Hebben jullie een schema voor het huishouden? Ik merk door alle dingen die op het moment gebeuren in mijn leven dat het huis houden niet goed lukt, te veel chaos in mijn hoofd waardoor ook in huis. Zou iemand mij kunne helpen met een schema voor dagelijks dingen, wekelijks enzo?
Hoi herkenbaar Er is volgens mij een tijdje terug een heel topic hierover geweest, kun je even opzoeken.
Google eens op huishoudschema. Je krijgt websites maar ook afbeeldingen. Denk dat je er zo eentje vanaf kunt plukken.
Dagelijks: Afnemen/stoffen Toilet Stofzuigen Dweilen Wekelijks: Slaapkamers (verschonen,dweilen,stoffen,stofzuigen) Toilet grondig Maandelijks Badkamer (kan ook wekelijks, alleen ik betrapte me er zelf op dat ik dus wekelijks op schone tegels stond te boenen + ik hou het al dagelijks bij) Ramen lappen Zoiets?
Jammer genoeg werkt dat niet voor mij... Wel vaak geprobeerd maar juist op de dag dat ik een zwaardere klus moest doen ofzo was ik net verhinderd door gezondheisproblemen of was er weer iets anders zodat ik zeker 3x per week het schema moest omgooien. Helaas!
Ik heb een to do list op mijn telefoon. Hierin heb ik alles opgeschreven en in stappen. Bijvoorbeeld : Woonkamer opruimen Woonkamee stoffen Woonkamer stofzuigem Moet ik iets groots doen dan zet ik dat er in de ochtwnd bij ( om 9 uur zegt de app dat het tijd om te plannen is. ) Ik merk dat t erg fijn is en je streept alles af wat je gedaan heb dus je lijstje wordt steeds korter Ideaal!!! En in stappen is omdat als ik na stoffen denk ik ga boodschappen doen je dus wel iets kan afvinken en kan kijken wat je erna nog moet !
Ik herken fly lady er wel een beetje in...vooral het 'stop de chaos' gedeelte en de schema's. Wel een handige site lijkt het me. Ik ben ook nog steeds op zoek naar 'het schema' voor mij....ik heb het nog niet gevonden. Ik heb wel ontdekt dat het draait om routines, nu moeten ze nog gaan inslijpen bij mij
Voor mij werkt dat ook niet. Ik maak schoon wat vies is, zeg maar. Zie ik dat een keukenkastje vuil is, maak ik dat dus in die week ook schoon. Vind ik de ramen vuil en heb ik tijd, doe ik het die dag, desnoods een dag later. Ik kijk dus wat nodig is. Want als ik een echt schema maak, kan ik het continue wel omgooien. Want dat krijg ik tel, of er staat iemand voor de deur, of ik moet per direct de deur uit, omdat ik onverwachts moet werken. Het is 38 graden en mijn vriendin vraagt of ik wil zwemmen (tuurlijk!) en dan hoef ik niet te denken: "maar op mijn lijstje staan mijn keukenkastjes"......
Eigenlijk altijd een huishouden van jan steen. We zijn allebei sloddervossen en ik heb gewoon niet zoveel met poetsen. Nu ben ik de laatste 2 weken bezig het schoon te houden en het lukt me aardig. Maar de was blijft voor mij een hekel punt. Ik haat het! Mijn motto is dan ook meer...
Ja dat opvouwen van de was, vind ik ook geen fijn klusje! Maar vind het wel fijn als het in huis opgeruimd is! Gisteravond toen zoontje op bed lag, even een half uurtje bezig geweest met opruimen en het voelt gelijk een stuk beter. Trouwens wat ik weleens doe als zoon in bad zit dan de badkamer opruimen en schoonmaken, dat werkt eigenlijk wel goed. Nu had ik dat gister al s'morgens gedaan dus gister dat hij in bad zat de slaapkamer opgeruimd, hoef ik vandaag alleen maar stof te zuigen.
Ik heb zelf een weekschema gemaakt, werkt prima. Kan een beetje schuiven als iets niet lukt, niet uitkomt of anders loopt.
Elske, wil wel wat sturen, maar ik heb wel 1x per 2 weken een schoonmaakster, dus 'grote' dingen doet zij meestal. Ik hou zelf alles zo veel mogelijk bij
Haha zo ben ik dus wél: Daarom bescherm ik mij tegen dit soort zaken! Net zoals van die weekmenu-lijstjes.
Ik heb een soort schema in mijn hoofd zeg maar.... Elke dag : Stoffen Zuigen Doekje over de wc Elke week : Goed dweilen Wc grondig (dus ook de tegeltjes e.d.) Bedden verschonen en slaapkamers Deuren en plinten schoonmaken Elke maand : Badkamer Ramen Koelkast Ik denk zoiets... Elk weekend maak ik een groot ding schoon denk aan de badkamer , ramen of koelkast. Ook doe ik het huis dan extra dus de wekelijkse klusjes. Al met al ben ik meestal 1 uurtje bezig soms iets langer. Ik denk dat het heel hoop scheelt om de dingen gelijk te doen. Dus zie je dat je keukenkastje vies is , gelijk even doekje er door. Ik sop eigenlijk nooit me keuken uit want ik doe dagelijks /wekelijks wel even een kastje bijvoorbeeld. Na het koken gelijk even je gasfornuis doen. Zelfde geld voor magnetron of oven. Als ik me keuken na het koken weer schoon heb haal ik ook vaak nog even doekje over de buitenkant van de kastjes. Elke ochtend gelijk even de bedden strak trekken. Na het spelen gelijk even het speelgoed wegwerken enz. Zijn kleine dingen maar scheelt echt een hoop. Ik ben echt niet zo super super schoon/opgeruimd maar zo werkt het voor mij het best en eigenlijk vind iedereen het hier altijd netjes. Succes !!
Noem mij raar, maar ik ben gek op het huishouden Mijn schema: Dagelijks: Begane grond Stofzuigen en dweilen Als de kleine slaapt haar speeltjes opruimen Afwas Toiletten afdoen Wekelijks: Maandag: Badkamer poetsen Slaapkamers poetsen Boven verdieping stofzuigen en dweilen De was; kleur Dinsdag: Toilet beneden poetsen Keuken poetsen Woonkamer poetsen De was; kleur wat maandag is blijven liggen Woensdag: De was: wit Donderdag: Strijken Beddengoed wassen Vrijdag: Bench en mand van de hond poetsen en haar dekens uitwassen. Ik werk 20uur in de week en heb elke week een ander rooster. Daar pas ik dus mijn poetsschema op aan. Het weekend werk ik ook meestal, maar probeer tussendoor een extra klusje te doen zoals de ramen lappen oid. Wat voor mij goed werkt is dus dit schema in mijn agenda te zetten zodat ik het ook kan wegstrepen. Hetgeen wat ik op een dag niet aan toe kom, verschuift naar de volgende dag. Dus als het een keer 30graden is gaan wij gewoon zwemmen en wordt de badkamer morgen gepoetst
Elke dag: Stofzuigen Stoffen Afwas Wc Om de dag. Dweilen Slaapkamers stofzuigen en de trap De was doe ik op de dagen dat ik vrij ben. Ramen en koelkast 1x per maand Badkamer 1x per 2 weken