naam van je man gebruiken, hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vrouw1982, 18 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Sinds 13-02-2013 ben ik getrouwd. Ik heb besloten de naam van mijn man aan te nemen (alleen zijn achternaam, geen combinatie met de mijne o.i.d.), maar nu vraag ik me dus af, hoe ga je die naam gebruiken?

Zijn er dames hier die hier al mee te maken gehad hebben? Moet je bijv. bepaalde instanties inlichten, of heb je ineens je e-mailadres, inschrijvingen op websites e.d. aangepast? Neem je ineens de telefoon op met je nieuwe achternaam etc. etc. etc.

Ik twijfel heel erg of ik zijn naam ook op mijn werk ga gebruiken. Ik moet vaak dingen ondertekenen en dan zou ik een nieuwe handtekening moeten hebben en heel veel moeten gaan wijzigen. Ik denk niet dat dat heel handig is.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

2. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Bij de belasting dienst en verzekering en gemeente ging het vanzelf.

Bij de bank heb ik het aan moeten vragen en zo ook bij de overige dingen zoals werk etc.

En mijn handtekening is nog het zelfde als voor ik ging trouwen.

3. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is iets met die handtekening, die mag je niet zomaar veranderen geloof ik.
    De gemeente geeft het aan de meeste instanties door, dus veel gaat vanzelf.
    E-mail heb ik niet veranderd, alleen de weergave van mijn naam in iemands mailbox.

4. Smnee

Smnee Niet meer actief

Dingen van overheid enzo word automatisch veranderd. Andere instanties moet je even zelf doorgeven.
    Ik neem vaak genoeg de telefoon op met m'n eigen naam, ben er nog steeds niet aan gewend. ;)

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Officiële instanties gaat vanzelf, de banken heb ik zelf van mijn naamswijziging op de hoogte gebracht, en andere leveranciers weer niet. Er zijn nog steeds sommige zaken die op mijn meisjesnaam gebeuren. Kan er niet zo mee zitten ;)

Mijn handtekening heb ik gewijzigd toen ik mijn paspoort moest verlengen en de telefoon heeft even geduurd (kwestie van gewenning)

En verders heb ik gewoon vanaf mijn huwelijk alle aanvragen met mijn mans naam gedaan ...

6. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

9 dec 2012
    1.698
    0
    0
    Allereerst gefeliciteerd!

Hierboven zijn al wat dingen gezegd. Sommige zaken gaan automatisch, zoals gemeente,zorgverzekeraars. Andere zaken moet hè regelen zoals bank, registratie bij tandarts, sportschool etc.

Soms kun je het ook niet aanpassen. Je blijft namelijk altijd "voornaam+meisjesnaam". Zelfs als je een nieuw paspoort krijgt staat er meisjesnaam + echtgenote van, maar nooit je voornaam met achternaam van man.

Ik gebruik momenteel een dubbele naam omdat ik onder mijn meisjesnaam zakelijk veel bekendheid heb opgebouwd. Ben dit wel aan hef afbouwen, wat betekent dat als ik gebeld word ik mijn getrouwde naam gebruik en als ik zelf bel laat ik het afhangen van bekendheid en of het iets uitmaakt. Gewoon op gevoel.

7. snoezelke

snoezelke Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.214
    0
    0
    kinderverzorgster van opleiding
    België
    Ik vind het eigenlijk al raar dat iemand de naam van haar man overneemt. Maar dat komt waarschijnlijk doordat dit in België bijna nooit gedaan word.

8. anjamones

anjamones Fanatiek lid

14 jul 2012
    1.099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    ze hebben mij aangeraden om een dubbele naam te houden, dit omdat je je meisjesnaam altijd blijft "houden". op je id of paspoort staat ook je meisjesnaam en noem het maar op.
    dus ik heb een dubbele, maar als ik me voorstel doe ik dat met mijn getrouwde naam, alleen officiele dingen doe ik met een dubbele.

9. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Bij sommige instanties staat gewoon mijn meisjesnaam, langzaam aan verander je gewoon de gegevens als je toch met die instantie belt of er langs gaat.. Zou niet gaan bellen en dergelijke, want de noodzakelijke instanties krijgen het gewoon door. :)

En de tel anders opnemen :p

10. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    O nee? Houden jullie gewoon je meisjesnaam. Hier heeft iedereen in huis dezelfde achternaam. Vind ik wel zo makkelijk.

11. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Zoals gezegd gaat het bij veel instanties automatisch.
    Toch zal je zien dat juist die instanties het met de post fout gaan doen. Ik heb mijn eigen naam gehouden en krijg post met mijn mans naam, moest ik er zelf nog achteraan.

12. snoezelke

snoezelke Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.214
    0
    0
    kinderverzorgster van opleiding
    België
    Ja, hier houden de vrouwen gewoon haar familienaam. Als we dan een brief/kaartje sturen naar iemand zetten we wel vb: Fam. Jansen-Degroote (eerst die van de man dan die van de vrouw, ook bij niet getrouwden) maar voor de rest blijft alles hetzelfde.

13. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Je handtekening hoef je niet te wijzigen hoor. Ik teken met MB en in mijn handtekening staat mva.
    Mijn naam is dubbel nu, op mijn paspoort staat nog mijn meisjesnaam (mocht ik kiezen), mijn bankrekeningen staan ook nog op mijn meisjesnaam maar dat is wel eens lastig dus dat ga ik maar eens aanpassen na 5 jaar :D
    En de telefoon neem je op zoals je wil, op mijn werk ben ik wel gelijk mijn getrouwde naam gaan gebruiken.

14. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Ik heb mijn mansnaam aangenomen, maar ook mijn eigen gehouden, dus dubbele achternaam.
    Nou gebruik ik dus eigenlijk nooit mijn dubbele achternaam. Alleen mijn mans achternaam, maar ik teken alles nog met mijn oude (meisjesnaam) handtekening. Levert wel eens gekke gezichten op, maar geen problemen.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Op mijn toenmalige werk heb ik mijn meisjesnaam aangehouden, maar ik was toch ook al wel op zoek naar ander werk, dus dacht: dat komt bij een nieuwe baan wel.
    Voor de rest heb ik een aantal dingen zelf gewijzigd, geloof ik, en de rest kwam in de loop van de tijd vanzelf wel.

16. raspberry

Is hier vrij normaal, (alhoewel steeds meer vrouwen hun eigen naam houden en je bij overheidsinstanties ook gewoon onder je meisjesnaam geregistreerd blijft, je wordt enkel aangeschreven met je getrouwde naam).
    Maar ik vind het persoonlijk erg prettig om net zo te heten als mijn dochters. Zou het heel raar vinden om een andere achternaam te hebben dan mijn dochters... (of dat mijn man een andere achternaam zou hebben dan onze dochters).

17. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Het scheelde bij mij dat ik na ons trouwen pas in ons huis ben gaan wonen, en ook een nieuwe baan ben gestart, ik moest dus toch veel gegevens wijzigen en heb dat allemaal meteen aan laten passen in naam man- meisjesnaam. Telefoon opnemen was daardoor ook makkelijker omdat ik ook een andere bedrijfsnaam moest zeggen.

Ik gebruik nu nog steeds bijna overal een combinatie van mijn mans naam + mn meisjesnaam.

18. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Dank jullie wel voor de tips.

Hier inderdaad ook voor de naam van mijn man gekozen, omdat we dan alle drie dezelfde achternaam hebben. Voor mijn werk ga ik nog even kijken en ik wacht voor de rest af hoe de officiële instanties mij gaan aanschrijven.

Blijft wel vreemd hoor, mijn man :p

19. raspberry

Went vanzelf :)

20. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Hier dubbele naam, overheidsinstanties gebruiken altijd je meisjesnaam, die hoef je niet in te lichten.

Bank e.d. heb ik wel laten wijzigen.

Handtekening is bij mij nog hetzelfde, met meisjesnaam erin. Als je die wil wijzigen moet je al je ID-bewijzen laten vernieuwen, dus paspoort, rijbewijs, e.d. Ook bankpasjes, creditcards e.d. met je oude handtekening zijn dan niet meer geldig.. Vond ik iets teveel gedoe, dus lekker mijn handtekening zo gehouden :)

Oh ja en natuurlijk gefeliciteerd! En dat 'mijn man' went inderdaad vanzelf, net als de telefoon opnemen met je nieuwe naam :D

Deel Deze Pagina