Aangezien ik op mijn laatste stukje best veel nuttig commentaar heb gekregen, wil ik even vragen aan de taal-techneuten onder ons of jullie dit stukje even voor mij zouden willen nakijken/beoordelen. Heb geprobeerd te letten op de eerdere tips en trucs van deze dames! Het gaat dus voornamelijk om dit stukje hierboven! Het is niet grappig bedoeld, het is dus daadwerkelijk een proefje van mij geweest. Iets wat ik even wou uitproberen . Alvast bedankt!
Je schrijft erg leuke stukjes, het pakt me meestal wel goed wat je schrijft. Taal- en grammaticafouten maak je wel vrij veel maar het belemmert me niet heel erg in het lezen. Je leuke schrijfstijl compenseert dat voor mij. Vooral doorgaan
Leuk geschreven. Voel me wel gelijk oud. Haha man van 40 vrouw van rond de 40. Maar herken het verhaal. Ben sociaal in het openbaarvervoer en klets er dan ook graag op los.. Haha.
De onderwerpen en gedachtes spreken mij aan, maar in je langere teksten raak ik je wel kwijt om eerlijk te zijn. Wanneer je probeert ietsje korter en bondiger te zijn op sommige plaatsen, zou ik langer blijven hangen. Ik pik even een stukje eruit: "Mijn ''missie'' begint bij het metrostation tegenover mijn huis. Ik moet naar de binnenstad toe, dus dat is een metrorit van ongeveer een half uur á drie kwartier. Met de trein iets korter, met de bus iets langer, maar ik heb deze drie kwartier zeker wel nodig om mijn theorie te testen. Op het perron staan voornamelijk ouderen van dagen die vooral met elkaar in gesprek zijn, dus mijn eerste slachtoffer is hier niet te vinden. Ik neem plaats in de metro en als deze begint te rijden, wacht ik mijn kans af. " Ik zou het lekkerder vinden lezen als je zou schrijven: "Omdat ik ruim de tijd nodig heb om mijn theorie te testen, kies ik dit keer voor de metro" En "ik neem plaats in de metro en wacht mijn kans af". Waarom? Nou, die bus en trein enzo zijh in dit verhaal niet relevant. Hebben geen enkele rol. En dus is het informatie die mij juist een afleiding geeft. En de metro begint normaliter ook te rijden.. dat is dus ook overbodige info. Natuurlijk is het jouw eigen stijl, alleen stel je moet je tekst inkorten om welke reden dan ook, zou ik daar eens naar kijken. Want nogmaals; hoewel ik jou onderwerpen en gedachtes leuk vind, kom in door de lengte en de uitvoerige omschrijving al snel ergens anders. Succes!
Mensen naar buiten staren, met hun telefoon bezig zijn of met muziek in hun oren zitten alleen mis ik hier mensen DIE naar buiten staren. (of compleet andere opbouw) verder vind ik hem wel leuk maar idd de tip van hierboven. irrelevante informatie die niets toevoegen zou je misschien kunnen filteren. Wel zou je van mij het type persoon waar je verder mee praat iets meer mogen visualiseren (net als de koptelefoon maatje subwoofer) en vriendin schuimbekkend.. dat spreekt mij wel aan. man van 40 vind ik te globaal. een leuk man van een jaar of 40 of zakelijk type. of iets.. zou ik wat pakkender vinden
Proest, dat DIE was me nog niet eens opgevallen. Komt dat die zin eerst een andere opbouw had. Gelijk ff toegevoegd. *edit, heb de originele opbouw weer uitgeprobeerd* Ben alleen bang als ik dit doe dat de tekst dan NOG langer wordt. Kan het natuurlijk wel even proberen eigenlijk, want die man was natuurlijk niet ALLEEN veertig. En bij nader inzien niet eens veertig, maar ouder. Ff checken hoe dat uit gaat pakken. Kan je het zo weer even nachecken?
zijn met hun telefoon bezig of zitten met muziek in hun oren ipv : zijn met hun telefoon bezig zijn of met muziek in hun oren zitten de toevoeging van de man vind ik leuk. het maakt het wat makkelijker te lezen voor mij. ik denk dat als je je schrijfstijl wat leert verbeteren (wat volgens mij wel een optie is als ik zie hoe je schrijft) dan maakt een langer stuk niet uit. zolang je echt de niet belangrijke dingen uitfiltert.
Misschien is mijn tactiek te opzichtig, want niemand wilt tegenover mij komen zitten. Er blijven er zelfs een paar liever staan. hier zou ik van mijn maken Mijn tactiek lijkt te opzicht want men blijft zelfs liever staan. Ik laat me trouwens ook te snel afleiden door het spoortje lippenstift op haar tanden. en deze zou ik zeggen. Ik zou me trouwens ook te veel laten afleiden door het spoortje lippenstift op haar tanden (en eventueel om een leuk gesprek te kunnen voeren)
Ik vind het wel leuk. ik vind dat de toevoegingen het levendiger maken.. zo trek je de lezer zeg maar in de metro met jou.
Ik vind dit leuker dan je vorige stukken, het is niet zo gekunsteld grappig . Wel moet je echt veel beter alles doorlezen en misschien voorlezen voor je iets plaatst. Schrijf, stijl en spelfouten leiden enorm af. En desondanks moet dan zijn: en ondanks dat.... Liefelijk moet zijn lieflijk.
I know! Heb al zes keer gewijzigd, maar qua grammatica moet ik echt ff inkomen. Gelukkig kan dat op blogger wel
Heb vooral even naar de spelling gekeken, grammaticaal ben ik niet zo sterk. Verder vind ik het wel een leuk stukje en het leest makkelijk weg. Ik ben trouwens altijd van het praten in het openbaar vervoer, dat maakt reizen wel een stuk leuker - Op het perron staan alleen ouderen van dagen = ouden van dagen -"Wat een lief kindje heb je daar!,,Zeg ik met een liefelijke toon: de leestekens staan niet juist, "wat een lief kleintje heb je daar", zeg ik met een liefelijke toon. - De gemiddelde sint Bernard kwijlt minder kan ik je vertellen. = Sint-Bernard - Hij verteld over zijn kinderen die ... = Hij vertelt - op het moment dat ik uitstap bedankt deze man = op het moment dat ik uitstap, bedankt deze man - mijn bijna aanval van = ik zou daar bijna-aanval van maken
Ik heb je stuk ook even gelezen. Vond het een veeel beter stuk dan al je andere stukken! Maar idd ik zou wat eerder gezegd is ook kijken wat niet echt iets toevoegt. Je moet je indenken wat de lezer interessant zou vinden. Moet heel eerlijk zeggen dat ik daar ook nog wel eens moeite mee heb. Ik ben ook vaak te uitgebreid in het vertellen van dingen die er niet toe doen. Volgens mij heb je ook veel langer nagedacht over dit stuk. (zie je ik zeg het echt wel als ik iets goed vind)
Op deze manier, verloopt mijn reistijd dan ook extreem langzaam Moet die komma niet weg? Voor de rest.. Leuk!