Waar hechten jullie meer waarde aan, temp of ovu?

Discussion in 'Temperatuurkaartjes' started by Loki09, Oct 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Ik zie dat het nogal eens wisseld, wanneer de temp stijgt (en dus het temp kaartje je eisprong aangeeft) en wanneer de ovutesten positief aangeven.

Ik ben nu wel erg benieuwd waar jullie het meeste waarde aan hechten en waarom, dus brand los! :)

2. boesje

boesje Bekend lid

Aug 9, 2008
    993
    0
    16
    Groningen
    ovutesten zijn meer om je vruchtbare dagen te bepalen, tempen om inzicht te krijgen in wanneer je eisprong geweest is. Temp gaat pas omhoog na de eisprong en dus te laat. Je ziet dan alleen wanneer hij geweest is. Bij posiovu testen weet je dat je dan klussen moet om 24 a 36 uur later je eisprong te krijgen.
    Welke methode gebruik jij nu dan?

3. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt voor je antwoord :)

Mijn formulering was misschien niet helemaal goed ;) Ik bedoelde eigenlijk meer "Wat als je temperatuur iets anders aangeeft dan je ovu-strips". Las hier afgelopen week wat meer over en de ene geloofde heilig in de temperatuur en de ander zei juist dat die eerder afwijkt door bv ziekte terwijl een ovu-test altijd klopt.

Zelf gebruik ik het beide (is pas ronde 1) puur ter controle en om wat meer inzicht te krijgen in mijn (misschien nog schommelende) cyclus.
    Overigens klopte dat deze maand prima, had op dag 18 de meest positieve ovu-test en op dag 21 een hogere temperatuur (20e dus mijn ei gehad wrs).

4. boesje

boesje Bekend lid

Aug 9, 2008
    993
    0
    16
    Groningen
    Tja, als je het zo bekijkt....:)

Ik denk dat dan beiden niet voor de volle 100% te vertrouwen zijn. Bij het tempen zijn minder slaap, alcohol, onrustig slapen en ziek zijn van invloed op je temp. Wanneer je elke dag zelfde tijd tempt dan kun je er wel van op aan als je bovenstaande niet hebt. (snap je het nog??)

Bij ovu testen raden ze aan om ongeveer 4 uur voor het testen niets te drinken en niet te plassen geloof ik. Ik weet alleen niet precies hoe dat zit want hier let ik zelf niet op. Ook ochtend urine raden ze af. (te geconcentreerd geloof ik)
    Succes met je ronde en hopen dat het raak zal zijn met beide hulpmiddelen:D

5. Margootje

Margootje Bekend lid

Sep 8, 2009
    611
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hecht toch meer waarde aan mn temp. Jammer genoeg weet je wel pas te laat dat een een ei hebt gehad.
    Omdat mijn cyclus zo lang is, loop ik ook bij een gyn. Toevallig had ik maandagavond een mega positieve ovtest maar gisteren zag de gyn op de echo dat er wel een eitje zit, maar dat het waarschijnlijk nog een week zal duren eer dat springt. Dat betekent dus dat die ovtest niet klopte.... Ik vind het dus best veel geld om uit te geven aan iets waar je niet veel wijzer van wordt!

Liefs Margot

6. Trees

Trees Niet meer actief

Ovulatietesten geven aan dat je LH-piek hebt, maar dat betekent niet automatisch dat je een eisprong krijgt. Ook kan de piek heel kort zijn, waardoor je het mist met testen.
    Temp is ook afhankelijk van verschillende factoren, maar door op tijd te slapen, tempen, niet te drinken etc. kun je daar zelf wat aan doen. Vandaar dat ik meer waarde hecht aan tempen, mits het op de juiste manier gebeurt.

7. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

Mar 15, 2009
    1,409
    0
    0
    Ik heb het nu dus ook. Ik had op cd 14 een licht positieve ovulatietest en op cd 15 een knaltest. Maar FF geeft duidelijk aan dat mijn eisprong op cd 14 was. Terwijl ik dus een dag na mijn eisprong een positieve ovulatietest had....

8. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Ik hecht meer waarden aan tempen als je niet goed slaapt, drinkt of op een andere tijd opstaat dan weet je dat ook. Ik heb afgelopen maand voor het eerst allebei gebruik, ook heel prettig dan. Dan moet het wel met elkaar kloppen en niet zoals bij Zwitsal ;)

9. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

Mar 15, 2009
    1,409
    0
    0
    Ja raar hé, ik temperatuur heel strak na 8 uur slapen. En dit is wel een heel duidelijke stijging.....dus ik ga uit van mijn temperatuur.

10. 4days

4days Niet meer actief

Het ligt er (vind ik) een beetje aan wet net toevallig duidelijker is... Heb je een super duidelijke temp grafiek? Dan kan die haast niet missen. Maar bij sommige vrouwen schiet de temp alle kanten op... Maar zo is het ook met ovu testen. Bij de een zijn se super duidelijk, bij de ander is het een raadsel... Ik zelf combineer gewoon beiden. :)

11. silkie

silkie Actief lid

Mar 31, 2009
    470
    0
    0
    vorige maand voor het eerst allebei gedaan. M'n ovutesten bleven de hele maand hartstikke negatief, terwijl de temp volgens ff op dag 16 een ei aangaf.
    Deze maand opnieuw weer allebei gedaan, nu twee keer op een dag ovutesten gedaan, maar tot nu toe (dag 20) nog steeds negatief, terwijl ff weer op dag 16 een ovulatie aangaf.

Wordt er echt helemaal gefrustreerd van, wat moet ik nu geloven, heb ik nu wel of geen ei?

12. Trees

Trees Niet meer actief

Het kan zijn dat je een hele korte lh-piek hebt en dat je deze met ovutesten mist. Sommige vrouwen testen om deze reden twee keer per dag als ze in de buurt van hun ei zitten.

Je hebt wel een duidelijke tempverhoging? Ik ben zelf geneigd om ff meer te vertrouwen dan o-testen.

13. silkie

silkie Actief lid

Mar 31, 2009
    470
    0
    0
    heb deze keer twee keer op een dag ovutesten gedaan en nog steeds hartstikke negatief.
    tja tempstijging, wat is duidelijk?
    voor eisprong rond 36.3, dan een dip van 2-3 dagen rond 36.0 en dan een stijging naar 36.6

14. 4days

4days Niet meer actief

Nou dat vind ik hartstikke duidelijk hoor! Als je geen eisprong hebt, krijg je ook geen temperatuurverhoging, dan zou het altijd rond dezelfde temperatuur blijven hangen. Misschien moet je andere ovu testen kopen? Die van kruidvat geven snel positief aan.

Share This Page