Nav een ander topic. Heeft er hier iemand ervaring met mindfulness training?? Ik ben erg benieuwd of het heeft geholpen en of het t geld waard is... Tis nogal prijzig...
Hier via Mediant gedaan tijdens de vorige zw schap. Vanwege mijn bekken kon ik niet op de grond liggen dus zat op een stoel terwijl de rest ontspande op de grond. Naja ontspannen ... Ik vond het vrij zweverig en heb er niis aan gehad. Je kon thuis oefenen met een cd en dan met de ogen dicht op bed bijvoorbeeld. Soms schoot ik in de lach want je moest inademen via je kruin en zo verder. Nee ... ik ben er te nuchter voor maar andere vrouwen hadden er wel baat bij die in hetzelfde groepje zaten.
Mindfulness is juist heel praktisch, zou niet zweverig moeten zijn. Heb meerdere cursussen gedaan voor mijn werk maar heb nooit hoeven ademen via mijn kruin. Gelukkig maar, want ik was niet meer bij gekomen van het lachen Ik kan het je aanraden, een hele prettige manier om meer in het nu te leven met minder zorgen.
Ja, ik ben via een psycholoog doorgestuurd naar een andere psycholoog die dit gaf. Vond het erg fijn en heeft mij goed geholpen. Kosten werden vergoed door mijn verzekering
Ik heb enkele seminars/workshops meegemaakt en er een tweetal boeken over gelezen. Ik vond het wel praktisch; maar kwam tot de conclusie dat ik dit al reeds toegepast had in mijn leven. Het is een fijne manier van doen, maar om nou te zeggen dat het een spectaculaire eyeopener is; nee. Dat dan weer niet. Maar het is wel leuk, dus mocht je het gratis ergens op kunnen pikken, zou ik zeggen: zeker doen!
Dat is de bodyscan. Jammer dat je het zo geïnterpreteerd hebt, want de reden waarom je dat aan het eind van de bodyscan moet doen, is om met je aandacht langs elk onderdeel van je lijf te gaan. Dat is het hele punt waar mindfulness om draait: het richten je aandacht.
Vond het ook zweverige onzin. .. Voel elk deel van je lichaam. . Focussen op onzinnige dingen. .. Dingen heel bewust proberen te proeven .. Had volgens mij een cursus van 6x maar ben na 3x afgehaakt. .
Mindfulness heeft mij heel goed geholpen. Ben daarna zelfs een opleiding tot therapeut gaan volgen ervoor.
Hier geen cursus, maar wel thuis. Heb dit boek: Mindfulness en stressreductie (Bob Stahl & Elisha Goldstein) - Uitgeverij Nieuwezijds Daar horen downloads bij met meditaties. Ik vind die erg fijn, fijne stem Ik vind mindfulness ook juist praktisch en niet zweverig. Het punt van mindfulness is dat je uit je hoofd komt en meer in het moment bent. Juist omdat mensen de neiging hebben om veel aan het verleden en aan de toekomst te denken en het heden te negeren. Daar zijn al die focus oefeningen ook voor bedoelt, focussen op wat er nu gebeurt en niet op iets wat al gebeurt is of nog moet gebeuren. @merryl, mag ik vragen welke opleiding je hebt gedaan? Ben ook geinteresseerd
ook mindfulness gedaan. Vond het ook zweverig en eigenlijk niet zoveel aan gehad. Die hele bodyscan, tja na 5minuten lag ik al rustig te maffen, ben nooit verder dan mijn schouders geraakt. Het enige waar ik wel wat aan had was de 3minuten regel:als je stress hebt, ga je effe apart zitten en denkt 1 minuut aan je omgeving (harde stoel tegen je rug, airco in je haar, deur die toeslaat bij de buur enz); 1 minuut aan jezelf (hart klopt te erg, heb buikpijn, voel angst, enz) en dan concentreer je je 1 minuut op je eigen ademhaling. Dat gehele gedoe met die boom en die bodyscan vond ik beetje overdreven. Wie heeft er immers tijd om ff 45minuten plat op de grond te liggen.
Oh ja, daar zit ik ook naar te kijken. Bij welke organisatie heb je hem gedaan? @heleentje: genoeg mensen hebben tijd om af en toe 3 kwartier te mediteren Maar je kunt een bodyscan ook in 20 minuten doen hoor. Kan heel ontspannend zijn.