Gymen bij kleuters is echt niet veel anders dan een speeltuin bezoeken. Snap in ondergoed rondlopen dan ook echt niet.
Hier al vanaf de peuters 1x per week een echte gymdocent met een cios student. Maar dan nog zweten die ook niet van de dingen die ze doen. Het is nog meer spel dan sport.
Hier gymen ze ook in hemd en onderbroek met gymschoenen. En toen ik dat voor het eerst hoorde was mijn eerste gedachte ook; nou dat vind ik eigenlijk wel een beetje weinig. Maar ja.. heb er verder niks mee gedaan. Met zwemles heb je hetzelfde idee.
Dat ik vind dat er een gigantisch drama gemaakt wordt van iets kleins. Dus inderdaad: we houden ons gewoon aan de geldende regels op school
Daar hoef je niet voor in je ondergoed te gymen hoor. Op de middelbare school was er een gymleraar die meisjes toch wel heel graag hielp met de bok en dan net z'n hand verkeerd hield. Uiteraard per ongeluk.
Hier gymt groep 1 in de kleren met gymschoenen en gaat groep 2 met groep 3 mee naar de grote gymzaal en sport daar in de gymkleren. Als hier de regel komt dat er in het ondergoed moet worden gegymt en de leerkracht lacht me nog net niet in het gezicht uit als ik aangeef dat niet acceptabel te vinden blijft kleuter thuis op gymdagen. Ik bepaal wat wel of niet acceptabel is op het gebied van kleding, Niet de juf.
En dat is precies waarom je ze zo jong mogelijk moet leren waarom je zo jong mogelijk zelf je eigen grenzen moet leren aangeven. En dat juf of meester nooit het recht heeft te beslissen over hoeveel kleding er uit móet.
Precies dit! Ik heb ook al een tijd geleden besloten dat mijn kind op school NIET hoeft te douchen als ze dat niet wil. Niet omdat ik dat zelf vervelend vind, allemaal gewoon gedaan en nog ben ik het tegenovergestelde van preuts, maar mijn kind is gewoon wel ONTZETTEND preuts aangelegd. En ik vind dat je je mbt je lichaam nooit onprettig hoeft te voelen als dat niet strikt noodzakelijk is (dus bij de dokter).
Jij kan dat iets kleins vinden. Mijn kind moet huilen bij het idee dat ze in haar onderbroek langs ‘al die mensen’ moet. Dus hoeft ze dat niet.
Dat er vandaag een moeder op school naar me toe kwam en zei dat ze het oprecht sneu vindt voor mijn zoon. Uh wat precies? Nou jaaaaaaa, dat hij zo kwaad kan worden als hij naar niveaulezen gaat (hij heeft een hekel aan niveaulezen ). Want tja, ze had van een andere moeder gehoord dat hij vanmorgen weer zo tekeer was gegaan in het bijzijn van de hele school. Ik was erbij met lezen en er is helemaal niks gebeurd. Maar ja, ze zag me niet omdat ik een boekje uitkoos die we zouden gaan lezen. Deze moeder was tot een paar maanden geleden 1 van mijn beste vriendinnen, maar vond het nodig om mijn zoon enorm af te kraken en binnen het vriendinnengroepje leugens verkondigde, dat ik in 1 klap genegeerd werd door vele moeders op school. Nu alleen nog bedenken hoe ik haar terug kan pakken En dat er zoveel kinderen los in de auto zitten. Staand voor de achterbank tussen de voorstoelen in.
Kill 'em with kindness. Ik ben ook wel eens wraakzuchtig. Maar de beste wraak is doen alsof het je allemaal niet raakt, alsof je nergens last van hebt en gewoon lekker vriendelijk blijven alsof je niet eens doorhebt hoe kattig die ander aan het doen is. Ik pas dat echt alleen toe bij mensen waar ik een bloedhekel aan heb. Het vreet ze op.
Dat het alweer 2 pagina's gaat over gymmen van kleuters. En dat iedereen er even een plasje over moet doen. En dat dus schoolpleinmoeder gezeur echt bestaat. Compleet met roddel en achterklap en volwassen vrouwen die van alles van elkaar vinden.
Ik negeer haar al een aantal maanden. Ze kan me de pot op. Vorige week was de eerste schoolweek en groep 3 en 4 moest naar de gymzaal komen ivm verkeersles. Daar kwam ik haar tegen en ze groette me ineens. Heb dr aangekeken en ben weer op de fiets gestapt. Stik maar. Ik kreeg het idee dat ze twijfelde om me aan te spreken de afgelopen dagen, maar na vandaag zal dat er niet meer in zitten denk ik
Voor de een is het iets kleins, voor de ander iets groots. Je weet niet waarom sommige mensen er moeite mee hebben. Er kan altijd een ervaring rondom seksueel misbruik meespelen en al is dat niet zo: als iemand zich niet prettig voelt bij kleding uitdoen vind ik niet dat je dat kunt verplichten. Ik snap ook het drama niet: als mensen het niet willen verplichten is er niets aan de hand namelijk.