Hallo, Aan het einde van mijn studie ben ik zwanger geraakt. Mijn (HBO-)studie heb ik afgerond. Nu het is afgerond vervalt mijn recht op studiefinanciering. Vanwege mijn kwalen ben ik niet in staat om te gaan werken. Wanneer ik in het tweede trimester wellicht kwaalvrij ben is de kans klein dat ik nog ergens wordt aangenomen. Heb ik ergens recht op een zwangerschapsuitkering? Aanvullend: Mijn man werkt fulltime, tegen minimumloon
Beste Kkatinka, Je bent zwanger en vraagt of er in jouw situatie recht bestaat op een zwangerschapsuitkering. Om in aanmerking te komen voor een zwangerschapsuitkering moet er sprake zijn van een verplichte werknemersverzekering in de periode voor de ingangsdatum van de uitkering. Zon verzekering is bijvoorbeeld een dienstverband, WW- of Ziektewet-uitkering. Ligt het einde van een dienstverband of genoemde uitkering binnen 10 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum? Ook dan kan je aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering. Actuele informatie over werknemersverzekeringen vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Kkatinka, Het is inderdaad zo dat zoals de situatie nu is je niet verzekerd bent voor een zwangerschapsuitkering. Vind je nog werk voor de periode voor je verlof? Dan kun je wel aanspraak maken op deze uitkering. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare