omzetbelasting : aangifte doen

Discussion in 'De lounge' started by engeltje87, Jan 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. engeltje87

engeltje87 Niet meer actief

hey dames,

ben lichterlijk geiriteerd ben namelijk aangifte aan het doen voor mn omzet belasting.
    Ik dacht ben net eind van jaar begonnen en heb dus nog niet zo veel in te vullen dus probeer het ff zelf ;)

tja leuk bedacht maar snap er werkelijk geen hol van :)

dus als iemand van het forum mij wil helpen GRAAG ben gestrand bij vraag 2 :):)

lfs

2. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Heb je al totalen gemaakt?

Bij vraag 1a vul je namelijk het BTW (19%) bedrag in wat je moet afdragen, dan vult het systeem zelf het omzet bedrag in.
    Idem bij 1b maar dan voor 6%, als je dit hebt anders over slaan.

Vraag 2 hoef je nooit in te vullen tenzij je gebruik maakt van een verleggingsregeling.

Vraag 3 vul je alleen maar in als je zaken (leveringen) doet met het buitenland

Idem vraag 4 maar dan voor ontvangsten uit het buitenland

Vraag 5a is al ingevuld dmv van vraag 1
    Vraag 5b vul je het BTW bedrag in wat je betaald hebt
    Bij vraag 5c komt dan automatisch het bedrag te staan van 5a min 5b
    5d gebruik ik nooit maar zou voor jou van toepassing kunnen zijn als je kleine ondernemer bent
    5e lijkt me ook duidelijk
    idem 5f

en bij 5g komt dan het bedrag te staan wat je of moet betalen of terug krijgt.

Mocht het niet lukken even met ze bellen.

3. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
  4. engeltje87

engeltje87 Niet meer actief

bedank voor jou snelle en vooral duidelijke reactie!

kom ik bij vraag 5d en als ik dat goed lees zie ik dat ik vrijstelling kan aanvragen, omdat mijn omzet in 2010 lager was dan 1.345

5. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Ik heb even voor je gekeken op de site van de belastingdienst en daar staat het volgende:

De kleine-ondernemersregeling voor de btw

Voor ondernemers die per saldo weinig btw hoeven te betalen, is er de kleine-ondernemersregeling. Toepassing van die regeling kan betekenen dat u minder (of zelfs helemaal geen) btw hoeft te betalen of dat u ontheffing van uw administratieve verplichtingen voor de btw kunt vragen. Zo'n ontheffing houdt onder meer in dat u geen aangifte meer hoeft te doen. U moet wel uw facturen bewaren voor een eventuele controle. Er gelden 4 voorwaarden voor de kleine-ondernemersregeling:
    U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar € 1.883 of minder btw.
    U hebt een eenmanszaak of u maakt deel uit van een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma. Bij een samenwerkingsverband geldt dat de deelnemers geen rechtspersonen mogen zijn.
    U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw, zoals het regelmatig boeken van de ontvangsten en het bewaren van uw facturen.
    Uw onderneming is in Nederland gevestigd (deze voorwaarde geldt niet als u als buitenlandse ondernemer uitsluitend in Nederland prestaties verricht).

Hoeveel btw zou u per jaar moeten betalen?
    Hoeveel vermindering voor kleine ondernemers kunt u krijgen?
    Meer dan € 1.883 Geen vermindering
    € 1.883 of minder, maar meer dan € 1.345 Vermindering van te betalen btw: 2,5 x (€ 1.883 - (btw-bedrag))
    € 1.345 of minder Vermindering is gelijk aan het btw-bedrag.
    U hoeft dus geen btw te betalen.

Dus als je inderdaad minder dan 1.883 euro btw moet betalen in een jaar dan krijg je vermindering. Bij minder dan 1.345 BTW in een jaar betalen krijg je vrijstelling.
    Het gaat dus niet om je omzet maar om het te af te dragen BTW bedrag over een volledig kalenderjaar.

Share This Page