laten huilen (krijsen) voor slapen???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door diaan2009, 16 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diaan2009

diaan2009 Lid

7 jun 2009
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi iedereen,

ik hoor altijd dat je je baby best 20/30 min kan laten huilen voor het slapen gaan.
    maar....
    mijn dochter gaat toch na 5 min echt krijsen, zo laat je je kindje toch niet liggen??!

mijn vraag aan jullie, in hoe verre laten jullie je kindje krijsen?? (huilen is anders)
    en wat doen jullie dan??? (ook als het echt bv bedtijd is)

verder is mijn meisje ook vaak eerst rustig en dan komt ze na 10 a 20 min weer jengelend en huilend.dit kan ze gerust 1,5 uur vol houden.
    is dit omdat ze gewoon geen zin heeft om te slapen ofzo?? ( dan heb ik natuurlijk wel alles gechecked of er niks aan de hand is)

graag hoor ik van jullie ervaren moeders!:)
    groetjes,Diaan

2. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hoe oud is ze?

Wij hebben dat met een maand ook gehad en dan liet ik hem 10 minuten liggen (moest echt timen met een alarm, anders rende ik er meteen naar toe), soms viel hij in slaap en anders lieten we hem op de arm inslapen (voor de geboorte gezegd dat ik dat nooit zou doen, maar na nachten zonder slaap, dachten we daar toch anders over).

Nu gebeurd het nog wel eens, maar dan laat ik hem echt wel een tijdje liggen, hij maakt er echt een spelletje van.. Als hij nl echt wat mankeerd haal ik hem er wel uit. Soms ga ik er even naar toe, even rechtop zitten (zonder praten) ivm mogelijk boertje, speentje erin en dan weer proberen..

3. dib

dib Fanatiek lid

11 sep 2007
    2.153
    1
    0
    Nederland
    Ligt een beetje aan de leeftijd.

Wij hebben ons mannetje in het begin niet te veel laten huilen want dan werd hij zo overstuur dat hij helemaal niet meer ging slapen.

Soms heeft hij nog wel eens van die fases dat hij even huilt maar dat is maar zo'n 5 minuten en dan slaapt hij :D

4. Muizzy

Muizzy Lid

26 mrt 2009
    52
    0
    0
    Brabant
    Ik weet niet hoe oud je baby is, maar ons mannetje heeft het vooral in het begin heel erg gedaan. Hij wilde overdag gewoon echt niet in zijn eigen bed slapen. 's Nachts deed hij het prima, maar overdag bleef hij krijsen en sliep alleen als hij tegen mij aan lag.
    Er was verder niets anders aan de hand, dan dat de kleine man het liever anders had gehad dan in zijn eigen bed liggen. En natuurlijk het verwerken van alle indrukken.
    2 dagen heeft hij flink gekrijsd wanneer hij in zijn bed werd gelegd. De langste krijs sessie duurde anderhalf uur. Ik ben natuurlijk wel tussendoor gaan kijken en geprobeerd te sussen, maar dat hielp niet. Na die 2 dagen hadden we nergens geen problemen meer mee en accepteerde hij het dat hij in zijn bed moest slapen.

Inmiddels is hij 6 maanden en gisteren middag deed hij het weer. Oma had hem in bed gelegd en ons mannetje probeerde of hij eruit kon komen. Het krijsen heeft een half uur geduurd. Daarna heb ik hem zijn fiep gegeven en is heerlijk rustig in slaap gevallen.

Ons mannetje heeft het soms ook gewoon nodig om te huilen/krijsen voordat hij gaat slapen. Hij verwerkt zo alle indrukken die hij op heeft gedaan en kan daarna heerlijk rustig slapen.

Ons mannetje heeft behoorlijk wat temperament, dus wij zijn inmiddels wel wat gewend. Hij krijst ook wel eens als hij niet hoeft te gaan slapen, bijvoorbeeld als hij niet in zijn box wil liggen om te spelen maar liever zowat rechtop in zijn wipstoel wil.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Succes ermee!

5. adi

adi Niet meer actief

Een baby jonger dan 6 maanden zou ik helemaal niet laten huilen. Deze kan het namelijk niet express doen (om jouw aandacht te vragen), maar huilt puur uit instict omdat ze je echt nodig heeft op dat moment, of omdat er iets dwars zit.

En dan is er een verschil tussen jengelen en echt huilen. Een baby dat huilt (met tranen) heeft verdriet en voelt zich ellendig. Deze heeft naar mijn mening altijd troost nodig.

Een iets oudere baby een beetje laten jengelen kan prima vind ik, maar 20-30min???

6. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ga ervan uit dat je kleintje nog maar een paar weekjes is aan je banner te zien???
    Hier hadden we dat in het begin ook, voor zo'n kleintje is natuurlijk alles erg eng en onwennig dus als ze echt schreeuwt en krijst gewoon lekker bij je nemen en rustig laten worden.
    Even gewoon laten huilen is helemaal niet zo erg, sommige kindjes hebben dat gewoon even nodig en dat is ook een manier van uiten voor hun!
    Gewoon ff goed naar je kindje luisteren en vooral op je gevoel vertrouwen;)

7. diaan2009

diaan2009 Lid

7 jun 2009
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn dochtertje is net 6 weken, dus vind het dan erg moeilijk om haar overstuur te hebben.

ik laat haar eigenlijk gewoon jengelen als het jengelen is maar als ze echt gaat krijsen dan ga ik wel naar haar toe.
    even een epeentje geven,maar speentje helpt niet altijd.
    moet ik haar er dan uit halen??

ik vind het zooo moeilijk de belans te vinden tussen, je houden aan "hoe het moet (of wat beter is)" en mijn eigen onervaren weg te kiezen!

ze heeft za en zo slecht geslapen ( voor het eerst!) maandag nacht ging weer beter en vanacht was ze om 04:30 wakker!
    ga dan zo twijfelen of ik iets fout heb gedaan, probeer daarom vanaf vandaag een echt slaap en waak ritme te creëren.

hoe deden,doen jullie dat???

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoi Diaan,

Mijn dochtertje wordt morgen 6 weken (ze is mijn tweede). Ik laat haar niet echt huilen, wel even jengelen maar ook dan ga ik na 5 - 10 minuten naar haar toe. Ik leg mijn hand op haar hoofdje, een beetje aaien en ik geef soms haar speentje (met een druppeltje cinababy erop tegen de krampjes). Dan ga ik weer weg. Vooral 's avonds zorg ik er voor dat de kamer helemaal donker is en we gebruiken slaapliedjes van de babyfoon (vindt ze er mooi). Als ze echt ontroostbaar is, dan haal ik haar eruit. Omdat ik bv geef wil de borst hier altijd wel helpen maar dat doe ik liever niet.

Een paar vragen:
    - geef je bv of kv?
    - ligt je kindje in een wiegje of ledikant?
    - heb je al nagedacht over inbakeren?
    - hoeveel slaapt je kindje overdag?

9. diaan2009

diaan2009 Lid

7 jun 2009
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi Cygnet2,

bedankt voor je reactie!
    even antwoord op je vragen:
    - ik geen de fles, vanaf vandaag mag ik haar wat meer aanbieden van het CB ( 165 cc)
    - ze slaapt sinds een weekje in dr ledikant,dit gaat meestal verder goed.
    -ik probeer haar zeker 2 a 3 keer op bed te leggen in de middag (stomme vraag misschien: maar kunnen kindjes niet ook te uitgerust zijn door dat slapen overdag? voor de nacht??)
    - verder wil ik alleen inbakeren als dit echt nodig is

10. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    6 weken?! :$
    Ik heb Charlotte tot 15 maanden NOOIT laten huilen. Altijd bij ons genomen en getroost. Ze is er nooit verwend van geweest en nu ze ouder is en ze huilt 's avonds voor het slapen gaan, zeg ik 2x streng: en nu ga je gewoon slapen. Meestal doet ze dat dan ook omdat ze weet dat ze moet gaan slapen. Blijft ze huilen, dan is er iets aan de hand. (hier overigens een kindje wat zelden tot nooit huilde/huilt, nu soms om de grenzen te verkennen).
    De eerste 6 maanden hoef je je kindje ECHT niet te laten huilen hoor. Misschien heeft ze reflux, krampjes, wil ze gewoon bij je zijn, er kan vanalles zijn waardoor ze liefde en troost nodig heeft. Als niks helpt kun je ook inbakeren en wat fijn is voor je kindje is altijd dezelfde volgorde aanhouden van Slapen, Eten, Knuffelen, Spelen en dan weer slapen.(hoorde ik laatst ergens, volgorde volgens SEKS... :p). Succes!

11. adi

adi Niet meer actief

Misschien is dit een geruststelling, maar jouw babytje is nog erg klein, en ze heeft nog geen duidelijke dag-nacht ritme ontwikkeld. Ze zal nu ook geen halve nacht kunnen slapen. Als ze nu 3-4 uur achter elkaar slaapt vind ik dat persoonlijk al echt knap!

Je kunt zo'n kleintje nu echt niet verwennen. Zij kan nog niks zien/ ervaren. Het enige vertrouwde op deze hele wereld is mama, al het andere is eng. Ze ruikt en voelt jou ( en papa) en dat geeft haar veiligheid.

Wij hebben in die periode de kindjes 's avonds gewoon beneden gehouden. Ze sliepen dan vaak even in de kinderwagenbak of de box en na de voeding van 23.00 gingen we met zn allen naar boven. De baby heeft in deze periode vaak krampjes, en wil 's avonds klusteren (veel bij mama liggen en veel drinken). Dit zijn basisbehoeftes van de baby en ik zou daar lekker aan toe geven.

De duidelijke ritme komt nog wel, je baby is echt nog heel klein om een strak ritme te hebben.

Wij hebben wel altijd een duidelijke volgorde aangehouden:
    Overdag: wakker worden = verschonen = eten = even spelen = slapen. En dat elke keer overdag

S nachts: wakker worden = verschonen bij poepluier = eten = slapen. In het donker en zonder veel gedoe.

Zo leer je het kindje langzaam het verschil tussen dag en nacht.

12. diaan2009

diaan2009 Lid

7 jun 2009
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi chantal,

goed dat je over Slapen, Eten, Knuffelen, Spelen en dan weer slapen begint.
    mijn kindje slaap overdag niet zo lang dat ze meteen haar voeding weer mag na wakker worden.

wat moet ik dan aanhouden als volgorde??

groetjes!!!

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou haar ZEKER niet laten huilen. Mijn dochtertje is 7 weken en gaat ook helemaal overstuur als ik haar in bed leg als ze nog wakker is. Nou dan dus maar niet wakker in bed, want ik vind het ontzettend zielig voor zo´n kleintje als ze helemaal over de rooie gaat.

14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    mijn zoontje is nu bijna 6 mnd en ik laat hem helemaal niet krijsen in bed.. Vind het zielig haha... Zeker in de eerste weken/maanden kunnen ze niet huilen om aandacht, zeker niet met 6 weken.. Ik zou je kindje dus niet laten krijsen, desnoods bij je op de arm in slaap laten vallen (of in de box o.i.d.) Je kindje moet het nu ineens allemaal zelf doen zonder veilig in mama's buik te zitten.. Hier is het ook zo in het begin geweest hoor, ik denk dat de meeste dames dat wel herkennen.. Lekker bij je nemen hoor...

Als het jengelen is liet ik hem altijd wel even jengelen, maar daar ben ik na 3 maand mee gestopt haha.. kon het niet aanhoren :D Nu laten we hem helemaal niet meer huilen maar gaan gelijk even kijken.. Hij is er niet 'verwend' mee, want hij huilt alleen als er echt iets is of hij niet lekker in zn velletje zit..

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Diaan: je kunt er ook voor kiezen om qua voedingen toch kleinere hoeveelheden dan te geven: dan deel je de totale hoeveelheid die je geeft, door het aantal eetmomenten dat je krijgt als je na elk slaapje even zou gaan voeden.
    Kan, hoeft dus niet ;) Sommige mensen vinden dat prettig, voor anderen werkt het beter om precies de richtlijnen van het cb op te volgen.

Verder is even jengelen of normaal huilen niet zo erg bij zo'n kleintje. Zodra ze overstuur wordt, moet je gewoon troosten. probeer gewoon eens of ze te troosten is in bedje, dus door gewoon haar hoofdje of buikje te aaien. Als dat niet werkt, haal je haar gewoon lekker uit bed.
    Op deze leeftijd kunnen ze nog geen oorzaak-gevolg onderscheiden, dus 't is niet dat je daardoor een kleintje krijgt dat denkt: laat ik eens gaan huilen, dan mag ik er wel uit.
    Op deze leeftijd is huilen de enige manier om aan te geven dat er wat is. Dus als ze huilen, is er ook gewoon wat. Dat hoeft niet altijd even erg te zijn, (honger, vieze luier, pijn), maar kan ook gewoon zijn even troost nodig hebben of bij mama willen zijn. Dat hebben ze zo klein gewoon nog nodig, dus voel je niet bezwaard om daar aan toe te geven: daar krijg je alleen maar een kindje van dat veilig gehecht is :)
    Probeer steeds goed te letten op alle signalen, (wangetjes en oortjes erg rood, of juist heel bleek? Vuistjes ontspannen of gebald? Trekken met de beentjes? De klank van het huilen zelf... dat soort dingen allemaal, en let op waardoor het over gaat, dan heb je binnen no-time (daarmee bedoel ik niet een dag of een week overigens ;)) door welk huiltje er hoort bij welke behoefte :)

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Oja, misschien heb je nog wat aan deze site:
    www.inbakeren.nl

Daarop staat een heel lijstje met honger- en vermoeidheidssignalen en diverse tips om wat regelmaat aan te brengen in de dag :)

17. lien123

lien123 Niet meer actief

Er zijn ook best wat boeken over geschreven, bijvoorbeeld:
    Lekker slapen zonder huilen van Elisabeth Pantley en
    De babyfluisteraar van Tracy Hogg.

Misschien heb je er wat aan.
    Ik heb zelf mijn baby ook wel eens laten huilen, maar ik vond het vreselijk. Het ging tegen al mijn moedergevoelens in, terwijl het advies van het CB was om te laten huilen. Dat doe ik nooit meer. Ik ben sinds deze week begonnen met de Tracy Hogg methode en het gaat geweldig! Het is een methode dat je bij je kindje blijft tot ze in slaap valt. Nu na 4 dagen is dat niet eens meer nodig. Ik leg haar op bed en ze valt in slaap, zonder een kik te geven! Echt geweldig! Ik ben helemaal blij!

18. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Hoi Diaan,

Wat Adi hier voor ergens zegt is heel duidelijk!!

Laat je kindje echt niet met 6 weken huilen hoor. Dan is er echt wat!
    Je kan je baby nu nog niet verwennen om steeds weer te pakken en te troosten. Dat komt later pas.
    Hier ook gerust tot 23.00 opgehouden. Viel soms in de wagen in slaap..

Hier had ik een vast schema:

7.00 Wakker maken/Fles/spelen/bad
    9.00 naar bed
    11.00 Wakker maken/fles/spelen/rond lopen
    13.00 naar bed
    15.00 Wakker maken/fles/spelen..
    17.00 naar bed
    19.00 Wakker maken/fles/spelen en dan vaak ophouden tot hoelang hij wilde. Soms gingen we buiten wandelen en dan viel hij als nog in slaap...
    Dan maakte wij hem wakker om 23.00

Ik ben echt voor een ritme!! Ik maakte m gewoon steeds wakker!! Hij zat echt helemaal in dat ritme en het ging super!!!
    Als je kindje nog geen 2 uur op kan blijven doe je hem/haar gewoon wat eerder naar bed..
    En toen hij wat ouder werdt toen maakte ik m niet steeds wakker hoor.. Toen liet ik m ook wel langer slapen..
    Maar ook weer niet te lang anders ging heel zn ritme weg.

Tis net waar je voor kiest.. Khad hierdoor wel een ritme ventje.. Maar ja dat was mama ook :)

En nu is hij 1 jaar. Net heeft hij driekwartier liggen krijsen.. Nou jammer dan.. Ik ga er wel om de 10 minuten heen hoor. Maar hij was gewoon boos omdat hij naar bed moest, hij was lief aan het spelen.. Maar anders wordt het zo laat allemaal..

19. adi

adi Niet meer actief

Dat bedoelde ik ook, het ligt ook een beetje aan de leeftijd. Een baby van 6 weken of 4 maanden die krijst doet dat echt uit wanhoop, je hoort dat echt aan het kindje.

Een kindje van 1 kan ook uit wanhoop of verdriet krijsen (dan komen wij meteen), maar kan ook boos zijn dat ie naar bed moet of op dat moment even zijn zin niet krijgt. Dat hoor je aan het geluid (en gezichtsuitdrukking ;)).. En dan kun je daarop inspelen.

20. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ja je hoort het op een gegevende moment. Hij was net boos ha ha..
    Als er echt wat is dan huilt hij heeel verdrietig..
    Kvraag me wel af wanneer hij gaat weten als hij verdrietig huilt, dat we dan wel komen..

Ik ga m nu maar uit bed halen anders wordt het vanavond weer 8 uur half 9 dat hij naar bed gaat.

Deel Deze Pagina