Hoi, Moet echt ff mijn hart luchten. Ik ben werkzaam in het voortgezet onderwijs. Afgelopen voorjaar heb ik een lerarenbeurs aangevraagd om mijn Master te gaan halen. Wij waren toen al geruime tijd bezig voor een 2e, maar t wilde nog niet lukken en omdat ik ook pcos heb zag ik de mmm er in september al aankomen... Daarom had ik zoiets van.. je moet toch doorgaan met je leven en twijfel al een aantal jaren over deze studie.. Nu hebben we het grote geluk dat ik net weet dat ik zwanger ben ! En vandaag te horen gekregen dat ik de beurs krijg en dus in september kan beginnen.. nu dus grote twijfel wat verstandig is... mijn situatie ziet er dan als volgt uit: -3 dagen per week werken + nakijk- en voorbereidingswerk -1 dag in de week naar de opleiding -en men schat dat de studiebelasting zo'n 25 uur is (even uit mijn hoofd) Zal dan dus tijdens de tweede helft van mijn eerste jaar al bevallen. En de studie duurt 3 jr.. -Opvang zal geen probleem zijn, maar ja, mijn grote dilemma is dat ik nog wel van mijn gezin wil kunnen genieten... kan ik misschien beter wachten? Of alvast zoveel mogelijk punten binnenhalen? Dames met ervaring/advies hier? Graag !
Ik zou wel de opleiding beginnen. Ken iemand die opleiding tot huisarts is gestart toen ze zwanger bleek, tussendoor dus studie onderbroken door verlof. Het is aanpoten maar het lukt haar wel. Natuurlijk in afstemming met partner. Moet je perse drie dagen blijven werken erbij? Mogelijk dat je daar iets mee kan? Of partner die minder gaat werken met ouderschapsverlof? Dat scheelt iig al in oppas regelen. Verder is het altijd afwachten hoeveel je thuis nog bezig bent met studie. De een heeft meer uur nodig, de ander minder dan ervoor staat.
Ik zou het niet doen. Je kiest zelf op dit moment voor kinderen, dan moet je er ook voor ze zijn. In mijn omgeving is er een gezin, hij werkt 40 uur (met regelmaat ook de weekenden van huis ivm werk) en de dag dat ze vrij is moet ze naar school voor haar studie. Ze wonen bij ons in de straat en wat een getouwtrek elke keer met die kinderen (de ene keer die oma, de andere keer die, dan eens een oom of een noodoproep op facebook)... En dan lees je op facebook dat moeder er zo van baalt dat ze een bijzonder moment van haar kind heeft gemist... Ik ben van mening als jij voor kinderen kiest, moet je je daarop aanpassen en anders er nog even mee wachten (en helemaal wanneer ze nog zo jong zijn en voor 100% afhankelijk van je zijn).
Ik ben in februari begonnen met een masteropleiding en werk vier dagen per week, tot nu toe is het pittig doordat mijn zwangerschap veel energie kost, maar het lukt me wel. De opvang is goed geregeld en ik heb niet het idee dat ik er te weinig voor mijn kinderen ben. Ben wel benieuwd hoe het straks is na de bevalling, maar dat is gewoon even afwachten... ik heb ook nog even getwijfeld of ik zou moeten stoppen, maar op dit moment ben ik heel blij dat ik heb doorgezet.
Hmmm, ik denk: jij liever dan ik. Als ik zo in mijn omgeving kijk, vraagt een master toch vaak meer dan de studiebelastingsuren die ze zeggen. En de piekbelasting van je studie, zal vaak gelijk vallen met de piekbelasting van je werk. Aan de andere kant: je weet pas hoe zwaar het is als je het probeert. Hoe zit het ook al weer met die beurs? Ik weet dat je hem maar 1 keer kunt krijgen. Kun je hem dab 'pauzeren'? Of ben je hem kwijt als je toch besluit te stoppen?
Nog even een aanvulling. Wanneer de partner minder gaat werken is het natuurlijk anders, moeders hoeft niet altijd thuis te zijn
Bedankt voor jullie reacties meiden! Ik heb samen met mijn man besloten er toch voor te gaan! Spannend!
@ Zahra: Ik zie dat je keuze al gemaakt hebt, top! Ik heb het ook gedaan in ieder geval. Werk fulltime (met ouderschapsverlof wel, in de praktijk 4 dagen), en heb in één jaar mijn master afgerond, vet zwanger in dit geval. Tijdens mijn volledige studie heb ik twee kinderen gekregen, heb er vijf jaar over gedaan. Ik vond het prima te doen. Je hebt wel echt steun van je omgeving nodig, je man moet absoluut 100% achter je staan. Ik kon zelf heel veel colleges online volgen, ik hoop voor je dat jij dat ook kan?
Mijn dochtertje is nu bijna 7 weken oud en ook ik ga in september beginnen met een master (master leren en innoveren, ook met de lerarenbeurs). Door die lerarenbeurs krijg ik ook studieverlof, is bij mij een halve lesdag per week. Heb jij dan dus ook recht op