hey ! waar heb je eigenlijk recht op als je een tienermoeder bent .. ik ben nu 16 jaar. klopt het dat je dan gewoon een babyuitkering krijgt voor je kind en ook gewoon kinderbijslag enzo ? ben anders bang dat ik het nog heel moeilijk ga krijgen qua financien groetjes
ik heb even gekeken voor je kijk maar even hier staan veel dingen waar je wel iets aan hebt en ja je krijgt gewoon kinderbijslag voor je kleintje en je ouders gewoon voor jou tot je 18 bent
Hoi hoi... Ik ben inmiddels iets ouder nu (22)... Maar het ging hier zo.. ik woonde thuis was alstaand en 16 jaar... Ik kreeg ook kinderbijslag zoals ieder kind die daar recht op heeft... En ik kreeg een uitkering die was per maand 400 euro.. tot je op je zelf zou gaan... Groetjes Brenda
nou meid, ik heb even gekeken, en dat wordt geen vetpot zag ik al. 400 euro per maand bijstand, en dan 187 euro per 3 maanden kinderbijslag. Ik hoop dat je ouders nog wat bijspringen, of dat je vriend een financiële basis heeft? Veel succes in ieder geval.
400 is veel vind ik, angezien ik 1 keer per 3 maanden kbs krijg en elke maand maar 230 euro ik ben nu 17 maar was 15 toen de kleine kwam
Wat veel of weinig is is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je gewend bent, dat is ook zo. Maar als ik kijk wat ik kwijt ben alleen al voor de kleine (luiers, poeder, potjes, doekjes, af en toe wat kleren ).... Tuurlijk, als je weinig te besteden hebt ga je ook anders winkelen, maar toch. Krijg je bijstand als je thuis woont? Blijf je thuis wonen of op jezelf? Op jezelf heb je natuurlijk nog meer lasten om rekening mee te houden. kortom, ik hoop nog steeds dat je hulp krijgt / hebt.
en weet iemand waar je recht op hebt als je 18 jaar bent en in verwachting, daarnaast woon ik samen met mijn vriend en huur particulier. dus ik hoop eigenlijk op een huur woning van een instantie, iemand enig idee
Ik kan me niet voorstellen dat je iets krijg terwijl je een partner heb tenzij die niet kan of mag werken.. maar dan moet jij gewoon gaan werken... Maar meestal moet 1 van jullie werken... Groetjes...
geen idee als je 16 bent... ik was 18 toen ik zwanger was van de eerste. En wat jeniffer betreft, je krijgt geen geld als je een vriend hebt want hij werkt en verdiend geld en als je dat te weinig vind moet je zelf er toch echt bij gaan werken. En een huisje via een instantie krijg je ook niet omdat je al een woning hebt... en als je die woning niet zou hebben dan zeggen ze van ga maar bij je ouders wonen. Een urgentie aanvragen heef ook geen zin want dan krijg je weer de reden dat je al een woning hebt en dus anders bij je ouders zou kunnen wonen. Je krijgt alleen urgentie als er sprake is van een echte noodsituatie. Ik heb een keer urgentie aangevraagd en toen kreegh ik dus bovenstaande te horen en mijn 2e urgentie aanvraag was dus echt noodzakelijk en die heb ik toen ook gekregen maar alsnog koste dat veel moeite.
Hey Michelle20 waarom heb jij toen je twee urgentie kregen als ik vragen mag? Ik heb 6 weken geleden eentje aangevraagt en krijg dus geen urgentie en we wonen nu bij me ouders dus ook geen lekkere plek (beetje klein) Dus ben wel erg benieuwd hoe jij het voor elkaar heb gekregen
Ik heb maar 1 keer urgentie gehad hoor... of begrijp ik jou tekst nou verkeerd? haha. Nou goed... de problemen wie ik had zijn prive en dat wil ik niet open en bloot zo hier neer zetten. Maar ik heb een lang traject gehad en er zijn zelfs onderzoeken naar mijn situatie verricht waardoor deskundigen dus ook advies uitbrachten naar het urgentie buro en dus ook zeiden dat het voor mij gewoon noodzakelijk was. Nogmaals om een urgentie te krijgen moet het echt dringend zijn en moet er echt sprake zijn van een noodsituatie. Heel jammer maar het is niet anders... ik vind ook dat de woningbouw hun selectieprocedure moeten aanpassen. Ik vind dat heel krom namelijk want mensen wie een huisje nodig hebben ( bijv zwangere) die krijgen het niet door hun leeftijd oid. Maar mensen die al huren en nu gewoon eens op zoek zijn naar een ander huisje en lekker willen verhuizen die staan in no time op nummer 1! belachelijk toch?
weet iemand waar ik recht op heb? ik ga nu naar een project begeleid wonen in zwolle. ik word bijna 18 kbs krijg ik, maar waar heb ik nog mee echt op? want moet daar zelf huur en zo betalen en me eten en alles. kan iemand me helpen?
Ik was ook 16 toen de oudste geboren werd en woonde nog bij mijn ouders,, kreeg idd kinderbijslag en een babyuitkering tot mijn 18e, die daarna in een gewone uitkering is overgezet. Je red het alleen als je ouders bijspringen...mijn ouders hebben veel nog zelf moeten betalen voor mijn zoontje toendertijd. toen ik 19 was ben ik na 6 mnd urgent ingeschreven te staan bij de woningbouw, in onze gezinswoning gaan samenwonen. Omdat mijn vriend werkte verviel mijn uitkering...je zult er dan echt bij moeten gaan werken, anders red je dat echt niet.
jemig dit klinkt verschrikkelijk, zo weinig als jullie krijgen. vind het knap als je het dan toch nog red. ik woonde met 16 op kamers, en kreeg toen wel een uitkering, dat is wel een aantal jaren geleden. maar toen ging het allemaal nog wat gemakkelijker. ik heb zelfs een servies gehad van de sociale dienst, wat ze overhadden op hun kantoor. en urgentie kreeg je toen makkelijker, ik woonde op een halve flat, en kreeg urgentie voor een grotere woning. maar ik weet ook dat er heel veel mensen op een gegeven moment urgentie aan ging vragen dat ze daarom daar strenger op zijn geworden. als je onder de 18 moeder word, dan neem ik aan dat je ook contact hebt met maatschappelijk werk? zo ja, dan kunnen die je mischien helpen op de vragen waar recht op te hebben? succes
maatschappelijk werk heb je niet altijd wat aan, ik heb hun ook om hulp gevraagt, maar je hoef maar 1 keer te zeggen dat je even in een dip zit of wat dan ook, en je mag meteen niet meer op jezelf wonen, moet je naar opvang ofzo, of de kinderbescherming staat op je stoep.
Je hebt wel recht op een uitkering, lijkt mij. Misschien een Wajong of Bijstandsuitkering? Je hebt geen recht op een uitkering als je samenwoont met een verdienende partner. Maar dat is niet 't geval, begrijp ik. Mijn broer woont ook begeleid en ontvangt een Wajong uitkering. Anders moet je gewoon informeren bij de gemeente, hoor. Je krijgt niks vanzelf, maar waar je recht op hebt, daar moet je aanspraak op maken, meid. Anders doe je jezelf en je kindje tekort.
@ lieve mama18 Voor een wajong-uitkering moet je een arbeidshandicap hebben, want dan word je arbeidsongeschikt verklaard. Deze is aan te vragen bij het UWV En bijstandsuitkering heb je pas recht op vanaf je 18e volgens mij. Deze kun je aanvragen bij het CWI. Kan iemand van het begeleid wonen project je niet ondersteunen?
eerder werden er uitzonderingen gemaakt wat betrefd uitkeringen, zodat je toch een uitkering kreeg. ik woonde op mezelf zonder kind. ik vraag me af hoe dat nu gaat.
Volgens mij ben je voor de wet meerderjarig als je moeder bent geworden (uitzonderingen daargelaten) en heb je dan dus recht op uitkering. Maar ik weet niet helemaal zeker of dat (nog) zo is.