Hallo, Wat leuk dat er nu ook een lactatiekundige actief is op dit forum! Ik wil meteen graag gebruiken maken van jouw kennis. Mijn dochtertje Devin is geboren op 23 juli. Ze heeft vanaf dag één goed gedronken en de eerste 6 weken was er niks loos. Daarna kwamen er minder poepluiers en begon ze veel te kreunen, steunen, persen en kwam ze gespannen over. We lieten haar overdag ook niet erg veel slapen, toen we dat wél probeerden werd het gekreun minder..Máár ze slaapt maar heel eventjes omdat ze de hele dag door om voeding vraagt. Eerst dachten we dat ze 'clusterde' omdat ze vaak om de anderhalf uur alweer wil voeden, dus ik wilde het wat tijd geven Maar inmiddels zijn we twee maanden verder en Devin wil nog steeds na maximaal twee uren voeden. Ik ben dus de héle dag met haar bezig qua voeden: voeden (beide borsten, vaak valt ze bij de tweede in slaap en probeer ik haar wakker te houden) vervolgens boeren, verschonen en evt weer even aanleggen, dan probeer ik of ze eventjes wil spelen en dan slapen..maar dan komt ze na een half uurtje (op zijn langst) alweer en wil ze voeden. Als ik het probeer te rekken schreeuwt ze moord en brand, zuigt ontzettend op haar handjes of wat ze tegenkomt en drinkt ze ontzettend gulzig als ik haar wél uiteindelijk aanleg (met krampjes en veel spugen tot gevolg) Hoe doorbreek ik dit? Mijn moeder dacht dat mijn melk misschien niet 'vet/verzandigd 'genoeg is (zit er wel genoeg "help' in ? <- zei ze) en raadde me aan bij te voeden..wat denk jij? En zo ja, hoe doe ik dat? 's ochtends (elke ochtend) rond half 7 drinkt ze exact tien minuten goed door en valt dan in slaap voor de komende drie a vier uren. En vanaf de voeding van rond tien uur is het problematisch.De vroege voeding gaat dus perfect! (zelfs niet eens spugen en standaard één flinke boer) Help! Ik kan geen kant op..en ik moet straks weer werken.. Ik kan toch niet de hele dag zitten voeden?
Vroeger werd er vaak gezegd dat de voeding geen voedingsstoffen bevatte echter dit is iets wat eigenlijk bijna nooit voor komt. Het klinkt misschien raar maar als ik dit zo lees denk ik dat je een overproductie aan melk hebt. er ontstaat dan vaak een onbalans in voor- en achtermelk. je ziet dat het kind alleen de voormelk binnen krijgt deze is zeer licht verteerbaar waardoor ze vrij snel weer wil drinken. maar door ze dan aan de andere borst te leggen krijgt het weer alleen voormelk binnen. symptomen die je hierbij vaak ziet zijn: - de baby huilt veel - drinkt onrustig - wil erg vaak drinken - laat veel boertjes - lijkt buikpijn te hebben - groeit weinig of juist heel veel - heeft veel poepluiers. vaak dunne, schuimende groene ontlasting - veel plasluiers. jij zelf kunt dit merken aan: - je hebt een sterk toeschietreflex - je borsten blijven vol en stevig aanvoelen ook net na het voeden. - lekt veel melk tussen voedingen door. wanneer je denkt dat dit laatst wel eens de oorzaak zou kunnen zijn raad ik je aan: - vaak te voeden, maar minder vaak van borst te wisselen. laat de baby aan 1 kant drinken tot hij de borst vanzelf loslaat. soms is 1 borst per voeding voldoende. -verdeel de dag in blokken van 3 uur. iedere keer wanneer een kind binnen de 3 uur wil drinken leg je hem aan dezelfde borst. pas na de 3 uur wissel je van kant en leg je het kind telkens aan de andere borst tot ook daar weer de 3 uur zijn verstreken. je kunt nu in de borst die niet gebruikt wordt wat stuwing gaan voelen dit is normaal. - voed op vraag van de baby.
Dank je voor je antwoord, In veel dingen kan ik me wel vinden, maar een aantal (in mijn ogen belangrijk) symptomen hebben we hier toch niet: Devin heeft juist erg weinig poepluiers en ik heb geen volle borsten en lek ook niet Toch heb ik haar net beide borsten gevoedt en ze ligt nu alweer(10 min later) driftig op haar handjes te zuigen en gefrustreerd alles in dr mondje te stoppen terwijl ze af en toe om eten 'roept' Ik heb gekolfd voor de voedingen, maar dan nog lijkt ze er teveel en te snel van binnen te krijgen, ze voldoet namelijk wel aan al die andere symptomen (veel lucht, gulzig drinken, verslikken, melk uit dr neusje zelfs soms, lijkt buikpijn te hebben, 'krampjes' etc ) Is er nog een andere optie dat je weet wat het kan zijn dan?
Niet alle symptomen die bij iets worden beschreven hoeven ook bij iedereen op te gaan. Het kan dus best zijn dat je wel een overproductie hebt. echter schrijf je ook dat ze slordig, onrustig drinkt. Het is daarom erg belangrijk dat je goed observeert ze wel goed aanligt en ook de borst tijdens het drinken goed vast houdt. wanneer een kind regelmatig de borst los laat en opnieuw aanhapt. krijgen ze ook vaak veel meer lucht binnen waardoor ze meer kunnen gaan boeren, spugen en eventueel buikpijn hebben. Ook is het zo dat wanneer het kind bijvoorbeeld alleen de tepel in haar mondje heeft ze wel een tijd lang flink kan zuigen maar niet voldoende melk binnen krijgt. Dus belangrijk bij het aanleggen: - zorg dat het kind in een rechte lijn ligt. - neusje op tepelhoogte. - wanneer het kind haar mondje open doet breng je het kind naar de borst toe. - zorg dat ze een grote flinke hap neemt, zodat ze tepel maar ook de tepelhof (voor een groot gedeelte) in haar mondje heeft. Let goed op de manier van zuigen. kinderen nemen in het begin korte teugjes, dit is om het toeschietreflex op te wekken. wanneer de melk toeschiet zie je dat ze langere teugen gaan maken. je hoort ze dan ook vaak slikken. dan kan het zijn dat het kind even rust en begint daarna weer opnieuw. wanneer een kind goed zuigt zie je vaak het oortje ook meebewegen. verder weet ik niet of je mogelijk weer met de pil bent begonnen en welke pil? zo ie zo kan de pil invloed hebben op de productie van de melk. vaak zie je dat de borstvoeding hierdoor wat terugloopt. Maar ook de samenstelling van de melk kan verranderen. kinderen kunnen al slechter gaan drinken omdat de smaak veranderd. Eigelijk wordt pilgebruik tijdens de borstvoedingperiode afgeraden. mocht je toch graag een pil slikken is er een pil op de markt die maar 1 hormoon bevat namelijk progesteron. deze word aangeraden ipv een combinatiepil. echter ook bij deze pil zie je dat de productie en de samenstelling van de borstvoeding kan veranderen. wanneer je toch denkt dat het mogelijk een overproductie is zou ik je aanraden om eens een paar dagen te voeden zoals ik de vorige keer al heb beschreven door de dag in blokjes te delen. voedt je dochter aan 1 borst. gedurende de eerste 3 uur na deze voeding leg je ze telkens weer aan deze borst. na 3 uur wissel je van kant en leg je ze telkens aan de andere borst. echt een specifiek antwoord kan ik niet geven waarom ze zo weinig poepluiers heeft. wanneer je je over deze hoeveelheid echt zorgen maakt raad ik je aan dit toch eens met de huisarts te bespreken.
Dank je wel voor je enorm uitgebreide antwoord! Ik ga er eens op letten, ik denk inderdaad dat ze niet altijd goed toehapt en alléén de tepel in d'r mond hefet en niet ook de tepelhof. Dat met die blokken van drie uren probere ik al een weekje..het is moeilijk, maar tot nu toe werkt het wel redelijk. In elk geval bedankt, ik kan er wel wat mee!