Ik wil graag gaan studeren en was aan het kijken hoe het met de studiefinanciering zat. Nu blijkt dat ik maar recht heb op 266,- euro ipv de 505,- euro normaal ,omdat mijn ouders teveel zouden verdienen. Nu woon ik al 3 jaar op mezelf en heb weinig contact met ze. Ze liggen in scheiding en 1 woont zelfs al samen met een ander ... Nu blijkt dat hij teveel verdiend, wat wordt gekort op mijn studiefinanciering, hun redeneren dat mijn ouders dat moeten bijleggen. Maar er is geen geld! Alles gaat naar alimentatie en rekeningen, ik kom er niet in voor... Normaal gesproken zou ik me helemaal niet druk maken om wat hij verdient, we redden ons zelf wel, maar nu blijkt dat ik daardoor minder krijg en mijn eventuele studie in gevaar komt. Nu heb ik gezien dat je via een hardheidsclausule je kan vragen om je ouder buiten de aanvraag te houden, maar ik kan alleen vinden dat ik dan moet aangeven dat er een conflict oid moet zijn die onverzienbaar is. Met bepaalde documenten. Maar ik vraag me af welke? Hoe moet ik dat bewijzen? Kan iemand mij daarop antwoorden?Thx!
Je moet brieven/verklaringen etc. van anderen hebben. Het makkelijkste is als je ouders dat zelf doen, maar das natuurlijk moeilijk . Een huisarts kan bijvoorbeeld helpen, of 'getuigen'. Het is niet zo heel erg moeilijk maar 'onverenigbaar' is gewoon een moeilijk begrip en ook heel subjectief. Realiseer je ook dat je bij terugbetaling (bij bijv. vroegtijdig stoppen met je studie) de volle mep terug moet betalen. Veel succes! Josien
Ik heb destijds een verklaring van twee onafhankelijke psychologen en de huisarts ingediend. Mijn vader weigerde mee te werken en zelf een verklaring te tekenen. Succes meid en geef vooral je studie niet op!
Ik vind het ook een hele rare regeling. Mijn ouders geven dus niks uit aan mijn studie, dat moet ik allemaal zelf betalen. Wat ik ook doe of zeg, zij vinden dat ze niet meer verantwoordelijk zijn voor mij ( en dat snap ik heel goed) Nu wil ik dus een HBO studie gaan doen, maar dat kan helaas niet, omdat ik net tekort kom qua inkomen. Ik ben getrouwd en woon al 6 jaar niet meer thuis, maar nog ben ik afhankelijk van mijn ouders. Erg raar! je zou zeggen dat nu mijn inkomen, en dat van mijn partner zou moeten meetellen toch? Echt balen, want ik wilde zo graag deze studie doen. Maar inderdaad kun je als er geen contact meer is met de ouders kun je dat aanvragen. Je kunt een formulier vinden op de site van de IB-groep.
Inderdaad, er klopt niks van die regeling. Want ookal hebben je ouders nog zoveel geld, als zij besluiten dat jij helemaal niks van hun krijgt dan heb je gewoon dikke pech! Want van ib-groep krijg je geen cent meer! Als het goed is staat er op het formulier of in de folder wat voor bewijsstukken je moet inleveren. Succes, en laat je niet te snel met een kluitje het riet in sturen want daar zijn ze erg goed in bij ib-groep! Gewoon voet bij stuk houden!
Als ik mijn vader een verklaring laat tekenen waarin hij zegt dat hij het geld niet kan en/of wil betalen, zou dat dan genoeg zijn denken jullie? Want ik loop niet met deze problemen bij een therapeut of huisarts... Ik zou ook niet weten wat zij zouden moeten schijven eigenlijk... Wel bedankt voor jullie steun iig!
Volgens mij is dat niet voldoende, want dan zou het gemakkelijk worden voor veel mensen om op die manier extra geld te krijgen van de ib-groep. Maar je hoeft als het goed is ook niet met deze problemen bij een therapeut of huisarts te lopen. Je kan volgens mij je huisarts het probleem uitleggen, en vragen of hij/zij een verklaring zou willen schrijven. En ik ga er van uit dat de huisarts zelf wel ongeveer weet wat hij/zij zou moeten schrijven. Je kan het in ieder geval proberen lijkt me!
De hardheidsclausule is een moeilijke regeling. In mijn tijd moesten je ouders practisch dood zijn om daarvoor in aanmerking te komen. Ik denk dat het beste is als je hier rechtshulp om advies vraagt. Wat er voor nodig is, is waarschijnlijk dat je ouder schriftelijk verklaren geen band met je te hebben en je niet financieel willen ondersteunen. En zelfs dan is het moeilijk. Dit is een regeling die gemakkelijk te frauderen is, daarom zijn de regels ook zo strikt. Mijn ouders gaven ook geen cent, maar ik kwam niet in aanmerking voor de clausule omdat mijn vader teveel verdiende. Ik denk niet dat een verklaring van je vader dit gaat oplossen, anders had iedereen dit al gedaan. Nogmaals, probeer via rechtshulp meer informatie in te winnen over wat hiervoor nodig is. Succes meid!
bij mij en een vriendin was deze hardheidsclausule zo geregeld. nooit problemen mee gehad en heb de aanvulling zelfs met terugwerkende kracht gekregen. naast alle verklaringen e.d die iedereen al hebben aangeven is er nog 1 ding wat belangrijk is en in je voordeel kan werken. schrijf het verhaal op vanuit jouw perspectief. destijds was dat het enigste wat een vriendin van mij kon aanleveren maar door haar verhaal heeft ze de beurs toch gewoon gekregen. succes in ieder geval en als je nog vragen hebt dan staat mijn pb open.