fouten in tijdschriften

Discussie in 'De lounge' gestart door anniek, 4 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    tjonge valt jullie dat niet ook vaak op?

ik weet dat er hier vaker fouten geschreven worden en ook ik maak me hier schuldig aan! vaak komt het ook nog eens door het snelle type!

Maar ik heb nu 2 tijdschriften hier liggen en beide zitten een aantal fouten in... gewoon een halve zin vergeten, een woord weggelaten, een woord dubbel en noem maar op!

Vind dat echt schandalig!

{waar je al niet boos om kan worden}

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    :) :)

3. Lyst

Lyst Bekend lid

29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    Professioneel noemen ze zichzelf dan.
    Heb je wel eens op spelfouten gelet? (Ook in boeken, enzo.)
    Ongelooflijk, haha! Ik zeg niet dat ik zo'n wonder ben met spelling en zinsopbouw, etc (Helemaal niet!) ... Maar het is soms echt ernstig.

*Edit:
    Heb je wel eens op Telegraaf.nl gekeken? Wat ze daar allemaal niet uitvreten!
    :confused:

4. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik vind ook dat veel mensen slecht zijn in grammatica en spelling. maar drukfouten en tikfouten (hte in plaats van het) vind ik nooit zo erg.

waar ik me wel aan erger is dat mensen dingen moedwillig dingen fout schrijven, zoals kindjuh in plaats van kindje. dat vind ik zooooo dom staan! komt misschien omdat ik altijd heb geleerd dat 'plat' praten niets is om trots op te zijn.... ?

en verder ben ik gewoon een taalpurist hahahahaha

5. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    o echt... nee nooit gezien

moet ook eerlijk zeggen dat ik geen kaas gegeten heb van het nederslands schrijven hoor!

maar dat het mij opviel is gewoon echt een wonder! brrr...

6. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    pssst ik ben trots op mijn limburgsdialect....

ik erger me dus niet zo aan het verkeerd gebruik van d en t bijvoorbeeld, misschien omdat ik dit zelf ook fout doe.

7. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Gister in mn...naja mn zoontjes harry potter deel 1 (die ik omdat ik nu vaak met de beentjes omhoog moet zitten ook maar uitgelezen heb)
    stond ook zo'n grove zins fout.
    Heb de zin 3 x moeten lezen voor ik door had wat ze nou zeiden.
    En een woordje ...weet nu nog steeds niet of t nou verkeerd geschreven of vertaald is...of gewoon niet vertaald. Zou iig niet weten wat t betekende.
    Weet t ook niet meer terug te vinden dus...naja.
    Maar ik zie idd ook steeds meer taal fouten overal.
    Op reclame borden, in tijdschriften en kranten.
    Vraag me soms af of die mensen die die kranten berichtjes schrijven geen spellings check op de comp hebben....
    Mn vriend ergert zich rot aan de sollicitatie brieven die hij soms krijgt met de grofste taal fouten er in.
    Erg rommelig opgesteld en soms gewoon dubbele dingen erin die ze ergens anders neer gecopy past hebben maar ipv cut -> past hebben ze dan copy -> past gedaan.
    Zie het overigens ook ooit bij officiele brieven van verzekering of zelfs van advokaten bureau ofzo.

En ja ik zal zelf ook wel t een en ander aan fouten maken.
    Maar ik probeer er op te letten en heb er niet op door geleerd. Bovendien is dit niet officieel :p
    Als ik n officiele brief type dan lees ik die nog eens grondig door (doe ik ook vaak met berichtjes op forums trouwens) en gooi er een spel check overheen. Als er dan nog fouten in zitten...tja. Maar doe er wel mn best voor zodat iedereen snapt wat ik schrijf.
    Kan je van sommige mensen echt niet meer zeggen.
    Maarja begrijpent lezen is ook niet voor iedereen weg gelegd. (en daar kan ik me soms OOK aan ergeren :p)

En ok ik ben verrekte trots op mene brabantsuh dialect. Mar ik type dr bijna nie in want da kende gullie nie allemoal verstoan. Tis zowiezo gin echte toal zoas t fries. ;)

8. veertje

veertje Fanatiek lid

Waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt, niet iedereen is goed in de taal.
    Ik vind het erg als er een fout is gemaakt door te snel typen, je kan nalezen wat je hebt geschreven maar een fout omdat je niet weet of iets met een d of een t schrijft kan gebeuren.
    Ik heb daar namelijk helemaal geen kaas van gegeten, ik kan me er dan ook ontzettend aan irriteren als mensen daar over lopen te klagen, mensen moet beseffen dat niet iedereen daar goed in is.

9. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    helemaal mee eens. maar als het je beroep is en je maakt toch fouten vind ik het wél erg.

een collega van mij maakt nieuwsbrieven (afd marketing) voor honderden klanten en ze typte altijd u aanmelding in plaats van uw aanmelding. en dat wist ze niet eens. ze haalt trouwens ook heel vaak na en naar door elkaar. bleek ze ook niet te weten dus ik heb een ezelsbruggetje gestuurd: na=tijd, naar= richting, dus na een week en naar de dokter. Maar het blijkt dat in de spreektaal rond utrecht na en naar een beetje door elkaar wordt gebruikt. ik zag laatst zelfs het woord waarneer. Nieuw-Nederlands!

En andere collega van mij zegt steeds hun in plaats van zij. Hij is een van de managers en heeft hele dure klanten aan de lijn. Elke keer als ik heM hoor zeggen hun hebben of hun lopen dan echo ik zij hebben of zij lopen. irritant ben ik he :evil:

ben benieuwd wat er over 50 jaar allemaal anders is :)
    taal is een levend iets dus er veranderT steeds wat. en dat maakt het ook wel leuk.

10. veertje

veertje Fanatiek lid

Sorry maar ik vind dat mensen die niet goed in de taal zijn ook recht hebben om zo een beroep te kiezen.

11. Lyst

Lyst Bekend lid

29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    Er wordt ook niet gezegd dat ze geen recht hebben op zo'n baan.

Ik vind overigens ook dat mensen die zo'n baan hebben, wel op de spelling en grammatica moeten letten. Dat vind ik zelfs logisch.

12. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    mogen mensen die niet goed kunnen koken dan ook kok in een restaurant worden? en mensen die slecht in het verkeer zijn chauffeur? of iemand die slecht kan rekenen wiskundeleraar?

ach het maakt mij niet zo veel uit, leven en laten leven. maar ik kan het me goed voorstellen dat mensen zich er aan ergeren zoals de dame die dit topic begon en ik. Maar als anderen zich er niet aan ergeren, wees blij, want het is helemaal niet leuk om je te ergeren :)

13. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Tenzij het gaat om een vaktijdschrift voor secretaresses.... die heb ik hier namelijk liggen omdat ons bedrijf daar een abonnement op heeft en zelfs daar staan fouten in, dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Zij zouden juist moeten weten hoe het moet.

14. lieniej

lieniej Actief lid

24 mei 2007
    497
    0
    0
    hahaha, spelfouten vallen mij ook altijd op maar kan me er niet druk om maken eerlijk gezegd.

Waar ik me wel echt helemaal dood aan erger is dat mensen taalfouten maken als ze praten, vooral "de jeugd" van tegenwoordig!

voorbeeld: "jij moet betalen voor dat kauwgom", zegt de andere: "ja, jij hebt die geld weetje!" pffffffffffff, dan gaan mn nekharen dus overeind staan....

15. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    moet je mijn stiefzusje (inmiddels 17) eens zioen msnnen... dat ziet er ECHT niet uit en je kunt het alleen begrijpen als je het hardop voorleest.

sow weetj wel hoe dope, ckar wetuh... zoiets. ik kan het niet eens nadoen hahahaha

16. veertje

veertje Fanatiek lid

Een kok laat ook wel eens wat aanbranden, een chauffeur maakt ook wel eens een inschattings fout en een secretaresse maakt ook wel eens een fout.
    Het maakt mij voor de rest niet uit want iedereen maakt fouten maar irriteer me er altijd aan dat mensen er zo snel over klagen.
    Ik heb altijd zoiets van verbeter de wereld begin bij jezelf :D
    Iedereen maakt nou eenmaal fouten daar doe je niks aan.
    En ja ik ben het er mee eens dat als je een beroep kiest waar je veel moet schrijven je het wel redelijk onder de knie moet hebben maar perfect hoeft het van mij niet te zijn.
    Normaal gesproken reageer ik niet op dit soort topics maar nu kon ik het niet laten, werd er een beetje boos om :oops:

17. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik hoop dat wanneer een kok iets aan laat branden hij dat niet aan zijn gasten geeft, maar het weggooit en opnieuw maakt. ;)
    Dat is hetzelfde als fouten in een tijdschrift: helemaal niet erg als je dat in de 1e of 2e correctieronde over het hoofd ziet, maar voor de uiteindelijke druk verwacht ik wel dat alle puntjes op de i gezet worden. Letterlijk en figuurlijk, hahaha. :)

18. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Ik vind het in kranten en tijdschriften enzo écht niet kunnen hoor, die fouten. Hoeveel paar ogen zien zo'n blad voor het bij jou op de mat ligt? De redacteur die het schrijft, de eindredacteur die het moet goedkeuren en dan heb je altijd nog de spelcheck. Dat vind ik gewoon echt té slordig.

Een paar jaar geleden werkte ik voor een bedrijf, waarbij een van mijn taken het corrigeren van teksten en brieven enzo was. Het was een technisch bedrijf en de meeste mannen hadden daar geen enkel probleem mee, zij hielden zich bezig met de techniek en ik met de taal. Er was echter een directiesecretaresse die elke keer weer stennis maakte als ik iets corrigeerde, dus op een dag hebben we haar teksten voor het personeelsblad maar gewoon door laten gaan. Nou, een paar dagen later stond ze met een rood hoofd bij mn bureau of ik aub toch haar teksten voortaan wilde corrigeren ;) Ze had namelijk erg veel reacties gehad op de vele fouten in haar stukje :) Gemeen, maar wel doeltreffend in dit geval :oops:

19. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    veertje
    het was niet de bedoeling om jou of iemand boos te maken...
    maar vond het gewoon erg sterk omdat het me opviel juist omdat ik er zelf vaak niets van bak...

vaak zijn dingen ook moeilijk... wij limburgs gebruiken het woordje "doen" vaak verkeerd. Ik kan nu even geen voorbeeld noemen.

Ik vind het trouwens hier op het forum niet zo erg.
    zo ook op msn, dan klets ik echt en dan gaat het vaak ook in het limburgs.

Maar ik las dus gisteren de kinderen en de ouders van nu en ik moest op een gegeven ogenblik een zin echt 3/4 keer lezen want ik snapte er geen bal van!

esli
    hahahah das grappig! hahahah geweldig!

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Helemaal mee eens. Als je zo'n beroep kiest, moet je er ook goed in zijn.
    Anders kom je gewoon als een prutser over. Hetzelfde geldt voor een kok. Ik verwacht wat anders van een kok bij McDonalds dan wanneer ik bij de Fageltjes ga eten. Van een schoolkrant verwacht ik ook wat anders dan landelijk dagblad.

Net bij Dr. Phil ook weer op de ondertiteling, ging het maar over werkelozen.

Deel Deze Pagina