Hoi, Met dit druilerige weer heb ik alweer gezellig mn kaarsjes aan. Nu heb ik een vitrinekast, zoals het plaatje. Met een glazen deur, aan alle kanten een klein kiertje. De afstand tussen de planken is een cm of 40 hoog. Ik wil op de middelste plank een waxinelichtje in leuk houdertje aan doen. Ik twijfel hierover, want het wordt natuurlijk wel warm en het moet wel veilig zijn natuurlijk!! De kast is verder leeg, behalve op de plank erboven en onder een houten fotolijst. Zouden jullie dit aandurven? http://haco.ordertechniek.nl/uploads/webshop/Haco/Vitrine%20smal%20Country%20Haco(1).jpg
Oh ja dat is echt leuk! Ik heb soortgelijke kast en weet je wat ik dan doe....zo'n nep waxinelichtje er in (op batterij). Staat bijna net zo leuk, maar is wel veilig!
Wat dacht je van....niet doen? Dat is echt niet veilig natuurlijk. Beter maar iets op batterijen erin zetten
Ik zou het niet doen. Ik denk namelijk dat het glas erboven knapt. En de gevolgen lijken me dan niet fijn. Glazen planken die in elkaar storten en misschien wel brand.
Zo'n lontje kan te lang worden en gaan fladderen; dan krijg je zo'n hele grote gele vlam ineens die gaat lopen roeten. Dan is de plank aan de bovenkant zwart. Ook wordt het veel te heet na verloop van tijd waardoor de boel in brand kan vliegen. En zelfs al zou dat alles wel meevallen, hoeft er nog maar een zuchtje wind te staan, een beeldje of iets om te vallen, een pluk haar of stof ingeblazen worden en je krijgt al een heel ander brandbeeld. Het is vuur en vuur vindt een weg om te branden. Alles wat brandstof is wordt erbij betrokken. Lijkt me niet echt iets om uit te proberen. En mocht je dat wel doen en eigenwijs zijn, zet de brandblusser en/of een emmer water ernaast.
Nee, niet doen! Je kan ook zelf wel bedenken dat het gevaarlijk is, hout en glas en een vuurtje, moet er niet aan denken. Bij mij aan de overkant heeft laatst iemand op balkon kaarsjes aangestoken en die vielen in ene zomaar om en hele balkon en huis in de fik gegaan. De vlammen sloegen uit het balkon, was heel eng, was in het donker. Je hoorde alles knetteren en glasgerinkel in een mum van tijd. Ze hadden op balkon van dat kunstgras liggen en terrasmeubels, nou alles dus uitgebrand, inclusief gedeelte woning ook. Was op 7 hoog. Huis is onbewoonbaar geworden, was een koophuis. Nee, met vuur moet je geen geintjes maken!
Thnx voor het openen van dit topic. Ik zat namelijk met dezelfde vraag Al heb ik open kastjes (dus zonder deur). Ik dacht eerst dat het wel zou kunnen omdat er veel ruimte omdat kleine waxinelichtje heen is maar het kan natuurlijk wel erg warm worden. Dus ik ga het toch maar niet doen.
Ben ik zeker de enige die wel doet. Klein waxinelichtje en zorgen dat er verder niks in de buurt staat ik doe t zo vaak
Ik bedenk me net. Die lantaarntjes zijn toch ook van glas? https://www.google.nl/search?q=lantaarn&biw=1438&bih=675&tbm=isch&imgil=JSz_WAo5UMuBhM%253A%253BTfSzx7vO0daVKM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fplantnewday.nl%25252Fbestsellers%25252Flantaarn-bilbao-40cm-hoog&source=iu&pf=m&fir=JSz_WAo5UMuBhM%253A%252CTfSzx7vO0daVKM%252C_&dpr=0.95&usg=__1dVQ409DynhrhbSsA3sSygjSruo%3D&ved=0CEYQyjdqFQoTCNzn3JvZsscCFQNG2wodVqoB8Q&ei=qC3TVdzzOYOM7QbW1IaIDw#imgrc=JSz_WAo5UMuBhM%3A&usg=__1dVQ409DynhrhbSsA3sSygjSruo%3D
Ja, maar die zijn juist speciaal gemaakt dat ze tegen brandende kaarsen kunnen. Ik weet niet of een vitrinekast gemaakt is om er brandende kaarsen cq waxinelichtjes in te zetten.....