Steeds kiespijn, tandarts vindt de plek niet

Discussion in 'De lounge' started by carpediem2010, Jan 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

Oct 6, 2009
    4,795
    1
    0
    vijfhuizen
    Het begon 2 jaar terug, bij mijn 1 e zwangerschap.
    Bovenin kiespijn, daar een wortelkanaalbehandeling gehad.

Al die tijd erna bleef ik met vlagen kiespijn houden, zeurende pijn, en stekent.
    Tandarts kon niks vinden aan die kies.

Toen was het een maand of 5 weg.

Sinds 2 weken is het weer begonnen, ik voel het aan dezelfde kies.
    Tandarts weer fotos gemaakt, niets op de zien.
    Vorige week onder een gaatje gevuld, hij zei kan uitstralen naar boven.
    Maar de pijn werd alleen maar erger.

Vandaag weer geweest, omdat ik zelfs wakker wordt snachts van een zeurende stekende pijn bovenin.
    Nu zei de tandarts er zit een vulling niet goed meer onderin, (zou lekken) en heeft die kies opnieuw gevuld.

Als het van de week niet beter is wil die in die kies(onder) een wortelkanaalbehandeling uitvoeren.

Toch voel ik duidelijk boven pijn, weet me geen raad.
    Slik al 2 weken steeds paracetamol.

Iemand dit wel eens meegemaakt of een idee?

xx

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Geen idee... Misschien een tandvleesontsteking? Heb ik ook gehad en dat voelde alsof de kies pij deed.

Maar ja, dat zou de tandarts ook wel gezien moeten hebben.

Second opinion vragen?

3. carpediem2010

Oct 6, 2009
    4,795
    1
    0
    vijfhuizen
    Mijn tandvlees is wel iets ontstoken, beetje rood en iets dikker, maar tandarts zei kan niet daarvan zijn.

Had jij ook dat je wakker werd van de pijn, en er echt gerk van werd?

4. lea

lea Fanatiek lid

Ik weet niet of je verkouden bent? Ik heb aan 1 kies altijd enorme pijn als ik verkouden ben, maar dit komt vanuit mijn bijholten onder mijn oog. Het voelt bij mij dan ook stekend en met bukken voel ik de pijn 'rollen'zeg maar.

5. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    heb het ook gehad, ook jaren door gezeurd tandarts kon op zijn manier nooit wat vinden, tot ik in de vakantie tijdens mijn zwangerschap bij een tandarts in luxemburg kwam, die zag duidelijk wel een stukje overgebleven wortel die flink aan het ontsteken was, en dat moest al een poosje bezig zijn, en ja dat kon ik bevestigen, gewoon geen goede wortelkanaalbehandeling gehad, en dat heeft ie later niet toegegeven, maar wel elke keer een hoop geld kunnen betalen als ik geweest was, ben nu dus bij een andere tandarts die uiteindelijk die kies heeft moeten trekken (eindelijk van de pijn af)

zou toch eens navragen of er niet nog een stukje wortel kan zitten die aan het ontsteken is, (Ik kreeg in luxemburg een antibioticakuur wat de pijn wel een paar maand wegnam)

6. Zus

Zus Fanatiek lid

Jun 25, 2008
    1,081
    0
    0
    Kan het zijn dat je kies 4 kanalen heeft ipv de standaard 3? Dat was bij mij het geval. Soms is dat alleen met een microscoop te zien. Je kan het eens navragen. Mijn kiezen hebben tot nu toe allemaal 4 kanalen, terwijl 2 tot 3 standaard is.

7. carpediem2010

Oct 6, 2009
    4,795
    1
    0
    vijfhuizen
    Dobbel jeetje wat heftig, hier ben ik dus ook bang voor.

Zus, toen 2 kanalen gedaan, en weer fotos gemaakt, alles moet weg zijn.
    Hij had ook testjes gedaan vandaag met die kies, en ik reageerde nergens gevoelig op( kou, soort menthol, tegen tikken)

En toch die helse pijn elke keer, straalt ook uit naar mijn oor soms

8. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Misschien een breuk in die kies die tot in de wortel loopt??
    Kan ook pijnlijk zijn (ook na wkb), vooral bij kauwen.
    En erg lastig te ontdekken voor de tandarts.

9. Marjannn

Marjannn Bekend lid

Dec 31, 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Ik ben sportmasseur en weet dat bepaalde knopen (triggerpoints heten ze) in je spieren kunnen zorgen voor een uitsralende pijn. Bij bepaalde spieren (bijv. je halsspier) kan de uitstralende pijn in de kies zitten. Dan is er dus niks met je kies aan de hand, maar zit het probleem in je spieren. Op deze manier heb ik al verscheidene mensen van hun kiespijn kunnen afhelpen.

10. tassie

tassie Fanatiek lid

Mar 23, 2006
    1,888
    0
    36
    Ik heb ook eens pijn in een kies gehad en de testjes van de tandarts hadden ook geen effect. Koud, warm, kloppen etc. deed niks. Tandarts stuurde me naar de apotheek voor een AB kuur omdat het niet in de kies zat, maar een bijholte (na verkoudheid).

11. Meara

Meara Niet meer actief

Marjannn dat wilde ik ook zeggen inderdaad.
    Als je met je duim in je mond gaat richting je oor en met je andere vingers buiten je modn op die plak masseerd heb je kans dat het minder word. Ook kan het komen door de spieren rond je oog.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #12 Devilschase, Jan 16, 2012
    Last edited: Jan 16, 2012
    4 is redelijk normaal hoor, bij een een na achterste kies of de achterste. Kan alleen zijn dat er maar 3 gevonden en gevuld zijn. 2 kanalen hebben alleen premolaren in 90% van de gevallen. Nog nooit een achterste kies gehad met maar 2 kanalen, altijd 4. ( en wij doen alleen maar wortelkanaalbehandelingen met microscoop, om dit soort dingen dus te voorkomen)

Bovenmolaren hebben in 99% van de gevallen 4 kanalen en 3 wortels, alleen is het 4e kanaal lastig te vinden en kan dit in bijna alle gevallen alleen met een microscoop en een endodontoloog te vinden zijn. Ondermolaren hebben vaak 2 wortels en 3 kanalen, maar ook daar is 4 geen uitzondering.

13. Zus

Zus Fanatiek lid

Jun 25, 2008
    1,081
    0
    0
    Had de info van mijn vorige tandarts, nu weer een behandeling gehad en mijn nieuwe tandarts gebruikt gelukkig ook de microscoop. Scheelt een hoop pijn :), want wederom zaten er 4.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Nee, niet wakker worden. Als ik lag, was het juist minder erg dan als ik rechtop zat.

15. carpediem2010

Oct 6, 2009
    4,795
    1
    0
    vijfhuizen
    Hee meiden

Wil toch nog even laten weten, heb na die behandeling nog 1 x een paracetamol geslikt, en heb geen kiespijn verder meer gehad.
    Zou het dan toch die onderste kies geweest zijn?
    Durf nog niet te juichen haha

16. Zus

Zus Fanatiek lid

Jun 25, 2008
    1,081
    0
    0
    Klinkt goed, laten we hopen dat de pijn wegblijft.

17. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,248
    4,480
    113
    Toevallig vorig jaar 2 wortelkanaal behandelingen gehad.
    Bij de eerste was (achteraf) niet de hele zenuw weg gehaald en dus zat ik er 3 dagen later weer.

Dmv röntgen kwamen ze er ook achter dat de stiften in mijn andere kies (waar ik dus al een hele tijd geleden een wortelkanaal behandeling aan had gehad bij mijn vorige tandarts) bijna helemaal weg waren.

Door mijn MS heb ik ook wel eens "fout" meldingen gehad, dan bleek er na onderzoek ook niets te aan de hand te zijn met mijn gebit

18. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Daar moest ik ook gelijk aandenken.
    Op het moment heb ik weer een kuur voor een kaakholteontsteking.
    Dit merk ik ook altijd aan mijn gebit. Dan heb ik altijd een kies en een tand die enorm pijn lijken te doen. Ook trekt het naar mijn oor.

TS, ik hoop dat het probleem nu verholpen is.

Share This Page