Fysio of chiropracter?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 14 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Wie heeft er (misschien beroepsmatig) verstand van?

Ik heb al jaren pijnklachten aan 1 specifieke nekwervel, die grote, onderin mijn nek (C7). De laatste tijd wordt het flink erger, ik kan er zelf niet eens meer op drukken of de pijn schiet tot aan mijn elleboog.

Het is waarschijnlijk een gevolg van houding en zware borsten, want ook mijn schouderspieren zitten vast. Ik heb al aanpassingen gedaan op mijn werk: monitor hoger, meer afwisselende houding, opletten dat ik mijn rug recht houdt, niet verkrampt zitten, sjaal om mijn nek. Helaas hielp dat allemaal niet.

Ik wilde naar de fysiotherapeut gaan, maar nu zag ik op internet over een chiropractor, die speciaal voor nek en rugklachten is? Ik woon nogal afgelegen in een dorpje dus een chiropractor zit niet om de hoek, fysio wel. Zal ik toch gewoon eerst naar de fysio gaan, of beter die chiropractor?

Huisarts vindt ik niet echt nodig, die kan hooguit erin knijpen en me naar de fysio verwijzen.

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    chirurg...
    als het probleem grotendeels door zware borsten wordt veroorzaakt kun je elke dag wel naar de fysio/chiro gaan.
    ze kunnen het misschien verlichten maar het 'probleem' dan niet verhelpen..

3. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Na 20 jaar fysio vanwege nek p- en rugklachten, ben ik een paar jaar geleden over gestapt naar een chirooractor en sindsdien heb ik veel minder last. Ik morst elke week naar de fysio en nu ga ik 1x per 3 maanden......

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Nooit je nek laten kraken! Fysio dus.

5. Juul2012

Juul2012 Actief lid

30 jan 2012
    200
    0
    16
    Account Manager
    Den Bosch
    Hoezo?nooit je nek laten kraken??
    Wat een onzin!!

Hier zijn ze juist voor opgeleid!! Super ervaringen mee!
    Weet niet waar je precies woont, maar ken een hele goede in Tiel!!

Ik zeg dus Chiro ipv fysio!!

6. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Ik zeg ook chiro. Die heeft me een heel eind van mijn rugklachten( die ik een tijd heb gehad) af kunnen helpen, terwijl ik al bij vele anderen was geweest die niet zoveel voor me konden doen.

Je moet wel echt een aantal keren gaan, want ik begin kan het lijken alsof het niet werkt.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Waarom niet kraken? Zoek maar op arteria vertebralis dissectie. Risico op beroertes. Of verdere verplaatsing vam een nekhernia bijvoorbeeld.
    Het is niet voor niets dat chiropractie niet onder de wet big valt. Het is ook geen beschermde titel zoals arts of fysiotherapeut. De enige kwaliteitscontrole is dan ook door de beroepsgroep zelf.

8. Juul2012

Juul2012 Actief lid

30 jan 2012
    200
    0
    16
    Account Manager
    Den Bosch
    Een goede chiropractor behandeld niet als er kans op schade bestaat....
    Net als dat er heel slecht functionerende fysio's, artsen en slagers zijn, zullen er ook slecht chiro's zijn....

Gelukkig bestaan er ook hele goede!!

Maar ieder zijn ding....

9. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Hmmm en anders een osteopaat?
    Misschien kan die wat doen.
    Wat ze doen weet ik niet maar de abracadabra werkt wel.

Maar misschien is een borstverkleining ook een overweging....
    Dat is iets waar je goed over na moet denken.

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Chiropracter.....mijn man was 4 maanden 2 x per week bij de fysio met rugklachten maar het heeft niet geholpen. Nu is hij een aantal keer bij de chiro geweest en het gaat stukken beter.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik ga altijd naar een fysiotherapeut die als kopstudie manuele therapie heft gedaan. Besef dat chiropractor geen beschermde beroepsgroep is dus er kunnen kwakzalvers tussen zitten. Maar mijn rug doet het ook beter door 'kraken' en ik ga dus altijd naar een manueel therapeut. Die heft wel de ondeliggende kennis van een fystiotherapeut en de kennis van het bewegingsapparaat.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Zoek een manueel therapeut.
    Dat zijn meestal fysiotherapeuten met een aanvullende opleiding.
    Mijn manueel therapeut maakt mn rug los en behandelt ook de spieren met dry needling.
    ( aanprikken van spierknopen)

13. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik you niet gaan voor een chiropractor, dat is toch vaak te bruut. Kijk voor een osteopaat of cranio sacraal therapeut.

14. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

+1 erg wonderlijk dat dry needling maar het helpt wel

15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    idd eerder manueel therapeut

16. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Manueel therapeut die ook dry needling doet. Hier al jarenlang melkachtig. Soms zo heftig dat ik m'n hoofd niet meer kon draaien. Nu amper nog last en als ik last heb, 1 bezoekje en ik kan weer een hele tijd vooruit.

Melkachtig :D dat moet natuurlijk nekklachten zijn.

17. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik zou naar een osteopaat gaan. Langslepende klachten worden meestal niet door een fysio opgelost en chiropractor vind ik persoonlijk iets te manueel.

18. Thyrza89

Thyrza89 Actief lid

1 jan 2010
    403
    9
    18
    Heb al jaren baat bij chiropractor. Fysio hielp bij mij echt niet!

19. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dank jullie voor de tips.
    Ik heb nu een afspraak gemaakt bij een fysio die ook manueel en ook dry needling doet. Ik geef het een kans, mocht het niet helpen dan ga ik de chiro of osteopaat bellen. Kraken? Brrr doen ze dat met nekken ook?

20. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik heb hele goede ervaringen met de chiropractor.
    Heel lang bij een fysio gelopen voor rug en nekklachten en bij de fysio kwam ik er maar niet af. Paar keer naar de chiropractor en nergens meer last van!

Nu voor het eerst sinds jaren heeeeel veel last van ischias gehad, 4x naar de fysio geweest en ging niets voor uit, kon niet eens voor mn eigen kinderen zorgen.
    Toen naar de chiropractor en na 1 behandeling ging ik al voor uit en na 2 behandelingen kon ik zelf weer voor mijn kinderen zorgen.
    Na 3 behandelingen was het over.

Ik ben trouwens met de ischias de eerste 2 behandelingen niet gekraakt om dat hij dat niet aan durfde door de extreme klachten en toch hielp het heel goed!

Met mijn nek toen wel gekraakt en daar merk je niets van.

Deel Deze Pagina