Hoihoi.. Misschien weet iemand hier het.. Mijn man gaat het leger uit.. Mag nog oplriding volgen vd baas.. Maaar wat hij wil kanniet.. Zoals automonteur of in de techniek.. Waarom niet? Nou omdathij 1 dag in de week naar school moet en de andere 4 dagen op zijn eigrn werk aanwezig moet zijn. Dus kan geen stage lopen.. Maar mag bijv wel eens in de zoveel tijd 6 weken achtereen stage lopen en daarna weer terug naar 1 dag naar school en eigen werk. Hij moet hier zelf achteraan om wat te zoeken maar loopt helemaal vast. Nu kijk ik bij het friesland college op de site... Maar alles is werken leren..ofwerkzaam zijn in de functie waarvoor je leert. Oftewel stage.. Ben ik nou gek dat ik het ook niet snap?
Oke ik begrijp de helft.. Hij gaat uit dienst.. maar mag nog een opleiding volgen.. Onder diensttijd of na ontslag? En werken en leren is bbl. Dan krijg je betaald. En stage en leren is bol.. dan moet je betalen. Dus ja. Wat wil je nou exact weten?
Ja beetje onsamenhangend. Hij moet er over 3 jaar uit.. Mag nu een opleiding volgen. Maar van 1 dag in de week naar school.. De rest moet hij gewoon zijn huidige werk doen. Wat voor opleidingen heb je dan?
Nee dat is dus het rare.. Via friesland college.. Daar werken ze mee samen.. En informeren al gedaan en bij alles wat hij leuk vind kan niet omdat hij dan 2 jaar stage moet lopen
hij wilde graag automonteur opleiding doen, maar hij kon via het leger niet via daar die opleiding doen. Alles geprobeerd.
Ja dan zit er niks anders op dan wachten.. Of een opleiding kiezen die wel vergoedt wordt. Iets anders in de techniek? Of een overplaatsing naar de technische dienst? Ik weet wel dat voorheen ook thuisstudies vergoedt werden.. Maar dan kies je wel echt een theoretische studie.. en ik weet niet of ze dat nog willen. Als ik jou man was zou ik nog in overleg over de mogelijkheden van een studie met eventueel een overplaatsing. Harstikke fijn ook dat hij een opleiding mag doen!
ja maar das juist het punt.. je moet zelf via het friesland college je opleiding regelen, alleen er is helemaal geen info over welke opleidingen je kunt volgen... die voldoen aan de normen van defensie. dus ik dacht misschien is hier iemand die haar man dit ook heeft gedaan vanuit het leger... het is nl allemaal erg onduidelijk. en hij kan niet wachten, want de normen blijven hetzelfde en hij moet voor mei doorgeven wat hij wil..
Ik heb er geen recente ervaring mee. Kan de kapitein dat niet vertellen? Of een mail naar die school?
Je zou zeggen dat er vast wel een soort van decaan binnen defensie aanwezig is, danwel een decaan op het Friesland college die jullie meer informatie zou kunnen geven.
Is hij al bij de loopbaanbegeleiding geweest? Die zouden hem daar in ieder geval verder in kunnen helpen. En van wie heeft hij te horen gekregen dat hij geen stages mag lopen? Is dat z'n commandant geweest? Die beslist daar als het goed is over (in samenspraak met zijn pc of iets dergelijks.
Heeft hij al een gesprek aangevraagd met zijn loopbaan begeleider? Dat is degene die nu echt iets voor hem kan doen!
Wij hebben nu (zorg) een stagiaire bij defensie vandaan. Dan is ze 3maanden achtereen stage aan het lopen dan weer een maand niet, dan een dagje school etc. Ze heeft gewoon een x aantal uren stage nodig en dat was de vraag bij ons. Je moet dus een bedrijf hebben die (zonder dat het super vast is) een stageadres wil zijn voor een x aantal uren
Hij zou eventueel ook onbetaald verlof kunnen opnemen om in die tijd zijn stage te kunnen lopen. Maar ik weet niet bij welk onderdeel hij werkt, maar hij kan toch wel op zijn eigen veld/ kazerne stage lopen? En anders misschien weekende/avondschool? Het is natuurlijk ook wel logisch dat ze hem niet niet fulltime naar school sturen aangezien hij een opleiding gaat doen voor buiten defensie en niet een opleiding voor intern. En defensie betaalt ook al zijn opleiding. Succes