Ontwikkeling (mijn) baby erg langzaam?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door winnythepooh, 9 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. winnythepooh

    winnythepooh Niet meer actief

    Hoi,

    Mijn zoontje is nu bijna 6 maanden en hij doet nog praktisch niks (nou ja niets...;)). Ik bedoel meer in de zin van motorische ontwikkeling. Als ik lees in het boekje van oei ik groei staan er per sprong dingen uitgelegd wat ze kunnen/doen. Maar mijn zoontje doet er niet zo veel van. Hij speelt wel met zijn voetjes en trekt zijn sokjes uit en hij slaat op de tafel ofzo en hij kan alles pakken en overpakken met 2 handjes, maar hij doet nog niet draaien van buik naar rug of andersom of kruipen, staan en zitten kan hij ook niet. Is mijn kindje nou zo langzaam of zijn er meerdere die dit hebben? Of zijn andere kindjes gewoon heel snel? Heel veel baby's om mij heen draaien al met 3 a 4 maanden en kunnen nu al zitten zelfstandig!

    Hij had wel het kiss-syndroom, misschien heeft dat ermee te maken?

    Nou ben benieuwd;)

    Liefs
     
  2. gevalletje

    gevalletje Actief lid

    3 mei 2008
    254
    0
    0
    Hoi,

    dat oei ik groei boek is wel heel vooruitstrevend met de ontwikkeling van baby's.z e kunnen al bij 3 maanden schijnbaar onder het tapijt kijken. :) maak je maar niet druk, iederk ind doet het in zn eigen tempo. Dat zie ik wel aan mn zoontje en mn neeftje (die schelen een jaar) maar mn zoontje kan bepaalde dingen nog niet wat mijn neefje wel kon vorig jaar, en andersom ook weer.

    Dus leg lekker dat oei ik groei boek aan de kant qua ontwikkeling dan! verder is het wel een mooi boek, ik heb hem ook.

    en er staat ook altijd bij (het begin van de winkel van dingen)...

    succes!
     
  3. minipi

    minipi Fanatiek lid

    17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    laat je niet gek maken door oei ik groei, daar staat echt alles in wat ze theoretisch vanaf een bepaald moment kunnen gaan doen, maar de meeste kindjes doen dat niet meteen op dat moment, en zeker niet alles.
    Als ik het zo lees is jouw kindje niet heel langzaam, gezien het overpakken ed. Ik denk dat je kindje vooral druk is met het ontdekken van handjes, voetjes en speelgoed en nog niet zozeer met grove motoriek als rollen. Dat komt dan vanzelf wel. Als je je zorgen maakt, ga dan even naar het inloopspreekuur van het CB. Die kunnen je precies vertellen of het normaal is of langzaam. Rollen kan je evt ook oefenen door af en toe te 'helpen' door vanuit het bekken je kindje wat te laten draaien.
     
  4. gevalletje

    gevalletje Actief lid

    3 mei 2008
    254
    0
    0
    btw Bas kan nog stees niet zelfstandig gaan zitten (wel als je hem neerzet kan hij heel goed zitten). en omdraaien deed hij ook pas met 6 maanden. jongen szijn schijnbaar ook wat trager dan meisjes :)
     
  5. Anasthesie

    Anasthesie Actief lid

    17 jul 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Ah meid, heel herkenbaar.... Lisa is nu 9+ maanden en ze kan sinds haar 4 maanden van buik naar rug rollen maar terug pas sinds haar 8,5 maanden. Sinds 8 maanden kan ze goed stevig zitten als ze wordt gezet. Maar verder nog geen kruipen/tijgeren/zelfstandig tot zit komen. Ik merk pas nu dat ze begint wat pogingen te maken maar echt vooruit komt ze nog niet. Ah, en sinds deze week merk ik dat ze vanaf zit probeert op de rug te komen maar het lukt nog alleen bij mij op schoot, niet op de vloer.

    We lopen nu bij kinderfysio maar het was meer onze eigen initiatief - op de cb vinden ze alles prima ("maak je geen zorgen!" is de motto ;))
     
  6. gerda b

    gerda b Lid

    17 mrt 2006
    93
    0
    0
    winkelmedewerker
    friesland
    Laat je idd niet gek maken,onze oudste begon ook pas met 6 maanden met rollen van rug naar buik.Onze jongste volgt eigenlijk hetzelfde tempo (die is nu 6 maanden) en rolt sinds een paar dagen van rug naar buik.Ieder doet het op zijn eigen tempo en uiteindelijk kunnen ze het allemaal.
     
  7. christina

    christina Niet meer actief

    ach bij oei ik groei lopen ze al met 6 mnd. nou ehh ik had dat boek ook, maar heb hem snel weer weg gelegd, alles in zijn eigen tempo. komt allemaal goed.
     
  8. winnythepooh

    winnythepooh Niet meer actief

    Hoi,

    Bedankt voor jullie reacties. Ja bij het cb zeiden ze vorige keer juist "ohhh wat is hij snel!";)

    Ik leg hem elke dag op zijn buik, maar hij ligt er dan echt zo bij van "ok, en wat nu"hij weet gewoon niet wat hij moet doen dan. Ik stimuleer hem ook met het draaien, maar uiteindelijk ben ik degene die hem dus omdraait en als hij dan eenmaal omgedraaid is dan kijkt hij me aan van "wat overkomt me nou"hij kijkt dan helemaal verbaasd alsof hij water ziet branden (bij wijze van:D).

    Bij de manueel therapeut (voor het kiss-syndroom) zat er verder zijn nekje niets vast, maar dat is nu verholpen (zijn nekje).

    Hij vindt inderdaad lichaamsdelen erg leuk en speelgoed ook en boekjes vind hij ook erg leuk (hij kan zelf de bladzijde omslaan, erg grappig). Hij is heel erg nieuwschierig, wil alles zien, voelen, proeven en horen. En als hij dan wat hoort dan kijkt hij die richting op waar het vandaan komt. Dus misschien is dat zijn 1e interesse en komt daarna de rest.

    Over 2 weken heb ik een afspraak bij het cb ik zal het dan is navragen.

    Liefs
     
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn dochter kon pas met 9,5 maand draaien - en toen zeiden ze nog van; het komt écht wel, het is goed zo hoor. Ze is verder vrolijk en alert, wel goed met de fijne motoriek. Maar de grove? pfff wat is dat?!

    In 4 weken tijd, kon ze wel: rollen (beiden zijden)
    billenschuiven (tijgeren heeft ze nooit gedaan)
    zelfstandig gaan zitten
    zichzelf optrekken

    het ging ineens érg hard. Ik heb zelf het boek niet, maar zover ik weet, staan daar de minimum leeftijden in. Vanaf welk moment het mogelijk ZOU KUNNEN zijn. En natuurlijk hoor je de verhalen van de snellere kindjes, dat is als ouder natuurlijk iets waar je trots op bent en wil vertellen! Maar dat wil niet zeggen dat dat het gemiddelde of de standaard is hoor.

    Echt, het komt wel :) . Geniet nog maar even van je "baby" ;) als ze straks ineens alles kunnen, ben je dat gevoel ineens helemaal kwijt.
     
  10. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    hier ruim 9 maand en zit ook nog niet hoor. ja 10 sec als ik haar neerzet en dan gat ze weer lekker liggen, luie boef. ze trekt zich nu wel een beetje op en tijgeren doet ze ook.
     
  11. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Mijn op één na jongste zoon deed "niets" tot 11 maanden. Ook niet rollen. Daarna heeft hij binnen een paar maandjes ineens een spurt gemaakt en kon hij zelfs lopen met 16 maanden.
     
  12. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Luca is nu 45 weken en vanaf week 37 is het snel gegaan. Daarvoor kon hij alleen van rug naar buik (met 20 weken) en andersom (met 34 weken) rollen.

    Met 37 weken kon hij blijven zitten als ik hem neerzette, met 39 weken kon hij zelf gaan zitten, met 41 weken begon hij te tijgeren, met 44 weken kroop hij en afgelopen week heeft hij zich voor het eerst aan de tafel opgetrokken en is toen 10 minuten blijven staan.

    Ik heb ook een tijd gedacht dat Luca langzaam was maar opeens komt bijna alles tegelijk.

    Veel liefs
    Nataly
     
  13. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Charlotte kan ook nog niet zelfstandig zitten. Rollen van rug naar buik en terug doet ze wel al sinds ze 4,5 maand is, ze tijgert nu een beetje sinds een week maar veel liever rolt ze hele kamer door. Als ik haar neerzet valt ze ook vrijwel meteen op haar zij naar links of rechts. Het is ook maar een heel tenger kind dus ik denk dat ze heel goed haar evenwicht moet bewaren als ze alleen zou moeten zitten... Het komt allemaal wel, ik maak me er echt niet druk om.
     
  14. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Ik heb ook wel eens met verbazing de dingen die sommige baby's op bepaalde leeftijd al schijnen te doen.

    Maar goed. Uit zichzelf gaan zitten doet ze nog niet. Ze kruipt nu sinds 2 weken, dat was wel vroeg zei de arts van het CB. Omrollen met een maand of 7. Sindsdien gaat ze wel snel naar mijn idee. Onder het kleed kijken doet ze sinds ze kan kruipen. Staan nog niet.

    Sommige dingen zoals het sprongetjes gedrag wordt omschreven is hier wel herkenbaar. Maar de dingen die ze zouden kunnen eventueel met een korrel zout nemen;)
     
  15. winnythepooh

    winnythepooh Niet meer actief

    :D JOEHOEEEE!!!! Mijn zoontje heeft zich vandaag voor het eerst zelfstandig van rug naar buik gedraaid...had dit topic eerder moeten openen;) Ik legde hem vanochtend, zoals elke dag, gewoon op zijn rug in de box, ik loop even naar de keuken om wat drinken te pakken, ik kom terug in de kamer...:(:$ HUH...en toen lag meneer op zijn buik;):D:p Wat ben ik trots!!! Ik natuurlijk hem gelijk op zijn rug gedraaid (want dat kan hij denk ik nog niet) om te zien of hij het ECHT kan...en ja hoor, daar ging hij...ploep op zijn buik gedraaid:D tralalalalaallalalalalalalalala ben zo blij!!!! Sorry hoor:)
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    hihihih goed hoor, doet me denken aan Kylian die lag met 4 maanden aan het infuus in het ziekenhuis en presteerde het om zich voor het eerst om te draaien met het infuus in zijn hoofd;)

    Zelf gaan zitten deed hij ook pas heel laat, pas toen hij leerde kruipen had hij door dat hij ook zelf kon gaan zitten (en dat was met een maand of 10).
    Vanaf 6 maanden was hij wel heel goed in buikschuiven over het laminaat maar kwam hij een kleed tegen lag hij ook alleen maar te liggen.

    Groetjes Anita
     
  17. jeanney5

    jeanney5 Bekend lid

    9 jul 2008
    822
    19
    18
    Hier ook een luie mannetje. Laat je niet gek maken door moeders die vragen; kan hij al kruipen/zitten/omrollen??? En als je nee zegt; ow wat is ie traag zeg! Mijne kon al met 8 maanden lopen. Nou ja zeg!!! Rot op mens denk dan.... Jayvian doet dat niet. Het komt wel, zeg ik altijd lachend....
     
  18. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Je zoontje is helemaal niet traag hoor, volgens mij prima zo!

    Mijn zoontje had ook kiss. Na 5 manuele behandelingen ben ik nog naar een chiropractor gegaan, deze ontdekte nog een blokkade tussen de schouderbladen, bekken en rug. Dus mocht je je zorgen maken, dan kun je misschien nog een chiropractor raadplegen. Mijn zoontje ging vandaag kruipen, maar hij is erg vroeg met alles (en bij de geboorte 5070 gram en erg sterk).
     
  19. Revolucia

    Revolucia Actief lid

    10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    En hier ook eentje die niet zo vreselijk snel is met de gove motoriek hoor.. precies wat jij zegt, ze kan WEL heel goed met 2 vingertjes al heeele kleine dingetjes pakken!

    Maar kruipen, tijgeren... wat is dat? :p Wel kan ze al bijna 2 maanden heel goed blijven zitten als ik haar neerzet. Rollen deed ze met 6,5 maand van rug naar buik en 1,5 maand later ook terug. Maar als ik haar op de buik leg kijkt ze me aan met een blik van " moet dit echt??" :D
     
  20. prrrsam

    prrrsam Bekend lid

    1 jan 2009
    987
    1
    18
    Haha! Hetzelfde had ik vandaag ook toen ik het 'Oei-Ik groei'-boek erbij pakte. Had echt het gevoel dat ze nog helemaal niets kon, hahaha, maar het ligt dus aan het boek :).
     

Deel Deze Pagina