjes, 14 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Ik had al een babyproof huis maar nog geen dreumesproof kwam ik achter door de "nee" weken. Dat was eigenlijk nog makkelijker opgelost dan gedacht. Zij heeft haar eigen kastje in t dressoir. De anderen en de lades zijn van mama (schadelijk spul is daar wel uit! Kaders zijn goed maar verwacht dat die gebroken gaan worden). Scheelde heel veel gedoe want ze was super blij met dr kastje, HAAR kastje.

    • Springen en rennen op de bank, nee.
    • Zitten of staan op tafel, nee.
    • Kleurtjes van de tafel af, nee (bruynzeel wasco's...kost een berg, bespaard nog veeeel meer. Die zijn prima te verwijderen van oppervlaktes waar ze niet horen).
    • Stopcontacten (ook met dubbel kinderslot (intern en dan nog een plaatje er in) nee
    • Telefoons, afstandsbedieningen (al helemaal die van ziggo horizonbox!) nee
    • Computer van papa (eigenlijk t hele bureau) nee
    • Knoppen van de oven, vaatwasser en magnetron(!) nee (magnetron trekken we nu de stekker gewoon uit)
    En dan niet in de keuken komen als mama kookt. Die wordt soms gehandhaafd met een streep van schilderstape voor gevoelige ondergronden (laminaat hier).

    Alles wat schadelijk is staat sowieso niet in haar buurt. Of t nu om type planten gaat (ook die leuke narcissen komen er nog niet in) of om schoonmaakmiddelen.

    Die definitie over "bereik" rekt vrij ruim op moet ik zeggen. Al snel leren ze problemen oplossen door bijv een stoel te slepen en daar op te klauteren. Ze lopen nog niet fatsoenlijk maar gek genoeg lukt dat ze ineens wel...hmmmm.

    Chemicalien staan op zolder en dan alsnog hoog. Afwasmiddel, vaatwastabletten in de voorraadkast achter slot en eveneens hoog. (jij vergeet 1x op de 1000 momenten m op slot te doen en zij hebben t al door).

    Op de keukenkastjes hebben we een aantal met slot, zit niets bijzonders achter op zich. Bak met aardappels en de brokjes van de kat. Maar die is gewoon van mij en niet van haar.

    Ze mag best mijn oude pannen omtoveren tot drumstel, de koekenpannen (andere plank) zijn echter van mij. Komt ze ook niet aan (die glimmen ook niet zo mooi). Ui en knoflook jat ze mee, en die staat ze te pellen in dr keukentje, alleen buitenste laagje dus die ui blijft wel oke. Mooie fijne motoriek oefening.

    Bananen pikt ze ook mee, vaak vraagt ze t wel hoor maar als ze honger heeft rond 15:00 dan zie ik wat geels gesmokkeld worden en krijg ik naderhand de schil vol enthousiasme. Heeft ze geen trek laat ze ze liggen, prima. Bij oma vraagt ze of ze t mag.

    Boekenkast heeft zij haar eigen twee planken, daar boven is nog een plank met wat boeken voor haar wanneer ze ouder is en daarboven staan onze boeken. De specialere boeken staan op zolder.

    Klinkt allicht misschien wat heftig maar bijv dr "antilek" rietjesbeker op de bank laten slingeren wordt ik niet boos om. Vraag uiteraard wel of ze zo vriendelijk wil zijn om m op tafel te zetten. Die bank hadden we erop uitgezocht. Zit prima, niet te duur want geheid dat er wat om gaat.

    Behang op dr kamer heeft ze gescheurd en dat doet ze ook met oude kringloopboekjes die ze mee mag nemen om te "lezen". Scheur geluid schijnt kalmerend te zijn, en wij komen er naderhand pas achter. Kan wel zeggen dat ik het ontzettend zonde vind omdat t verhaaltje nu korter is maar verder weinig. Ze roept wel zelf "ohnee is stuk gemaakt!!!" ook om 03:00...en dan wordt je wakker gemaakt om een snipper aan te pakken. Ik hoop dat t einde in zicht komt, dan kan ik die baan behang weer gaan repareren, dat heeft nu weinig nut en heb ook niet zoveel behang over.

    Straf wordt hier ook uitgedeeld, maar dat is voor halsbrekende toeren of bewust vernielen (zie je aan dr ogen) of ongewenst gedrag als schoppen en slaan. Dan zit ze even op de deurmat. Daar zijn we vanaf 2 mee begonnen, aangezien "nee", "foei" en allerhanden aanverwanten gewoon niet hielpen. Uiteraard wel anders toen dan nu, maar ze zat ook toen al op de deurmat maar ik zat er dan bij. Gewoon even uit de situatie stappen in een plek waar niks te beleven valt. Naarmate ze ouder werd ging ik steeds meer uit haar buurt. Nu zit ze even alleen. Hoogste "tijd" is om in de keuken een doekje nat te maken om de bewust uitgegoten yoghurtdrink van tafel te halen. Als t twee minuten is, is t veel. Andere dingen helpt ze me mee het weer "goed te maken" en dan is t met een knuffel weer oke.

    Driftbuien zit ze daar ook, maar zit ik er wel bij. Ik wacht, ik ben er, praat niet tegen dr want dan wordt t erger, als ze gekalmeerder is steek ik mn arm alleen uit en knuffelen we. Als ze uitgeknuffeld is kan ik met haar praten, simplistisch wel maar goed emoties zijn moeilijke dingen.

    Stem wel met je partner af wat wel en niet mag. Als daar een verschil in zit wordt t erg lastig. Probeer ook een aanpak te kiezen die je vol kan houden. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je kind ookal verhuis je of komt er ineens een broertje / zusje bij.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  2. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Jeetje dat klinkt als heel wat @Vero0504 ik denk dat ik n heel braaf jongetje had, daar was dat niet zo bij nodig... ja af en toe wel, maar geen driftbuien etc. ik hoop dat dit meisje ook zo is hihi.
     
  3. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Zolang het niet gevaarlijk is mogen ze van mij overal aan zitten.
    Ben niet zo moeilijk daar in.
    Dingen van ons die kapot kunnen ruimen we in die tijd ergens anders op.

    springen op de bank mag niet
    Maar toen mijn zoon na 100x nog niet begreep dat het niet mocht heb ik m laten springen met als resultaat dat ie van de bank viel.
    Was gelijk afgeleerd.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.249
    113
    Hier hetzelfde behalve dat ze hier wel mogen springen op de bank (en bed en eigenlijk overal gewoon).

    Ik ben heel makkelijk. Alleen gevaarlijke of hele vieze dingen mogen niet (schoonmaakmiddelen, kattenbak) of sommige hele dure dingen.
     
  5. Rozeline

    Rozeline Fanatiek lid

    11 okt 2017
    1.865
    920
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is als jouw zoon. Als ze is iets in haar hoofd heeft gaat ze er voor. Je kunt 100x nee zeggen, maar dan doet ze het 101x. Ik ben dus ook wat makkelijker geworden. Mijn dochter is trouwens 16 maanden.
     

Deel Deze Pagina