Hallo allemaal, Wij zijn momenteel druk bezig om onze achtertuin te vernieuwen. Tussen ons rn de buren zit nu een schutting ( 3 delen). De vorige bewoners hebben er aan onze kant een wilgenmat tegenaan gezet en de buren hebben er van die Hedera klimplanten tegenaan gezet. Nu was ik vandaag bij de buren om het over een nieuwe afscheiding te hebben. Zij konden me vertellen dat wat er nu staat van ons is en destijds zonder met hen te overleggen is geplaatst. Ik heb aangegeven dat wij graag iets willen plaatsen waar we allebei blij mee zijn en wat ook van ons samen is. Daar stonden ze wel voor open als het allemaal maar niet te duur werd. Ze gaven aan zelf helemaal niet van schuttingen te houden en meer van het natuurlijke/groene zijn. Vandaar ook die verschrikkelijke hedera klimplant die bij ons door de schutting komt en ook bij ons de muur op klimt (heb ik ook gezegd dat wij last hebben van die plant). Nu afgesproken om beide te kijken wat we mooi vinden en dit dan met elkaar te bekijken. Hierbij vraag ik jullie hulp, hebben jullie een idee wat een goede afscheiding is, minimaal 180 cm hoog is, weinig onderhoud nodig heeft en aan onze beide wensen tegemoet komt? Ik ben op zich niet tegen een groene schutting maar een gewone schutting vinden wij ook prima. Alvast bedankt!
Mischien een idee om de palen te plaatsen met aan de ene kant (jullie kant) dichte planken en aan de kant van de buren dit Trellis scherm 180 x 180 cm Houten Rasterscherm Gaaspaneel hout er tegenaan. Zij kunnen dan mooie klimmende planten (evt. met bloemen en geen klimop) plaatsen en jullie hebben jullie schutting. Dan kun je de palen en de schroeven ed delen in de kosten. Hun de trellis en jullie de planken.
Neem een schutting met een groen gedeelte (of 2 of 3)ergens in het midden. dan kan het niet tegen je huis aanklimmen.
Onze haag bestaat uit glansmispel en de andere kant uit Geelbonte liguster. Het zijn snelle groeiers en hebben niet veel onderhoud nodig. Ze verliezen in de winter hun bladeren niet en blijven groen. Ik persoonlijk wou geen "muur" in onze tuin en hebben dus een haag als afscheiding. Ik heb me heel lang met het uitzoeken bezig gehouden. Deze planten hun vruchten zijn het minst giftig voor kinderen en honden (als ze er in hun mond stoppen). Het ziet ook heel mooi uit, maar dat is mijn smaak natuurlijk...
Je hebt vele schuttingen die niet van gewoon houten planken zijn gemaakt, maar gevlochten zijn van bijvoorbeeld wilgentenen, kokos of bamboe. Die kun je evt afwisselen met klimdelen waar je iets tegenop laat gaan? Of met dat gaas met stenen erin? Even googlen op 'natuurlijke schutting' of navragen bij tuincentra.
Misschien een schutting waar tussen elk schuttingdeel een gedeelte ijzerwerk zit waar hun dan een hedra tegen kunnen zetten. Zo hebben jullie die niet tegen het huis aan staan, allebei toch stukken groen ertussen en aan hun kant kunnen ze dan de schuttingdelen opvullen met bijvoorbeeld een clematis of een klimroos. Die geven beide ook mooie bloemen maar vreet niet in het hout.
Schutting en gaas om en om? Kunnen prachtige klimrozen tegenaan bijvoorbeeld. Of kiezen voor een olijfhaag. Een groenblijvende met stevig blad.
Wij hebben gaas gevuld met kiezel met ook delen van hardhout en gaasscherm waartegen dan klimop groeit. Doordat deze geisolaeerd staan gaat de klimop niet tegen de muur groeien en het ziet er ook heel natuurlijk uit. Ik zal straks even een foto plaatsen
Wat een leuke ideeën allemaal. Bedankt. Vooral een deel schutting en deel gaas met planten spreekt me wel aan. Ik ga alles wat jullie benoemd hebben bekijken en bespreken. Hopelijk komen we er dan samen uit