Na bijna 10 dienstjaren in de kinderopvang is mijn contract in aug. 2010 opgezegd met een vaststellingsovereenkomst. Ik heb toen een ww uitkering aangevraagd, maar al snel had ik een baan in de gehandicapten zorg en kon ik in okt. t/m dec invallen voor 24 vaste uren per week. Dus had ik geen ww meer nodig. Na deze periode werd mijn contract omgezet in een 0-uren contract op invalbasis. In jan. en feb. heb ik nog wel wat gewerkt, maar sinds maart is er geen tot nauwelijks nog werk. Dit alles heeft te maken met bezuinigingen. Nu werk ik dus al 1,5 maand niet en heb ook geen inkomsten. En ik ben nu 13 weken zwanger met de nodige kwaaltjes. Dus ook nog niet de energie gevonden om fanatiek te gaan zoeken naar werk. Maar nu is mijn vraag dus, waar heb ik recht op? Heb ik nu recht op een ww? En wat moet ik doen om het een en ander te regelen, mocht ik recht hebben op een uitkering in welke vorm dan ook. Groeten, Suzanne
Beste Suzanne, Je wilt graag weten of je recht hebt op een uitkering omdat je bijna niet opgeroepen wordt om te werken. Vanaf de datum dat je 5 of meer uren minder kon gaan werken kun je aanspraak maken op een WW-uitkering. Je dient je dan wel in te schrijven als werkzoekende bij het werkbedrijf en beschikbaar te zijn voor werk. Je kunt de uitkering aanvragen en je inschrijving regelen op www.werk.nl . Je geeft aan dat je klachten hebt door je zwangerschap. Ik adviseer je om met je werkcoach te overleggen of het nodig is om hiervoor een ziekmelding door te geven. Actuele informatie over de voorwaarden om een WW-uitkering te krijgen vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare