zouden jullie het doen..

Discussion in 'Mama en gezin' started by Monique1985, Jul 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Ik ga vanaf augustus weer werken.. na de zomer vakantie dus..
    van zelf sprekend gaan zoon 1 jaar zoon 3 jaar en zoon 4 jaar naar de opvang..

ik heb ook een zoon van 8,5 jaar in december word hij 9.. het is ongeveer 10 minuutjes fietsen naar zijn school tot nu toe breng ik hem met de auto.. ook andere zoon..

maar op de dagen dat ik ga werken zoon en opvang of zoon alleen naar school laten gaan.. huissleutel mee en alleen naar huis gaan en dan alleen thuis zijn.. voor hooguit 1 a 2 uurtjes.. in de 1 a 2 uurtjes moet hij naar voetbal training wat ongeveer 3 minuutjes fietsen is.. als ik op die dagen werk natuurlijk (trainen is 2x per week)

maar zouden jullie een kind van 8,5 jaar alleen thuis blijven.. ik kan altijd een moeder vragen hier in de buurt om ff polshoogte te nemen en mijn moeder natuurlijk ook door middel van telefoon of langskomen.. mijn vader dan.. zoon lief zit tot 15:00 uur op school nou voorr hij thuis is is het al 15:30 ( hij kwebbelt nog graag op het schoolplein ) en mijn vader is tussen 15:30 en 16:00 uur thuis .. zij wonen op een 5 minuten afstand hier vandaan..of dat ik hem laat fietsen naar mijn moeder na school tijd.. dat is net zo ver als naar huis fietsen... mijn zoon zit precies op school tussen onze wijk en die van mijn ouders.. allebei dus ongeveer 10 minuutjes fietsen... mijn zoon zit op speciaal onderwijs maar is erg zelfstandig en zit daar echt puur voor het leren... ik twijfel zo.. zoonlief wilt al lange tijd alleen op de fiets naar school maar hij moet en de busbaan over en een stuk weg op rijden.. maar hij doet soms ook wel is een kleine boodschap voor ons..bijvoorbeeld ik ben brood vergeten, ik geef geld en hij haalt brood bij de albert heijn. dat is de zelfde weg als naar school.. dus busbaan over stuk weg rijden... alleen voor school rijd hij dan langs de albert heijn nog ff een stukje verder...ik twijfel zo of ik hem die verantwoordelijkheid al kan geven,.. ik vind hem best jong en wil hem niet "zomaar " in het diepe gooien.. of zal ik het een x uitproberen.. hij op de fiets naar school..terug naar huis en ik dan ff weg zijn ofzo .. i heb echt geen idee of ik dit al van hem kan vragen.. als ik het hem vraag zegt hij natuurlijk ja.. hij wilt graag zelfstandig zijn.. een grote jongen een grote broer en dat kan hij ook wel.. maar is dit niet een stap te veel?

ik hoor graag meningen....

2. Florien80

Florien80 Lid

Nov 10, 2014
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb twee nichtjes van 9 en die gaan wel alleen naar school, maar dan lopend. Ze zijn dan 5 minuutjes onderweg. En moeten ook wel een straat oversteken.

Hoe zit dat met de busbaan? Moet hij die oversteken? Met of zonder verkeerslichten?

Ik ging vroeger al alleen naar school toen ik in groep 3 zat. Dus hoe oud ben je dan 6, 7? Ik hoefde toen ook maar 1 straat over te steken (zonder verkeerslichten).

3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Ik vind je verhaal niet heel duidelijk. Bedoel je alleen naar school laten gaan en/of ook alleen thuis voor een paar uur?
    Ik ging zelf vanaf 6 jaar ook alleen naar school en later ging in samen met mijn zusje, die jonger was, gingen we hand in hand. Was vijf minuten lopen. Maar wij hoefden niet over te steken.
    Maar alleen thuis voor een paar uur? Dat vind ik dan wel weer lang. Dan zou ik wel zeker willen weten dat er toezicht is.

4. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Ja echt oversteken met verkeerslichten en een bel als er een bus aan kont zeg maar.. Alleen thuis idd maar met toezicht hoor.. Een moeder of mijn ouders .,

Dus 8,5 jaar is best een mooie leeftijd om alleen te gaan .. Gaat om dde periode van nu .. Dus winter zou ik hem met de bus laten gaan hier opstappen en stopt precies voor school .. Geen overstap gedoe ofzo ..

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Wat ik zelf belangrijk vindt: hoe is de route naar school? Ik mocht pas toen ik naar de middelbare school ging met de fiets (dus 12 jaar) maar ik woonde ook in het centrum van Rotterdam (dus behoorlijk gevaarlijk om een kind alleen te laten fietsen ;)) Is het allemaal fietspad bijv?

6. ijsje82

ijsje82 Actief lid

Jan 8, 2014
    470
    3
    18
    Ik vind ook dat het van de route afhangt, maar ook van je kind. Mijn oudste van 9 gaat al 2 jaar zelfstandig naar school. Ze moet 1 drukke straat oversteken. Eerste 1,5 jaar mocht ze alleen lopend naar school. Op de fiets vond ik haar niet vertrouwd omdat ze dan niet goed uitkeek. Inmiddels gaat het fietsend uitkijken goed en mag ze nu ook op de fiets zelf naar school.
    Ook het alleen thuis zijn is afhankelijk van hoe je kind is. Mijn oudste is ook wel eens alleen thuis voor 1 of 2 uurtjes en dit gaat prima. Ik heb dit wel langzaam opgebouwd van eerst eens 15 min. En mijn broer woont in een straat achter ons. Dus als er wat is kan ze ook altijd daar heen gaan of opa bellen. De eerste keer alleen thuis was ik even naar de winkel. Ik was maar 15 min weg maar toen was ze al bezorgt dat er wat met mij gebeurt was. Net toen ik kwam aanfietsen zou ze naar mijn broer gaan.
    Daarom zou ikniet zo van de een op ndere dag je zoon alleen naar school laten gaan en alleen thuis laten zijn. Maar rustig opbouwen en kijken hoe het gaat. Dan zit je ook met een geruster hart op je werk

7. penseel

penseel Niet meer actief

Dit soort dingen zijn altijd lastig vind ik zelf.

Ligt er ook aan hoe je kind is en idd hoe de route is. Hier mocht zoon met 9 wel zelfstandig naar de bus lopen( voor school) schoolbusje ik was hoogzwanger december 2009 en er lag regelmatig sneeuw.

Heb hem na zijn 9 jaar meer los gelaten. En van af dat moment is hij vaker zelfstandig ergens heen gegaan.

Kan hij niet samen met een ander kindje ouder mee fietsen zo dat er nog een beetje toezicht is.

En alleen thuis laten ligt ook aan je kind vind ik de mijne ( spookte niks uit en ben van af 9/10 ook steeds vaker weg gegaan en hem alleen thuis gelaten.

Met mijn dochter van nu 5 zie ik dat over 4 jaar denk nog allemaal niet zitten die is drukker en heeft meer begeleiding nodig.

Ik zou zeggen bespreek een goede plan van aan pak en test het uit. Dat je hem in de winter al met de bus laat gaan. Dat zou je nu ook kunnen doen?..

Voor alles is er een eerste keer.! Ga op je gevoel af en kind.

P.s weet niet of hij al een mobieltje heeft. Als je het gaat doen zou een mobieltje wel erg handig zijn om mee te nemen.

8. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Ja mobieltje heeft hij en krijgt hij dan mee ..
    Zelfde wat jij zegt .. Mijn oudste zoon schat ik zo in dat hij het wel kan.. Maar als ik naar mij nu 4 jarige zoon kijk denk ik neeeeee die 'vreet' ook echt dingen uit .. Mijn oudste niet ..
    Ik denk ook echt wel dat hij het kan.. Maar dan heb je weer die 'stomme'moeder gevoelens om ze 'los' te laten ..

9. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Ja dat was ook de bedoeling om het uit te proberen .. Alleen moet ff zoeken wanneer.. Mijn 4 jarige monster verdomd het o
    Te fietsen ' fiets kan je vallen en vallen doet pijn ' zegt hij dan .. En dan mijn zoonvan 3 en 1 jaar moeten op de fiets dus ik kan nooit fietsend naar school 😤 nou ja de weg weet hij wel .. Maar de eerste 2 a 3 misschien wel 4de 5de keer om een flink stuk achter hem aan te fietsen dat wilde ik ., dus hij om8 uur weg en ik8:10 zoiets .. Dat zou een goede test zijn denk ik., dan zou ik het veiliger vinden .. Ik ben wel een moeder die snel in de stress schiet hoor als het om mijn kinderen gaat 😓

10. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,819
    113
    Alleen laten fietsen zou ik wel aandurven. Zeker als je eerst een paar keer samen oefent.
    Alleen thuis zou ik echt nog niet doen. Dan moet hij maar even naar je moeder of vader toe fietsen en daar blijven.
    Of toch de opvang.
    Alleen thuis, al is het met iemand die af en toe checkt vind ik niet kunnen op deze leeftijd.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Mee eens.

12. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Mijn dochter fiets zelf naar huis, na schooltijd, sinds ze 7,5 is (5 min fietsen). Sinds dat ze 8,5 is fietst ze 's ochtends zelf naar school (ik zwaai haar wel uit). En sinds ze 9,5 is, is ze 1 x per week 's ochtends een half uur alleen thuis en vetrekt zelfstandig naar school. Gaat goed.

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Wij kennen jouw kinderen natuurlijk niet he? Maar je geeft al aan dat hij heel zelfstandig is. Maak duidelijke afspraken, zoals geen gas aanzetten, geen water koken of dingen opwarmen, niet met elektra spelen (alleen tv aan/uit en lichten aan/uit), wat moet hij doen als er iemand aan de deur staat? Wat als er iets kapot valt? Laat je hem bellen naar jou zodra hij thuis is?

Als je goede afspraken maakt en je weet dat hij zich eraan houdt, kan hij prima alleen hoor. Maar er moet wel altijd iemand zijn die in geval van nood meteen langs kan komen!

Share This Page