Mijn dochter wil thuis echt zelden/nooit zelf spelen. Ze roept dan keihard 'nee niet zelf spelen'. Ze wil altijd dat wij erbij zijn, al zitten we er maar naast dan is het al goed. Maar ja, we spelen vaak genoeg met haar samen (puzzelen, kleuren, kleien, verstoppertje enz enz) dus ze mag daarna best even alleen spelen. Maar dit doet ze dus niet. Wanneer ik onder de douche sta dan is ze meestal wel een paar minuutjes zoet op haar kamertje aan het spelen maar komt dan vrij snel al om het hoekje kijken of ik al klaar ben.... Het liefste zit ze bij me in de badkamer tot ik klaar ben.. Maar, als ze bij oma is dan gaat ze heel lief op de grond met duplo zitten spelen, terwijl oma en opa gezellig samen koffie drinken. Dan kan ze zichzelf blijkbaar heel goed alleen vermaken. Waarom doet ze dat thuis niet???? En hoe kan ik haar stimuleren om thuis alleen te spelen?
Tja moeilijk, ik zit af en toe met hetzelfde probleem... Wanneer ik op visite ga of er komt hier visite dan is ze prachtig aan het spelen. Wanneer ik alleen met haar ben een dagje dan eist ze me de hele dag op. Ik denk dat ik het zelf heb veroorzaakt. Ik heb vrij snel het gevoel dat dat ik niet genoeg met haar doe of dat ze niet genoeg aandacht krijgt dus ik geef ook te snel aan haar toe, tenminste dat heb ik altijd gedaan. Ik probeer nu wat meer haar te laten. Ook als ze steeds me opeist dan help ik haar dor te zeggen wat ze zou kunnen doen maar verder probeer ik haar wel wat vaker echt alleen te laten spelen en niet op haar eisen in te gaan. Het moet ook wel aangezien haar zusje bijna geboren wordt, dan is er ook veel minder tijd voor haar. Tja echte tips heb ik dus niet. Ik denk dat ze het alleen kan leren door haar ook echt alleen te laten spelen ondanks dat ze jou erbij wil.
Ehm, het klinkt misschien heel flauw en zo is het niet bedoelt. Maar misschien is het het beste om gewoon niet meer met haar te spelen. Onze dochter speelt ook het liefste altijd samen maar wij zijn heel resoluut en zeggen dan: Nee pappa/mamma moeten zelf even wat doen en laten haar dan even in haar sop gaar koken. Uiteindelijk gaat ze nu vaak alleen spelen en zegt dat we niet mee mogen doen omdat ze even zelf wat moet doen!
Tja, ik denk dat ik idd iets 'strenger' moet gaan worden. Ze is er zo aan gewend om alle aandacht te krijgen dus ze is eigenlijk gewoon verpest.... zucht... mijn schuld, I know..... Ik denk dat ik ook duidelijker moet zijn. Dus als ik dan even koffie ga drinken en een momentje voor mezelf heb dan moet ik haar ook 'negeren'. Tot op zekere hoogte natuurlijk maar nu laat ik me toch wel verleiden om toch naar iets te komen kijken. Met als gevolg dat ze toch steeds om me heen blijft hangen als ik dan even (achter de laptop) ga zitten. Ik las toevallig ergens dat het ook handig kan zijn om een kookwekkertje neer te zetten en dat ze dan zelf moet spelen tot dat het wekkertje afgaat. Dan richt het kind zich meer op het wekkertje ipv op mama. En je kan de tijd ook steeds iets opvoeren hihi Meer tips zijn welkom!!
Hier hetzelfde probleem! Ik geloof dat ik er ook schuld aan heb, heb te vaak er aan toegegeven en ik was ook bang dat ik hem te weinig aandacht gaf. Mijn zoon eist mij ook een hele dag op en als hij ergens anders is dan kan hij wel spelen en dan horen ze hem ook niet weer. wat hoor ik vaak "wat kan jou zoon prachtig spelen" dan denk ik ja dan moet je even een dag bij mij thuis komen... als ik even geen tijd heb dan gaat hij hangen en op de banken klimmen om zo zijn aandacht op te eisen e.d. Maar ik ben er streng in geworden nu. Vaak zeg ik en nu ga je even alleen spelen, mama gaat dit en dit doen als mama klaar is dan kom ik weer met je spelen... en dit werkt! Of ik negeer zijn aandacht eisen even, na een minuut of 5 heeft mijn zoon door dat hij even geen aandacht krijgt en kiest het hazepad en gaat zelf spelen. want hij kan idd heel mooi spelen alleen niet als mama er bij is
Hier ook hetzelfde. Eigenlijk de hele dag samen willen spelen. Met hier en daar momentjes dat hij heel eventjes zelf speelt. Is hij buiten dan moet mama ook buiten, gaat mama naar boven dan moet hij ook naar boven etc. Wat ik vaak doe is hem ook te laten "helpen" met dingen (stofzuigen, grasmaaien etc. hij met zijn speelgoed stofzuiger/grasmaaier er achter aan ) En ik zeg nu ook vaker dat hij zelf moet gaan spelen, helpt niet altijd moet ik zeggen. En wat ik nu heb aangeschaft zijn 5 zandlopers (van 30 sec., 1 min, 3 min, 5 min en 10 min). Elk kleurtje geeft een tijd aan. Ik heb ze net binnen, dus nog niet kunnen uit proberen maar ik hoop dat het gaat werken om te zeggen van ik zet nu het zandlopertje van 1 minuut om en dan ga je net zo lang spelen tot deze leeg is. Dat leek me wel handig, of het werkt weet ik dus nog niet....
Ik probeer onze dochter bij bepaalde taken te laten helpen. Zoals wanneer ik met de was bezig ben ofzo, mag ze helpen met in de machine doen of eruit halen en helpen in de droger doen enzo. Zo is ze zoet én krijg ik mn werk klaar. Maar als ik even achter de naaimachine zit ofzo, zeg ik ook gewoon dat ik nu even achter de naaimachine bezig ben en dat ik later weer met haar kom spelen. Soms gaat ze dan zelf spelen inderdaad en soms gaat ze dan naar dr papa om aandacht. Het varieert. Ik denk ook dat ik dr teveel verwend heb met aandacht, dus tja eigen schuld ook dan he. Hopenlijk leert ze wat meer zelf spelen als ze straks op de PSZ zit enzo
Ik schijn dit vroeger ook gedaan te hebben tot mijn moeder de volgende tip kreeg van een kleuterjuf. Zet de kookwekker op b.v 5 minuten en leg gewoon uit dat ze zelfstandig gaat spelen tot de wekker af gaat. Zo is de periode overzichtelijk en zit er een duidelijk eind aan en je kunt de tijd langzaam uitbouwen. Bij mij schijnt het geweldig geholpen te hebben. Groetjes Anita
Ik ga dat met die kookwekker eens uitproberen, want hier is het verhaal ook errug herkenbaar.. ben benieuwd. Eerst er even 1 kopen
Ik ga ook een kookwekker halen en het proberen! Ik hoor het idd vaker. Ik zeg idd vaak tegen mijn zoon en nu ga je even zelf spelen... maar ja even is een rekbaar begrip en voor een kind heel onduidelijk. denk dat een kookwekker daar verandering in kan brengen. en het idee van de zandloper vind ik ook leuk! wel even vermelden hier of dit ook helpt en bij mijn zoon is het ook zo als hij buiten speelt moet ik ook buiten zitten, ben ik boven moet hij ook naar boven e.d. Soms als hij buiten is ga ik wel eens stiekum naar binnen de was opvouwen ofzo en dan heeft hij dit niet door. zo ook vanochtend hij was zo heerlijk aan het spelen buiten wel een kwartier alleen haha na een kwartier merkte hij op "hey mama is er niet meer" en toen kwam hij in huis. maar ik vind een kwartier al heel wat!!!
Nou de truc met de kookwekker is gelukt!! Joehoe! Het is nu de 3e dag dat we het doen en nu lijkt het kwartje te zijn gevallen. Ze probeert nog wel de eerste paar minuten mijn aandacht te trekken maar ik ga gewoon door waar ik mee bezig ben en zeg: Ga maar lekker spelen schat. Ik ga wel iets doen (in het huishouden ofzo) zodat ze ook wel ziet dat ik 'druk' ben (ik sta nu met de laptop in de keuken ). En wat helpt is als ik muziek opzet, nu staat K3 aan en ze is lekker met een vloerpuzzel in de weer die ze net zelf uit de kast heeft gepakt! Ze lijkt dus te weten wat de bedoeling is!