Ik weet dat mijn contract niet verlengt wordt per 1 augustus. Dan ben ik 6,5 maand zwanger en moet ik voor het eerst van mijn leven ww gaan aanvragen (en daarna verlof). Ik heb net gezien dat ik 9 jaar arbeidsverleden heb die ik mag meetellen voor de aanvraag van ww. Hoe zit het dan met de duur? Krijg ik dan 9 maanden ww + 16 weken verlof? Of krijg ik 3 maanden ww (want daar heeft iedereen recht op toch?) + 9 maanden ww + 16 weken verlof? Overigens hoop ik na mijn zwangerschap gewoon weer zo snel mogelijk een baan te hebben, het is alleen niet realistisch om er van uit te gaan dat een werkgever mij hoogzwanger gaat aannemen.
Ow en weet iemand hoe het zit met de hoogte van mijn verlof. Ik heb dus zo'n 6 weken een uitkering voor mijn verlof in gaat. Is mijn verlof qua bedrag gelijk aan mijn uitkering of gelijk aan mijn laatst verdiende loon?
Wat vervelend zeg, dat je contract niet verlengd zal worden Als je voldoet aan de weken- en jareneis en je hebt een arbeidsverleden van 9 jaar, betekent dat 9 maanden WW-uitkering. Dus die 3 maanden zitten daar al in, die komen er niet nog eens bij. Wanneer je verlof start, zal je WW-uitkering stoppen en zul je een WAZO-uitkering krijgen. Na het verlof kun je (wanneer je dan nog steeds werkloos bent), een herleving van je WW aanvragen (dan gaat het weer verder waar het gestopt is). Anders misschien je vragen stellen aan het UWV webcareteam hier op de site? Die kunnen je meteen helpen met al je vragen, ook wat de hoogte betreft.
Indd 9 maanden ww.. Heb hetzelfde aan de hand gehad als jij.. Ww is lager dan wazo.. Wazo is ongeveer gelijk aan laatst verdiende loon, niet aan ww En zou ook gwn lekker even genieten van je rust de laatste weken.. Ze nemen je indd niet aan!
Nee het is ook krom dat je moet solliciteren, want niemand wil je hebben. Maar goed ik houd me wel aan alle regeltjes. Ik ga alleen denk ik niet bij mijn favoriete bedrijven solliciteren, want die beweer ik liever voor na mijn verlof als ik wel weer kans maak Ik hoop overigens dat ik na mijn verlof weer terug kan bij het werk waar ik nu nog werk, mijn baas zegt wel dat ik mag bellen en ze me graag terug wil. Maar daar koop ik niks voor. Wel fijn dat wazo hoger is dan ww, hoe wordt dat bedrag berekend dan? Ik probeer ook alles positief te bekijken hoor! Ik ga in ieder geval goed uitgerust bevallen (waarschijnlijk).
Ik heb precies hetzelfde Ook nu in ww (1 juli tot 11 aug) Ik heb 11 jaar arbeidsverleden dus krijg 11 maanden ww. (eerste twee maanden 75% sv loon daarna 70%) en vanaf 11 aug dus 16 weken wazo. Wazo is 100%. Je SV loon wordt berekend adv je laatste verdiende loon gekeken over een jaar. Google maar of vraag het hier in het topic van het UWV. Wazo krijg je per week begreep ik. Uitkering ww per 4 weken. Ik solliciteer ook wel maar zodra ik op gesprek mag en ik blijk 30 weken zwanger te zijn krijg ik te horen dat ik in oktober maar terug moet komen (ben per half dec/jan beschikbaar natuurlijk) dus ach ik maak mij er nu niet zo druk meer om en zoek een leuke uitdaging voor na mijn verlof!
Maar als wazo wordt berekend over je laatste maand loon is dat voor mij erg weinig. Ik heb namelijk een 16 uren contract, maar heb over het hele jaar gekeken gemiddeld zo'n 30 uur per week gewerkt. Nu ben ik alleen mijn vakantie uren aan het opmaken (dat moet) waardoor ik deze maand maar 16 uur werk per week. Wordt wazo niet berekend over het gemiddelde van een jaar dan? Anders zou het in mijn geval echt niet leuk zijn..
Ik zal dit even verbeteren (sorry). Je krijgt niet 75/70% van je SVLOON, maar van je dagloon. Het dagloon wordt inderdaad gebaseerd op het SVloon (sociale verzekeringsloon) dat je verdient tijdens het dienstverband waaruit je werkloos raakt. Er wordt gekeken naar een periode van 1 jaar en van al die 12 maanden worden de SVlonen bij elkaar opgeteld. Daarna gedeeld door 261 (het gemiddeld aantal dagloondagen in een jaar). De uitkomst daarvan is je dagloon. De eerste twee maanden ontvang je hier 75% van, vanaf de derde maand 70%. Hou er wel rekening mee dat het dagloon een brutobedrag is en dat er nog 8% vakantiegeld vanaf gaat en de loonheffing. Het dagloon wordt per week over 5 werkdagen uitbetaald, dus per betaalcyclus zijn dat 20 dagen (je krijgt per 4 weken betaald). Daarvoor wordt het dus gedeeld door die 261, om een bedrag per werkdag uit te rekenen. De WAZO is 100% van je dagloon.
Je vakantieuren krijg je doorbetaald en tellen dus ook mee in de berekening die ik uitgelegd heb. Gaat echt om je SVloon (staat vaak ook onder SV of SVWloon op je loonstrook).