Waarom ineens zoveel terug van belastingdienst?

Discussie in 'De lounge' gestart door Roos123, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Onze belastingaangifte laten we al jaren verzorgen door een kantoor hier in de buurt. Meestal kregen we rond de 400 euro terug. Daar ging ik opnieuw van uit. Maar vandaag kregen we bericht van het kantoor dat we dit jaar 2300 euro terug krijgen. Uiteraard zijn we daar erg blij mee. Maar ik word er een beetje argwanend van. Zoals ik het zie krijg ik combinatiekorting die ik eerder niet kreeg. Weet iemand of er iets veranderd is waarom ik er nu wel recht op heb en vorige jaren niet? Of heeft iemand dit ook gehad? In onze situatie is er al jaren niets veranderd, behalve dan een tweede kindje vorig jaar. Ik ben zo bang dat straks alles weer terug kan. ;)

2. Teddie86

Teddie86 Niet meer actief

Heb je die nagevraagd bij het kantoor dat de aangifte voor jullie heeft gedaan. Die zullen de oorzaak wel weten toch lijkt me...?

3. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Uiteraard heb ik gelijk een mail gestuurd. Maar wil het zo graag nu weten. Het zal wel even duren voor in een mail terug heb.

4. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    In 2015 beide gewerkt, jaren ervoor misschien niet? Dan heb je recht op de combinatiekorting. Wij waten ook blij verrast toen we hem voor het eerst kregen :)...

Ow niets veranderd zeg je... dan geen idee...

5. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Met een tweede kindje kan je ineens veel meer terugkrijgen. Dat had de man die altijd onze aangifte doet iig aangegeven. Dus wellicht ligt het daar aan.

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.154
    3.183
    113
    Ik zou het kantoor bellen, meer kans op snel antwoord :)

7. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Als je beiden werkt en een (of meer) kindjes hebt krijg je idd inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dit kan behoorlijk oplopen!

Wij kregen na de geboorte van de oudste ook ruim 2000 euro terug door die korting!

Je kan het voor de zekerheid navragen... Bij adviseur of belastingtelefoon

8. PlatvoetJ

PlatvoetJ Niet meer actief

Wij kregen dit jaar 1500 terug terwijl ik normaal altijd moet betalen of niks krijg. Je krijgt een bepaalde kinder korting ofzoiets ik weet niet hoe het werkt maar dat het daar aan ligt weet ik wel

9. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Is het dan misschien zo dat wij daar dan voorgaande jaren ook recht op hadden? Dat zou dan voor ons geregeld moeten zijn. Of is het eenmalig? Ik hoor het vast binnenkort

10. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Zodra je langer als 6 maanden een kind hebt verzorgt tot een bepaalde leeftijd en beide werkt (waarvan de minst verdienende min 5000 euro verdient) hen je recht op combinatie korting. Zo te lezen ben je die eerder mis gelopen?

11. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Dat is jaarlijks tot je kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Het maakt niet uit hoeveel kinderen je hebt, het bedrag blijft hetzelfde voor 1 of bijv 6 kinderen.

Je zou het kunnen lezen op de site van de belastingdienst. Het is elk jaar toch een leuk bedrag

12. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Oké dan had ik er in 2013 en 2014 ook recht op.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij gaat die korting naar de minst verdienende ouder. Heeft je man die niet eerder gehad?

14. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Nee samen hadden we altijd 400. En ik ben de minst verdienende.

15. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Misschien kun je het nog met terugwerkende kracht aanvragen. Als je oudste voor juni is geboren hen je er dat jaar ook recht op

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Combinatiekorting gaat altijd automatisch. Dat is niet iets wat je aan moet kruisen. Als je zegt dat je kinderen hebt en je werkt dan krijg je dat. Afgelopen jaar is ie wel hoger geworden. Ben je daarnaast wellicht ook wat meer gaan verdienen?

17. Roos123

Roos123 Niet meer actief

De oudste is van eind juni 2013. Dan telt dat jaar mee omdat ze dan net meer dan 6 maand bij ons was in 2013.

Ik ben inderdaad iets meer gaan verdienen, maar Ik zat al die jaren al ruim boven de grens van ik meen bijna 5000.

Bedankt voor jullie meedenken!

Stel dat we het nog aan kunnen vragen voor 2013 en 2014 dan hebben we waarschijnlijk deze winter al een houtkachel. Maar laat ik nog maar even niet dromen.;)

18. susy26

susy26 Niet meer actief

ow, heeft iedereen daar recht op? Heb ik nooit geweten. :$Moet je dat aanvragen of... wij werken ook allebei.

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Aanvragen hoeft dus niet. Het gaat automatisch als je hebt ingevuld dat je kinderen hebt. Het staat onder heffingskortingen, zou anders even de aangifte checken van voorgaande jaren.

20. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Ik ben fiscaal jurist. Of je recht had op de combinatiekorting en of het per saldo tot een teruggave van belasting zou leiden is van meerdere factoren afhankelijk. Het is bijv. ook afhankelijk van of je werkgevers ook genoeg loonheffing hadden ingehouden. De regels en drempels veranderen per jaar. Het is lastig om daar zo een uitspraak over te doen. Ik zou bij de je accountantskantoor te rade gaan.
    En als je geen houtkachel kan kopen; zo'n ding is toch milieuonvriendelijk en geeft longklachten bij longpatienten als je stookt dus het lijkt me niet zo erg voor de maatschappij als je die niet kan kopen ;)

Deel Deze Pagina