Waar heb je spijt van of zou je de volgende keer anders willen? (Mbt bevalling/kraamtijd)

Discussie in 'De bevalling' gestart door 1986CHANTAL, 14 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Meteen eerlijk zijn tijdens de zwangerschap. Ik vond er niets aan. Ik was mezelf niet, al die kwaaltjes en emoties. Vanaf het moment dat ik besloot hier open over te zijn, was het zo veel beter.

    Wat betreft de bevalling en kraamtijd, niets tot weinig. Top bevalling en top kraamtijd.
    Volgens mij heb ik 10 minuten na de bevalling gezegd "liever een bevalling dan een zwangerschap". Hoorden de artsen niet vaak :roflmao:.
     
  2. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Wat betreft de bevalling zou ik niks anders doen de volgende keer.
    Na de bevalling zou ik geen borstvoeding meer proberen te geven, wat een drama was dat.
    Verder zou ik na de bevalling in het ziekenhuis eerder vragen om pijnstilling. Ik kreeg nu niks en was nauwelijks aanspreekbaar door de pijn na een totaal ruptuur.
    Ook zou ik mijn eigen klachten na de bevalling duidelijker aangeven en beter luisteren naar mijn eigen gevoel.
    Verder heb ik na de bevalling de vorige keer redelijk goed op mezelf gelet, dat zou ik weer doen. Maar zou het nu nog beter doen denk ik. En geen cadeaus meer van opa’s en oma’s in het ziekenhuis op de dag van de bevalling. Wat een onhandig gesjouw met alles. Het was enorm veel en mijn hoofd stond totaal niet naar al dat uitpakken etc. Liever een paar dagen later thuis lekker op ons gemak.
     
  3. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Een eventuele derde kindje zou ik heel graag zelf willen aanpakken bij de geboorte.
    Ook zou ik graag een geboortefotograaf aanwezig willen hebben.

    Ook zou ik bij een derde bevalling fulltime iemand - naast mijn man natuurlijk - aanwezig willen hebben. Klinkt als best wat, maar de vorige keer zat tussen eerste wee en mijn zoon op mijn buik 47 minuten. De verpleegkundige en verloskundige waren even bij een andere bevallende vrouw kijken en mijn man wilde net gaan plassen, toen ik uit het niets persweeën kreeg.
    Ben als de dood dat een volgende bevalling weer zo snel gaat en ik de uitdrijving alleen moet doen:oops:
     
  4. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.612
    1.071
    113
    Vrouw
    Dat wordt voor een geboortefotograaf ook een uitdaging om op tijd te zijn ;)
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Haha, dat wel! :)

    Voordeeltje is misschien wel dat het - net als de vorige keren - een geplande inleiding met 38 weken zal worden. De datum zal dus ruim van te voren bekend zijn.
     
    liefkleintje vindt dit leuk.
  6. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.612
    1.071
    113
    Vrouw
    Kijk, dat scheelt al veel! ;)
    Ik weet niet waar je woont, maar je mag me altijd een pb sturen als het ooit zo ver is :)
     
    Sado vindt dit leuk.
  7. Salamander

    Salamander Bekend lid

    1 okt 2012
    629
    4
    18
    Vrouw
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Hier was ik achteraf heel blij met mijn keus bij de bevalling van mijn dochter om thuis te bevallen. Met de bevalling van mijn jongens moest ik verplicht in het ziekenhuis bevallen vanwege tweelingzwangerschap en werd ik daarom ook ingeleid met 37 weken. Ik was het helemaal zat en dolblij toen het eindelijk de dag van de inleiding was. Maar achteraf gezien baalde ik dat ik het niet nog even wat langer had volgehouden. Mijn mannetjes waren randprematuur en hebben een pittige start gehad. Wel meteen thuis hoor maar met hun lage gewichten en snel overprikkeld was het misschien beter geweest als ze nog iets langer bij me in mijn buik hadden gezeten.
    Met die ervaring in mijn achterhoofd had ik bij de zwangerschap daarna steeds zoiets van vohouden volhouden. Maar wat duren de dagen lang als je het vanaf week 36 al zo ontzettend zat ben (bekkeninstabiliteit, nauwelijks meer slapen, maagzuur en echt een enorme buik!) Ik ben uiteindelijk 3 keer gestript en pas met 41+1 bevallen. Haha mijn dochter wilde echt pas in oktober eruit..
    Maar wat anders is een thuis bevalling t.o.v. een (ingeleide) ziekenhuis bevalling. Fijn in je eigen omgeving, rust om je heen, en niet vastgekluisterd aan een bed. We hadden een bevalbad staan omdat ik daar vanwege mijn bekkenklachten in wilde bevallen. Wat een verademing toen ik daar in mocht!! Het warme water werkte pijnstillend en ik kwam echt in een soort bubbel terecht. Wel meteen weeën om de 3 minuten terwijl ze daarvoor om de 7 a 8 minuten kwamen. Maar door mijn ontspanning ging de ontsluiting ook vlot en is mijn dochter 2 uurtjes nadat ik het bad instapte geboren. Ik kan het iedereen aanraden zo'n bad!! Ik heb mijn dochter ook zelf aan kunnen pakken, onder water, het was echt prachtig!!
    Enige nadeel, en dat was helaas wel een grote.... de vk had niet goed zicht op mijn 'onderkantje' en omdat mijn dochter bleef hangen met haar schouder veroorzaakte dat vervolgens een totaalruptuur. Als ze dat beter in zicht had gehad had dat waarschijnlijk voorkomen kunnen worden.
    Dus na die fijne thuisbevalling kon ik helaas alsnog naar het ziekenhuis om op de ok gehecht te moeten worden.

    Nog een aanrader: een bevallingsfotograaf! bij de geboorte van mijn zoontjes niet gehad en bij mijn dochter wel. Wat heerlijk om die foto's terug te kunnen kijken, ook echt bijzonder want zelf zie je natuurlijk niet goed wat er gebeurt. Het heeft mij ook echt geholpen in de verwerking ook omdat ze nog mee is gegaan naar het ziekenhuis. Echt ontzettend jammer dat we dit bij de jongens niet hadden.

    Dus tip 1: bevallingsfotograaf
    tip 2 : thuisbevalling (wanneer je de keus hebt)
    tip 3: bevallingsbad
     
    Hoebie, liefkleintje en Merell90 vinden dit leuk.
  8. Doltishlobster

    17 dec 2018
    37
    24
    8
    Vrouw
    Mijn bevalling was ingeleid en verliep eigenlijk heel goed. Ik was zo bang voor de pijn die zou komen dat ik na 2 uur een weeensstorm (en nog steeds geen cm opgeschoten te zijn) een ruggenprik vroeg. En dat was de beste beslissing voor mij.
    Vanaf dat moment een geweldige bevalling gehad. Ik had direct daarna weer het gevoel in controle te zijn en dat gaf zoveel rust. Deze keer zekerzeker een ruggenprik als het even kan.

    Wat ik wel anders wil is dat ik direct na mijn bevalling wil dat mijn hb gemeten wordt. Ik had achteraf veel bloed verloren maar dat hadden ze niet goed gemeten. De volgende ochtend bleek mijn hb een magere 5 te zijn.
    Ik vond het al zo raar dat andere vrouwen konden douchen na hun bevalling terwijl ik mijn baby niet eens zelf vast kon houden.

    Hierdoor ook de eerste paar dagen mijn baby niet durven dragen omdat ik zo zwak was. Dat was achteraf wel jammer.

    Ondanks dat wel een hele fijne bevalling en kraamtijd gehad.

    Ik ga wel mijn schoonouders instrueren dat ik geen cadeaus wil vlak na mijn bevalling. Mijn hoofd stond echt niet naar beleefd cadeautjes uitpakken.
     
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hoe reageerde je omgeving hierop?
    Ik merk nu dat ik hetzelfde lijk te denken.

    Er is maar weinig dat ik echt leuk vind aan een zwangerschap behalve dat er een kindje komt.
    Ik zie het meer als het noodzakelijke doen om het einddoel te bereiken.
     
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.850
    16.878
    113
    Vrouw
    Wel voor pijnstilling / ruggenprik kiezen.
    Bij m'n eerste had ik aangegeven het liever niet te willen. Maar nee dat gaan we niet meer zo doen bij een 2e :p (vreselijke rugweeën van begin tot eind)

    Geen bezoek meer in het ziekenhuis net na ik ben bevallen (tenzij ik me zelf goed genoeg ervoor voel)

    Tijdens kraamtijd meer eigen wensen aangeven mbt bezoek. Zeker niet langer dan een uurtje en niet meer 's avonds.

    Lekker de eerste dagen voornamelijk in bed blijven en me laten verzorgen :oops:
    (Bij de eerste was ik vreeeeeselijk moe, en niet goed aan toegegeven)
     
  11. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Sommige vrouwen waren opeens heel eerlijk en gaven aan dat zij dit ook hadden. Geeft veel geruststelling en lucht heel erg op.

    Niet iedereen begreep het. Vreemd genoeg vooral leeftijdgenoten zonder kinderen niet. Ik vergeleek het met een heel leuk feestje. Hoe leuk het ook was en het helemaal waard (en je het zeker weer gaat doen), die kater op zondagochtend is klote en wordt er niet makkelijker op, hoe leuk het ook was. Hahaha. Misschien een rare vergelijking maar zo voelde het wel als ik weer een nacht niet sliep van beenkrampen.
    En het wil niks zeggen over de bevalling, kraamtijd en gevoelens naar je kindje.
     
  12. Jess93

    Jess93 Fanatiek lid

    9 sep 2014
    2.821
    2.080
    113
    Vrouw
    Houten
    Bij de 2e bevalling had ik gewild dat ik naar m'n gevoel had geluisterd. Had 4cm na een nacht weeën en twijfelde of ik naar het geboortehuis in bad zou gaan (wilde graag in bad bevallen) of naar zh en ruggenprik, gezien mijn 1e langdurige (29u) bevalling adviseerde de VK het zh. Zodoende dus gedaan. Na aankomst 4.5cm en werd op mijn verzoek de ruggenprik geprobeerd, na een half uur de prik proberen te zetten was het niet gelukt. Voordat de andere pijnstilling aangesloten werd, de morfinepomp, werd er nogmaals ontsluiting gemeten: 9.5 cm! Tien minuten later was ze er.

    Het erg vervelende was nog dat ik aan het misprikken van de ruggenprik een liquorlek heb gehad, dat is mij zwaar zwaar tegengevallen. Dus heb alles behalve leuke kraamperiode gehad. Ik zou een volgende keer dus ook zeker minder makkelijk nadenken over de ruggenprik.
     
  13. Bevalbadhuren

    Bevalbadhuren Nieuw lid

    2 feb 2019
    1
    1
    1
    Fijn om te horen dat de bevalling thuis goed bevallen is. Ook dat je bevallen bent in een bevalbad zal veel ontspanning gegeven hebben denk ik.
    Top!
     
    Salamander vindt dit leuk.
  14. Esther21

    Esther21 Bekend lid

    16 okt 2016
    516
    172
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bij me bevallingen zou ik niks anders willen of kunnen gedaan hebben. Op me tweede bevalling na, ik had te laat door dat me weeen heel krachtig waren. Waardoor ik echt het geboorte hotel in kwam en binnen 15 min waarvan 7 min persen me zoon op me lag.

    Na me bevalling heb ik meer gedragen dan bij me eerste, bv gegeven tot 6 maanden en dit alles gaf me echt voldoening. Ik hoop dat het weer allemaal zo mag gaan ❤️
     
  15. Summer1991

    Summer1991 Niet meer actief

    Ik had dus echt een hork/heks van een vpk. Toen mijn vk weg moest voor volgende bevalling en ik haar hand dus kwijt was vroeg ik of ik die van de vpk mocht vast houden. Ze zat tenslotte toch de hele tijd naast mij. Zegt ze doodleuk “nee”. Na de geboorte mocht mijn man onze dochter aankleden. Was onze eerste en sowiezo nog nooit een baby aangekleed. Dus hij was voorzichtig. Zegt ze: dat doe je niet goed. Jeetje wat kan jij dit slecht zeg. Nou mama ik zou er niet veel van verwachten. Achteraf had ik tegen haar willen schreeuwen en om een andere willen vragen.
     
  16. Merell90

    Merell90 Bekend lid

    30 jul 2015
    995
    227
    43
    Vrouw
    Onze kleine man is vandaag 2 weken oud, en ik had me van tevoren veel beter willen inlezen over borstvoeding. Doordat hij direct verkeerd aanhapte waren mijn tepels gelijk kapot na de eerste voeding (sterke zuigkracht). We gingen het weekend in, waardoor er geen lactatiedeskundige beschikbaar was. Nu moet ik mijn melkproductie nog flink opbouwen wil ik volledige bv kunnen geven...
     
  17. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.291
    2.183
    113
    En is dit gelukt @Meisje93 ? ;)
     
  18. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    volgens mij heeft schoonfamilie goed doorgehad dat wij er niet zo blij mee waren.
    Waardoor ze nu netjes appten of ze konden komen.
    En ook paar keer nee verkocht mbt. het vasthouden. Al voel ik me dan lichtelijk schuldig.

    Dus deels geslaagd ja. :D
     
    Louise11110 en Mom86 vinden dit leuk.
  19. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.291
    2.183
    113
    Oee lijkt me echt lastig nee te zeggen:oops:. En is dit dan naar naaste familie of juist niet?
     
  20. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    ja schoonfamilie.
    Is ook lastig hoor. Althans vind ik.
     

Deel Deze Pagina