Compensatie ivm lagere inkomsten?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Puck, 31 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puck

Puck Actief lid

23 jun 2010
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik wil graag 6 wkn voor de uitgerekende datum (20 mei) met verlof. Dat is 11 april. Ik heb twee 0-uren contracten. Mijn uitkering wordt dan dus berekend over de periode 11 maart tot en met 11 april, toch? Nou heb ik bij beide werkgevers geïnformeerd of ik deze periode meer/ zoveel mogelijk kon werken, maar er is gewoon op dat moment geen werk voor mij als oproepkracht. Nu is het dus het geval dat ik bij de ene die periode maar zo’n 14 uur werk (verdien daar krap 15 euro bruto) en bij de andere misschien (wat nog niet zeker is..) zo’n 40 uur (verdien daar 10 euro). In totaal, NIET per week!!
    Dit is echt te weinig om 16 wkn van rond te komen! Daarbij ben ik dus april, mei, juni en juli met verlof, terwijl die laatste drie maand de drukste periode is voor mij als oproepkracht. Als ik dus niet zwanger was en gewoon werkte, kon ik die maanden weer met de maand maart compenseren, maar dat gaat nu niet!
    Wat moet ik nou doen? Ik maak me echt wel zorgen!!

Groet, Puck

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Puck,

Het klopt dat de hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt bepaald door het loon dat je gemiddeld per dag verdient in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak voor je verlof.
    Ik begrijp dat je normaal gedurende de periode van je verlof meer zou werken en je nu dus relatief weinig inkomsten hebt gedurende deze periode.
    Helaas is hier geen compensatieregeling voor en kan ik dit niet voor je oplossen

Wel is het zo dat als je totale gezinsinkomen gedurende je zwangerschapsverlof onder sociaal minimum komt, je mogelijk recht hebt op een aanvullende bijstandsuitkering. Daarvoor kun je contact opnemen met UWV Werkbedrijf.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina