Weet niet goed waar ik moet beginnen. Ik en mijn vriend zijn 6,5 jaar bij elkaar. In het begin woonde hij met zijn zwangere zus en zwager. Toen ons nichtje was geboren sliep ik daar heel vaak om schoonzus te helpen. Na een paar weken kregen wij ons eigen huisje. Paar maanden later hadden ze problemen met hun eigen moeder en stiefpa (huis stond op hun naam). Zij is toen met ons nichtje en hondje bij ons ingetrokken en knze zwager bij zijn moeder. Dit was oorspronkelijk voor een maand maar is een half jaar geworden. Ik heb haar altijd met alles geholpen ook met werk. Zij werd weer zwanger (ook al is dit afgeraden door de arts) en na haar zwangerschap ontslagen en niet meer aan het werk gegaan. Zwager verdiend slecht, ook hij heeft een andere baan aangeboden gekregen dankzij mij, maar wees dit af want hij heeft nu te leuke collega's (die hij nooit ziet maar goed...). Schoonzus heeft ondertussen ook een baan aangeboden gekregen die ik had geregeld maar heeft allerlei excuses. 3 maanden geleden hadden ze opeens een achterlijk groot bedrag nodig. Wat bleek enorme huurachterstand!! Als ze het niet betaalde werden ze het huis uitgezet. Schoonouders hebben allerlei regelingen getroffen. Ze mochten erin blijven. Vorige week was het zover... Per 1aug worden ze uit huis gezet. Ze hebben niks meer betaald, geen gas water of licht, huur, lening noem maar op. Ze wonen nu bij mijn schoonouders in en die moeten noodgedwongen op een camping gaan wonen. Zij betalen de huur voor schoonzus. Mijn nichtje is 5 en die merkt alles! Nu is het weer zo dat de hond weg moet van mijn schoonvader. Dit voor 2 weken omdat het niet gaat met hun hond en hun pas over 2 weken in hun chalet kunnen. Bij ons kan het niet ivm werk en onze eigen hond. Wij worden constant opgezadeld met hun problemen. Proberen oplossingen te zoeken terwijl wij soms ook geen energie meer hebben en het even niet zien zitten door de mmm. Vriend is overstuur want we zien ons nichtje en neefje al niet meer veel en dan nog eens dit allemaal... Vroeger sliep ons nichtje minimaal 1x per week hier en sinds een jaar niet meer. Soms 1x in de 3 á 4 maanden. Wel zijn we gevraagd als voogd maar moeten dit zelf betalen want zij hebben geen geld. Pffff weet niet wat ik met heel dit verhaal wil bereiken maar wordt er gewoon zo simpel van en ook heel verdrietig want onze oogappeltjes worden er wel in mee gesleurd. Arme kinderen
Oooh meis ik snap goed dat die situatie je verdrietig maakt. Het is gewoon zielig voor de kindjes van je schoonzus. Jullie hebben hartstikke veel gedaan om hun te helpen, respect! Maar als ze zelf de vaste lasten niet meer betalen en daardoor het huis uit worden gezet kunnen jullie daar niks mee natuurlijk. Je kunt niet constant andermans problemen op blijven lossen. Ontzettend frusterend moet dat zijn, om te zien dat twee volwassen mensen die twee kindjes op de wereld hebben gezet hun verantwoordelijkheden niet nemen! Ik zou proberen om het voor de kindjes zo fijn mogelijk te maken als hun tante zijnde (als ze bij jullie zijn) Hoe het zit met voogd worden en de kosten die hieraan verbonden zijn weet ik helaas niet maar ik wil je veel succes en sterkte wensen. Ik hoop dat je schoonzus en zwager hun zaakjes snel weer op orde hebben.
Inderdaad heel erg vervelend allemaal, maar het zijn wel volwassen mesnen hè en je kunt niet altijd voor ze blijven "zorgen". Wel heel jammer voor je neefje/nichtje dat jullie ze niet vaak meer zien. Mbt voogdij.... bedoel je daarmee dat er geen geld is voor het vastleggen dat jullie voogd worden bij hun overlijden? Of bedoel je geld voor de opvoeding wanneer jullie de zorg voor de kinderen zouden krijgen bij hun beider overlijden? In dit laatste geval zijn er een aantal vangnetten die jullie in ieder geval (deels) kunnen helpen. Vanuit het SVB krijgen de kinderen dan een wezen-uitkering, jullie krijgen dan als verzorgers de kinderbijslag van de SVB en de kinderen krijgen evt een wezenuitkering vanuit de opgebouwde pensioenen van hun ouders (mits die uiteraard pensioen hebben opgebouwd)
Hun hebben geen geld om het vast te leggen. Mijn vriend is helemaal overstuur Zijn moeder belt mij zo terug, schoonvader nam net op en wimpelde me met van alles af. Mijn vriend is beetje bij beetje zijn moeder verloren sinds zij haar huidige man leerde kennen. Echt wat een drama!! Het zijn inderdaad volwassenen maar toch... Mijn gevoel is zo dubbel.
Sommige mensen maken echt een puinhoop van hun leven he, zielig als kinderen hier de dupe van zijn. Wat betreft de voogdij: mocht de ouders wat overkomen, dan kan de rechter jullie alsnog de voogdij toewijzen. Het kan ook zijn dat Bureau Jeugdzorg dan de voogdij krijgt en dan krijgen jullie pleegzorgvergoeding. Als één van jullie pleegoudervoogdij krijgt, krijg je ook nog steeds pleegzorgvergoeding. Vroeger kon je ook iemand als voogd aanstellen als je als ouders nog leefde (weet even niet meer hoe dat precies heet) maar dat kan tegenwoordig niet meer.
Klopt het moet via een notaris en dat moet worden vast gelegd in hun testament maar ben niet van plan hun testament te gaan betalen. Schoonma mocht mij niet bellen van mijn schoonpa want hij vond dat wij zelf geld ervoor hebben. Slaat nergens op! Dinsdag avond komt zij langs en dan gooit mn vriend alles eruit.
HopeFaith, pff het is wel heftig meid... Hoop dat je vriend er niet te erg onder gaat lijden... Hoop dat er snel een oplossing is waar jullie zo min mogelijk last van hebben... En wat zielig voor die kindjes zeg... Je kiest toch voor kindjes?! Dan behandel je ze toch niet zo... Sterkte meid, denk aan je...
Hoe kunnen ze huurachterstand hebben als t huis niet op hun naam stond..of begrijp ik het verkeerd Of hadden ze alweer een ander huis gevonden Erg jammer zeg, vooral voor de kids
Jeetje meid wat een situatie! En dan ook nog de kids die eronder lijden en jullie zelf! Ik heb ook hetzelfde in de fam Sterkte en hoop dat het hoe dan ook goed mag komen!
Hoezo geef je nu alleen aan een probleem met schoonzus te hebben in de titel? Het gaat toch om beiden, dus ook je zwager?
Happy27, ik heb het idd een beetje warrig geschreven/getypt maar ze hadden gelukkig een eigen huis gevonden, nadat ze bij mij heeft gewoond. Djennes, hopelijk komt het bij jou ook goed! Yenolah, mijn zwager klopt. Alleen in mijn ogen doet mijn schoonzus er niets aan. Zij wilt niet werken.. Oké zwager had ook iets meer eraan kunnen doen maar hoe mijn schoonzus momenteel met de situatie omgaat kan gewoon niet. Ze lacht er gewoon om... Kayleigh, thnx lieverd.
Mbt het testament, dit hoeft niet per se bij een notaris om het rechtsgeldig te maken, wat veel mensen denken. Daar kost een beetje basis testament iets van 600 (Ben vorig jaar in gemeenschap van goederen getrouwd en de notaris heeft ons dit verteld) De eisen voor een rechtsgeldig testament is dat het persoonlijk handgeschreven moet zijn en voorzien van een datum en handtekening. Mocht diegene later zijn/haar testament willen veranderen, kan die een nieuwe schrijven. Het document wat het meest recent is, geldt voor de rechter als testament. Wel goed bewaren dus
Ik zou proberen om jezelf niet teveel te laten meeslepen door hun problemen. Jullie kunnen wakker gaan liggen van hun situatie maar schoonzus en zwager moeten toch zelf werken aan hun problemen. Als ze alles maar aangereikt krijgen leren ze er niets van en zitten ze zo weer in de zelfde situatie. Ook hebben ze deze problemen lange tijd zien aankomen en nooit gehandeld en het zover laten komen dat ze hun huis en alles kwijt zijn. Hier in NL zijn er genoeg voorzieningen om dat 9 van de 10 keer te kunnen voorkomen en een traject te starten. Zo'n traject eist wel dat je hard met jezelf en je gezin aan de slag gaat. Als ik jullie was zou ik geen cent voor hun betalen. Het is een bodemloze put en alles wat je erin investeert zie je nooit iets van terug. Ook zou je misschien af en toe wat boodschappen kunnen toestoppen. Wel kan je ze aanraden om hulp te gaan zoeken bij bv, maatschappelijkwerk, jeugdzorg, de kerk, leger des heils, gemeente, kredietbank, voedselbank. Veel sterkte.
Wat een rot situatie! Je hebt een hoop energie in die mensen gestopt.. Vind het heel knap van je dat je ze zo goed wil helpen. Ik heb verder geen advies... Zou inderdaad eens kijken hoe het zit met n handgeschreven testament, en of hun dat ook willen. Heel veel sterkte meid!
Dit is dus niet waar, een testament is pas rechtsgeldig als hij is ondertekent door een notaris. Tuurlijk mag je hem zelf schrijven maar hij moet wel ondertekent worden door een notaris.
Wat kunnen sommige mensen een rommeltje van hun leven maken , terwijl wat ze nodig hebben hun op een bordje wordt voorgeschoteld ..Hoop dat ze hiervan leren en hun leven gaan beteren ,want voor de kindjes is niet wel heel zielig .. Wat goed dat jullie hun altijd zo goed geholpen hebben , maar op een keer houdt het op , het zijn volwassen mensen ..
Idd zo'n papiertje heb je helemaal niks aan hoor in de rechtszaal. De rechter verwerpt dat in een oogwenk. Heb het gevraagd aan juristen en die vertelden ons dat je gewoon een rechtsgeldig document nodig hebt (dus idd via notaris) Je hoeft ook niet gelijk een heel testament op te stellen, je kan ook gewoon alleen de voogdij vast leggen. Alleen veel mensen kiezen er gelijk voor om alles vast te leggen. Wij hebben eens rond gevraagd hoe of wat en bij de meeste notarissen kost de voogdij vastleggen rond de 250-300 euro.
Wat ik niet zo goed snap is dat er vele problemen zijn en nu ineens de voogdij vastgelegd moet worden. Waarom was dit dan niet eerder?
ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je ze best wilt helpen maar dat ze wel eerst zelf problemen moeten oplossen waar ze zelf wat aan kunnen doen . Ik zou dus echt niet iemand helpen met financiën die zelf te lui is om te werken !!!!
Rozeroos, we hebben ze al meerdere malen op bv schuldsanering gewezen. Elke keer zeiden ze ja zijn we mee bezig. Niet dus.. We proberen ons er niet te veel in mee te laten slepen maar het is verdomd moeilijk omdat er kleintjes bij betrokken zijn. Wat betreft de voogdij. Dit is ons nog niet zo lang geleden gevraagd. Nu blijkt dat we het zelf moeten betalen. Het is een natuurlijk een hele eer maar een hoop geld.. Schoonzus wilt het zo snel mogelijk regelen omdat zij bang is dat haar schoonfamilie een melding maakt over de situatie bij jeugdzorg (fam van haar vriend). Het is allemaal een beetje een warrig verhaal, sorry dames. Is beetje moeilijk om het logisch te typen zoals het in mijn hoofd zit