Dag, Ik zit op mijn werk in een lastige situatie en weet niet zo goed hoe ik daar uit moet komen. Ik werk sinds oktober 2010 bij mijn huidige werkgever, met een contract van 4dagen in de week. Per 1 januari 2011 kon ze me nog maar een contract van 3dagen in de week bieden, maar aangezien ze wel voor 4 dagen iemand nodig had was het voor mij geen probleem. In overleg hebben we toen besloten dat ik dus gewoon 4dagen zou blijven werken maar dat mijn contract alleen aangepast zou worden. Tot op heden heb ik dan ook altijd structureel 4 dagen in de week gewerkt. Nu is het zo dat ik erg last heb van bekkeninstabiliteit, en hele dagen werken werd te veel. Dus sinds 3 weken terug ben ik kortere dagen gaan werken. Hierdoor kwam ik 3 uur per werkdag in de ziektewet. Mijn leidinggevende heeft toen nagevraagd bij P&O of het geen probleem was om mij voor 4dagen gedeeltelijk ziek te melden ondanks er maar 3dagen in mijn contract staat, maar dit was geen probleem. Nu hebben mijn collega's er moeite mee dat ik 3 uur per dag minder werk en daar hebben zij de leidinggevende vandaag op aangesproken. Toen heeft ze dus P&O gebeld en nogmaals overlegt, en nu mag ik opeens niet meer die 4e dag werken want het kan toch ineens niet! Nu vraag ik me af waar mijn rechten liggen. Mag mijn werkgever mij 5 weken voordat ik met verlof ga ineens minder dagen geven? En welke gevolgen heeft dit voor mijn zwangerschapsuitkering? Ik ben nu 29 weken zwanger en ga over 5 weken (per 1 juli) met verlof. Als ik vanaf aankomende week nog maar 3 dagen werk, krijg ik dan mijn uitkering ook maar berekend over die 3 dagen? Hoop dat jullie me kunnen helpen, weet het allemaal niet meer..
Beste Ghurabaa, UWV berekent de hoogte van je WAZO over de laatste volledige periode van 4 weken of een maand voorafgaand aan je verlof. Als de uitkering lager uitvalt omdat in deze periode sprake was van ziekte of verlof dan nemen we de periode daarvoor. Ben je dus nog ziek gemeld in deze periode dan neem UWV de periode daaraan voorafgaand. Ik kan je niet vraag over je rechten niet beantwoorden. UWV adviseert niet in arbeidsjuridische zaken. Wel kun je dit navragen bij de Arbeidsjuridische dienstverlening van het werkbedrijf, een vakbond of het juridisch loket. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Ik wens je veel sterkte met deze lastige situatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de snelle reactie! Even checken of ik het zo goed heb begrepen: Het is nu al zeker dat ik tot aan het einde van mijn verlof blijf ziek gemeld voor 3 uur per dag. Is het dan nu al zeker dat mijn wazo wordt berekend op de 4 weken voordat deze gedeeltelijke ziekmelding in ging? (deze is in gegaan per 10 mei)
Beste Ghurabaa, Dat klopt, de hoogte van je WAZO is gebaseerd op het loon van de laatste 4 weken of een maand voorafgaand aan je verlof. Als je loon in deze periode lager was vanwege ziekte of verlof dan nemen we de periode daarvoor. In jouw geval wordt de WAZO dus berekend over het loon dat je in de periode voor 10 mei hebt verdient. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ok, duidelijk. Alleen wat ik me nu wel af vraag. De uren die ik in de ziektewet ben, krijg ik 100% uitbetaald, dus ik ben qua inkomen niet minder gaan verdienen. Gaat het dan nog wel op?
Beste Ghurabaa, Als door ziekte of verlof de berekening van de uitkering lager uitvalt. Dan neemt UWV de voorafgaande periode. Als jij niet ziek zou zijn geworden door je zwangerschap dan had je dus de afgesproken 4 dagen door gewerkt. In jouw geval is het dus inderdaad zo dat je inkomen lager is geworden door ziekte. Hoe de berekening uiteindelijk gaat worden vind je in de brief met toekenning die je van UWV gaat ontvangen. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare